Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-24, 11:09   #54511
bemeer
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av doh Visa inlägg
Det här känner jag själv igen, och tankarna runt det kan verkligen vara jobbiga.

Något du kan testa som jag tycker fungerar hyfsat för mig är. När tankarna kommer, vet du att de verkligen är sant? Mår du bättre av de här tankarna, svaret är ofta nej. Och om du inte mår bra av de eller vet att det är sant är tankarna inte värda ditt fokus.

Kan rekommendera den här boken.

http://www.adlibris.com/se/bok/alska...-9789174752335
Hej och tack för ditt svar.

Mitt stora problem med dessa tankar är att jag inte kan styra över dom.
Jag mår väldigt dåligt av tankarna jag får, men det blir en omöjlighet att forsla bort dom.
Tanken om hur BRA och underbart det varit, fortsatt kunnat vara om man ändrat något eller sig själv. Det tär på min själ

Någon av er som fått svårt med Drömmar?
Jag kan både drömma hemska saker om att se mitt ex med en ny partner, eller drömma om hur bra vi hade det ibland för att sedan vakna upp och vara totalt förstörd i ett par timmar.

Tacksam för alla svar jag får. Det hjälper till viss del att skriva av sig.

Beställde boken. Ska ge den en chans
bemeer är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 11:17   #54512
benya
Registered User

benyas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av bemeer Visa inlägg

Jag mår väldigt dåligt av tankarna jag får, men det blir en omöjlighet att forsla bort dom.
Tanken om hur BRA och underbart det varit, fortsatt kunnat vara om man ändrat något eller sig själv. Det tär på min själ

Jag kan både drömma hemska saker om att se mitt ex med en ny partner, eller drömma om hur bra vi hade det ibland för att sedan vakna upp och vara totalt förstörd i ett par timmar.

Vännen, du ska inte behöva ändra på dig själv. Din partner ska gillar dig för den du är! Försök jobba med att trivas med dig själv och den du är (såvida du inte gjort ngt uppenbart fel, som varit otrogen eller dylikt).
Sen har det säkert varit sagolikt bra mellan er, men det tog slut av en anledning. Livet går alltid vidare, efter regn kommer solsken. Det finns alltid större fiskar ute i havet, någon du kommer njuta ännu mer med och som gör att du ser tillbaka med uppskattning på att det tog slut. Må låta som en klyscha, men det stämmer. Kommer finnas någon mer underbar där ute, intala dig det!
benya är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 11:19   #54513
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:

Jag kan bara relatera till det som jag gjorde när mitt förra fårhållande tog slut. Jag började fokusera på mig själv och vad jag ville. Visst fanns tankarna där och nedstämdheten men den försvinner *varning, nu blir det corny* försvinner med tiden. Vare sig man vill det eller inte.

Sedan kommer nästa sak och det är att man börjar jämföra sig, vid xx ålder så ska man ha det där och de där. Man tittar på sina vänner och de ser så bra ut och FB/IG-statusar om det perfekta livet flödar men man måste komma ihåg att det är ALLTID grönare på andra sidan.

Fokusera på dig själv, vill du resa, do it. Vill du supa, do it. Programmera, do it. Gör saker som DU och ingen annan vill göra. Börja må bra, sedan ta det därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 12:55   #54514
MrLomax
Registered User

MrLomaxs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
En fråga. Jag har en manlig bekant som ständigt är otrogen, den här killen är raka motsatsen till typen man kan tänka sig det om, utan att förklara för ingående så kan jag säga att han utåt sett är en extremt snäll kille. Han är inte typen som kan ragga upp en tjej han aldrig sett förut, utan det sker med tjejer han känner.

Men han ligger på konferenser, på after work, på kalas, på fester etc. Inte enstaka historier heller utan jäkligt ofta. Hans fru tror jag inte ens i sin vildaste fantasi anar vilket svin han är under den där mesiga masken. De har inget öppet förhållande, de swingar inte eller liknande heller. Hon har så vitt han vet aldrig vart otrogen.

Han är alltså ett riktigt praktsvin. Jag gillar han på sätt och vis ändå, han är snäll, hjälpsam och trevlig. Jäkligt smart med. Jag vill inte lägga mig i, men det stör mig ändå att han håller på som han gör. Hans fru är visserligen inte särskilt lätt att vila ögonen på, men hon är snäll och förtjänar det inte. Eller vet ej egentligen, hon lever ju i illussionen av att ha en pålitlig, trogen genomsnäll make.

Hur han får damer på fall har jag inte en jäkla aning om, magi kanske, det är såpass att jag tom. skulle vara orolig om min egen fru umgicks med honom på tu man hand.

Nu träffas vi ganskat sällan numera, vilket både är skönt för hur han håller på, men jag saknar honom ändå för att han är så genomtrevlig och behaglig att umgås med. Vad hade ni gjort? Skvallrat, lagt er i...jag har så svårt för att bara svälja saker och säga "det där angår inte mig" utan empatin går åt arton olika håll samtidigt och jag mår av någon anledning dåligt över hans beteende.

Lite samma grej som med farsans kuklöshet jag ältade ett tag, något som retar mig, något jag vill fixa, något som av någon anledning får mig att ifrågasätta mig själv, trots att det egentligen inte borde beröra mig öht.
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Han skulle lägga sig platt, erkänna att han är ett svin, uttrycka vilken ångest han har för sitt beteende, bett om ursäkt för sin existens och sedan fortsätta som vanligt. Han är extremt mån om att alltid vara omtyckt.
Och han gillar du? Han verkar kunna gå över lik för att få som han vill.
Om han kan göra så där mot sin fru, du funderar inte på vad han skulle kunna göra mot dig? Sätta på din fru/flickvän eller bedra dig på något annat sätt?

Du behöver inte be han dra åt helvete s a s, men jag skulle då starkt överväga att undvika människan i största möjliga mån. Om du vet att han ska på en fest, åk inte dit. Ser du att han ringer, svara inte. Osv. Du förstår.

MrLomax är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 12:57   #54515
bemeer
Registered User

Tack

Tack för era svar det hjälper

Relationen avslutades med att hon tyckte vi var för olika, inte så mycket gemensamt, tjaffsade med varann över nonsens. Hon har rätt.

Men jag envisas i mitt huvud att det kunde gå ändå, vi behöver inte ge upp för dessa ting.
Vi kan bli bättre på att kommunicera
Jag kan ta större roll och förbättra mig. Jag är inte perfekt, ge det en chans.

Jag vet ju att jag kan prestera mer än vad jag gjorde mot slutet, ser det tydligt nu när allt lagt sig. Men just då flöt vardagen på och hon gav inga varningar eller vi måste prata ut om detta.

jag har svårt i dagsläget att göra saker som JAG trivs med och tycker om. Man har blivit lämnad och egentligen känns allt ganska livlöst.
Mina vänner har stöttat mig och erbjudit mig att hitta på saker och komma ut från boendet, vilket jag gör. Tänker fortsätta med detta.

En tanke som kommer upp ofta just nu är följande: Lördag imorgon, vad kommer mitt ex göra. Är hon ute på stan redan? hittat någon ny? har hon redan skoj?

Jag vill inte tänka så, men dom negativa tankarna välter ner dom positiva.
Hur gjorde ni i den situationen om ni haft någon?

Lång text, ursäkta men skrivandet har en hjälpande effekt
Gammal 2015-04-24, 12:59   #54516
kebne
Banned User

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
Och han gillar du? Han verkar kunna gå över lik för att få som han vill.
Om han kan göra så där mot sin fru, du funderar inte på vad han skulle kunna göra mot dig? Sätta på din fru/flickvän eller bedra dig på något annat sätt?

Du behöver inte be han dra åt helvete s a s, men jag skulle då starkt överväga att undvika människan i största möjliga mån. Om du vet att han ska på en fest, åk inte dit. Ser du att han ringer, svara inte. Osv. Du förstår.

Han gillar honom antagligen för att han verkar trevlig och får en att känna sig uppskattad, viktig osv. Antagligen samma saker som får honom att funka med kvinnorna.
kebne är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 13:05   #54517
MrLomax
Registered User

MrLomaxs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av kebne Visa inlägg
Han gillar honom antagligen för att han verkar trevlig och får en att känna sig uppskattad, viktig osv. Antagligen samma saker som får honom att funka med kvinnorna.
Jo det förstod jag. Men ändå?
MrLomax är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 13:13   #54518
kebne
Banned User

Citat:
Tack för era svar det hjälper

Relationen avslutades med att hon tyckte vi var för olika, inte så mycket gemensamt, tjaffsade med varann över nonsens. Hon har rätt.

Men jag envisas i mitt huvud att det kunde gå ändå, vi behöver inte ge upp för dessa ting.
Vi kan bli bättre på att kommunicera
Jag kan ta större roll och förbättra mig. Jag är inte perfekt, ge det en chans.

Jag vet ju att jag kan prestera mer än vad jag gjorde mot slutet, ser det tydligt nu när allt lagt sig. Men just då flöt vardagen på och hon gav inga varningar eller vi måste prata ut om detta.

jag har svårt i dagsläget att göra saker som JAG trivs med och tycker om. Man har blivit lämnad och egentligen känns allt ganska livlöst.
Mina vänner har stöttat mig och erbjudit mig att hitta på saker och komma ut från boendet, vilket jag gör. Tänker fortsätta med detta.

En tanke som kommer upp ofta just nu är följande: Lördag imorgon, vad kommer mitt ex göra. Är hon ute på stan redan? hittat någon ny? har hon redan skoj?

Jag vill inte tänka så, men dom negativa tankarna välter ner dom positiva.
Hur gjorde ni i den situationen om ni haft någon?

Lång text, ursäkta men skrivandet har en hjälpande effekt
Man måste sluta tänka på vad som hade kunnat vara annorlunda för man kan inte ändra på det oavsett om man vill eller inte. Sen om man kan, det är en annan fråga. I allmänhet så kommer de antagligen vara effektivast att bara fokusera på att göra saker som du vill göra och bygga på dig själv.

Hon var inte attraherad av dig längre, kanske har hon hittat en ny kanske inte. Oavsett vilket så har det oftast tyvärr gått så långt vid det laget när hon tar upp det att attraktionen och magin är borta. I ett tidigare skede kanske det hade kunnat fixas men där är det försent.

Ta dig tiden till att bara ha kul nu (inte för att man ska sluta ha kul i förhållande, tvärtom), gejma om du känner för det, bygg modeller om du känner för det. Träna på, läs böcker osv.

Jag kände likadant att fan man borde ju rationellt kunnat fixa det här, vi gillade ju varandra och då borde vi kunna sätta oss ner och prata genom det här och lösa problemen. Detta fyller dock ingen funktion när attraktionen inte finns längre. Enda sättet att attraktionen skulle kunna skapas igen (och inte menat för att ge dig hopp) är om hon helt enkelt får vara själv utan dig och saknar dig den kan dock inte magiskt återskapas.

Det är inte "rättvist" men det är så det är, på ett eller annat sätta måste man acceptera att det är slut och inte går att ändra på.

En sak jag önskar att jag hade kunnat göra är att bara nå ut till en vän och säga "tja, jag mår inte så bra just nu. Vill du hitta på nåt?" (typ)
kebne är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 13:14   #54519
kebne
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
Jo det förstod jag. Men ändå?
Det är inte ovanligt att folk ignorerar de dåliga och manipulativa delarna och drömmer sig bort till att de är ärliga mot just dem typ.
kebne är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 13:27   #54520
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Vad är era främsta tips för att försöka må bra efter en separation?

Tycker mig själv må sämre för varje dag som går.

Panikångest
Ständigt ont i magen
Svårt att äta
Tänker dåliga tankar som får mig att må ännu sämre.
Ensamhet efter 3 år.
Oro över framtiden (28år)
Gråter 6-7 gånger om dagen, (känns bättre i 10 min efteråt)
Känslan av misslyckande och ånger, veta vad jag kunde gjort annorlunda

Livslusten är väldigt svag just nu, Alla säger att med hjälp av tiden så blir det bättre. Det stämmer men det hjälper mig inte precis just nu.

Jävlar va jobbigt det kan vara ibland!
Håll dig sysselsatt och var i gott sällskap. Det är ju oftast när du är ensam som de flesta minnen och tankar kommer ellerhur?
Det tar tid att glömma, just nu är det färskt och tanken på att vara utan det förhållandet känns främmande och svårt, men ju längre tiden går ju mer kommer du att inse förhållandets minus och anledningen till ert uppbrott. Du kommer förmodligen t.o.m glädjas över att du slapp undan det som fick ert förhållande att gå sämre. Du behöver alltså bara tid, dock är det viktigt hur du tar dig igenom den tiden för att inte gå ned dig helt och bli deprimerad
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 13:52   #54521
kebne
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av jenni Visa inlägg
Håll dig sysselsatt och var i gott sällskap. Det är ju oftast när du är ensam som de flesta minnen och tankar kommer ellerhur?
Det tar tid att glömma, just nu är det färskt och tanken på att vara utan det förhållandet känns främmande och svårt, men ju längre tiden går ju mer kommer du att inse förhållandets minus och anledningen till ert uppbrott. Du kommer förmodligen t.o.m glädjas över att du slapp undan det som fick ert förhållande att gå sämre. Du behöver alltså bara tid, dock är det viktigt hur du tar dig igenom den tiden för att inte gå ned dig helt och bli deprimerad
Är inte nödvändigtvis så att man tyckte förhållande var dåligt eller att problemen var permanenta eller omöjliga/svåra att åtgärda. Det är nog mer situationer där den ena bara går vidare och den andra tyckte att det var ganska bra men med små problem (som går att åtgärda) som det uppstår såna här reaktioner. Antagligen var största anledningen till att det tog slut att hon helt enkelt inte var attraherad av honom längre. Det var ett utav problemen för mig till varför det tog så lång tid att komma över det hela, man gavs anledningar (precis som han har fått anledningar typ för olika osv).

Sen börjar man tänka "ok det kan jag ändra på" osv, kanske tom ändrar på det, går tillbaka, får en ny anledning osv. Om mitt ex bara hade sagt "jag är inte attraherad längre" istället för att ge massa andra sidoanledningar så hade det visserligen vara en slap in the face men då är det bara att inse fakta.
kebne är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 14:38   #54522
bemeer
Registered User

Tack Kebne och Jenni.

Spendera tid med vänner och familj får dom dåliga tankarna att försvinna en stund. Men känns att jag även måste möta dom dåliga känslorna, lära mig av dom, bli starkare?

Det kommer alltid stunder på dagen där man är själv och tankarna tar över. Skulle vara en enorm hjälp att ha ett verktyg att klara sig igenom dom timmarna.

Man tror så jävla gott om sig själv ibland (iallafall jag ) . Alla har fel, jag har rätt, jag förstår, jag vet hur man gör m.m. Så fel man har.
Gammal 2015-04-24, 15:37   #54523
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
En fråga till dig bemeer. Något jag ofta funderar på när det kommer tlll relationer och uppbrott.
Var du lycklig och nöjd som egen person när ni va tillsammans eller var du lycklig i förhållandet? Dvs var hon grunden till ditt välmående? Jag har en känsla av att man klarar uppbrott bättre om man inte bara är lycklig i relationen utan även utanför relationen. Väldigt intressant hur som helst.
Jokester är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 18:25   #54524
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Tack Kebne och Jenni.

Spendera tid med vänner och familj får dom dåliga tankarna att försvinna en stund. Men känns att jag även måste möta dom dåliga känslorna, lära mig av dom, bli starkare?

Det kommer alltid stunder på dagen där man är själv och tankarna tar över. Skulle vara en enorm hjälp att ha ett verktyg att klara sig igenom dom timmarna.

Man tror så jävla gott om sig själv ibland (iallafall jag ) . Alla har fel, jag har rätt, jag förstår, jag vet hur man gör m.m. Så fel man har.
Okej du menar så...
Alla fungerar ju olika, mig hjälper musik, men det i alla de olika känslostadie, vissa tränar bort ångest/de sorgsna känslorna på gymmet, vissa tar till det kreativa och skapar konst eller musik. Du måste känna efter vad som kan vara så pass starkt att det fångar din totala uppmärksamhet
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2015-04-24, 22:11   #54525
bemeer
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
En fråga till dig bemeer. Något jag ofta funderar på när det kommer tlll relationer och uppbrott.
Var du lycklig och nöjd som egen person när ni va tillsammans eller var du lycklig i förhållandet? Dvs var hon grunden till ditt välmående? Jag har en känsla av att man klarar uppbrott bättre om man inte bara är lycklig i relationen utan även utanför relationen. Väldigt intressant hur som helst.
Jag var nog lycklig i förhållandet. Nöjd som person är svårt att svara på, kände mig nöjd och lycklig över att ha denna tjejen i mitt liv.
Nöjd över vart jag är idag och mina prestationer i livet? Nej.

Jag var så nöjd och lycklig över att fått denna tjej att mina egna mål och drömmar inte var nödvändiga att följa. Det räckte med att bara ha hon.

Kanske därför det gör extra ont. släppte allt jag drömt om och gav henne allt.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.