2010-03-03, 15:20
|
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
Det är syrrans killes dator som är gammal och behövde uppgraderas. =) Tyvärr är det en Packard Bell vilket innebär att det är snik-grejjer i skiten. Det enda som är hyffsat är att det är en c2d 3ghz. Men tyvärr är det ingen pci-e x16 på moderkortet och nätaggregatet är usla 250w.  Så tanken var först att köpa nytt grafikkort och nätaggregat istället för helt ny dator (även om det är det som skulle behövas).
Däremot har jag en fråga för min egen räkning. Jag har en Q6600 (som duger åt mig) och ett MSI P965 Neo2 moderkort. Jag söker ett moderkort som passar min processor men har 2 pci-e x16 slottar så jag kan köra crossfire med två ATi 4850. Någon som vet något som är bra?
|
Ett smartare alternativ är att sälja/hiva ditt HD4850 och köpa ett nytt grafikkort istället.
Ett HD5770 för 1389kr kanske vore något?  : http://www.misco.se/product/product....ectionID=41060
Mvh r3mpuh
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2010-03-03, 17:16
|
|
|
Kolozzeum Security
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh
|
Nytt grafikkort är ju såklart ett alternativ men just det verkar inte ge någon jätteboost jämfört med det jag har (om man kolla dom olika testerna här --> http://www.tomshardware.com/charts/g...ry-2,1676.html
Prisvärt är det iaf!
2010-03-03, 17:49
|
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
|
Nja, jag hade editerat mitt inlägg pågrund utav att det är 512mb variant jag länka, men tyvärr så är inte detta forum det bästa.(Editera + ta bort inlägg funktion är viktig).
Men, det är en bättre idé att köpa nytt grafikkort än att köpa ett till HD4850+nytt S775 moderkort.
Du har inte skrivit någon budget heller. Hadde jag vart du hade jag väntat på en prissänkning av ATI när Nvidia lanserar sina nya grafikkort inom kort och sedan kört på HD5850.
Mvh
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2010-03-03, 19:53
|
|
|
Sup, registered user?
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.
Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.
Tacksam för hjälp.
|
Det bästa är att du kopplar ut din gamla hårddisk och har endast din nya inkopplad som master. Du installerar windows på den som vanligt.
Sedan när du är klar så kan du koppla in din "dåliga" hårddisk som slave och kopierar över allt det gamla du vill ha kvar, och kanske rensar den totalt, innan du slänger hårddisken. Då finns det ingen chans för att din nya windows-installation hamnar på något annat än C: partitionen eller att du råkar formatera fel hårddisk osv osv.
|
2010-03-03, 21:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog
Det bästa är att du kopplar ut din gamla hårddisk och har endast din nya inkopplad som master. Du installerar windows på den som vanligt.
Sedan när du är klar så kan du koppla in din "dåliga" hårddisk som slave och kopierar över allt det gamla du vill ha kvar, och kanske rensar den totalt, innan du slänger hårddisken. Då finns det ingen chans för att din nya windows-installation hamnar på något annat än C: partitionen eller att du råkar formatera fel hårddisk osv osv.
|
Mmm.. grejen är att jag stötte på patrull när jag skulle installera windows, tydligen är skivan kass och installationen går inte igenom. Nu kommer jag inte in på windows som låg på min gamla hårddisk heller.
Tror mitt trådlösa tangentbord ställer till det, får hämta ett ps2 tangentbord för att komma in i gamla windows (man kan välja i början).
Jag tänkte göra som du råder, så får vi se om det går bättre. Jag har windows-installations-möjligheter nämligen.
|
|
|
2010-03-06, 10:58
|
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2010-03-06, 11:13
|
|
|
Flintskallig hårboll
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
OK. Så här ligger det till. Min ena exerna HD slutade funka. Det gick att laga den med Windows inbyggda funktion. Säkerhetskopierade allt (utom mina filmer...). Dagen efter kraschade den totalt och nu identifierar Windows den som en flyttbar disk men ber mig "sätta in en disk i enhet G:" när jag dubbelklickar på ikonen. Windows lagningsfunktion startar inte ens, eftersom det ju tydligen inte sitter någon disk i...disken. Till saken hör att den blev kokhet i samband med att den gick sönder, så det är ju ett brutalt hårdvarufel. Nu är det ju så här att alla mina värdefulla videoklipp är borta, och ni kan ju förstå. Hur som helst: att lämna in den verkar vara väldigt dyrt. Vi snackar flera tusen. Finns det något program som kan leta upp/reparera skadade sektioner eller vad tusan det kallas, som är snäppet vassare än Windows inbyggda felkontroll?
|
Om jag var du skulle jag prova att formatera den, om den inte kraschat totalt, med GParted Live CD/USB. Därefter letar du upp ett program som återskapar filer (detta går trots att du formaterar) som exempelvis Recuva. Själv aldrig provat något gratisprogram som gör det utan håller mig till kommersiella för det, men det där ha fått bra kritik.
Ja, sen är det bara tuta och köra
|
|
|
2010-03-06, 12:01
|
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear
Om jag var du skulle jag prova att formatera den, om den inte kraschat totalt, med GParted Live CD/USB. Därefter letar du upp ett program som återskapar filer (detta går trots att du formaterar) som exempelvis Recuva. Själv aldrig provat något gratisprogram som gör det utan håller mig till kommersiella för det, men det där ha fått bra kritik.
Ja, sen är det bara tuta och köra 
|
Eftersom den är extern så borde den väl gå att formatera genom Windows, right? Eller gör detta "GParted Live CD/USB" någonting som Windows' formatering inte gör? Hur som testade jag att högerklicka på G: och sen "Formatera" och den sa åter igen "sätt in en disk i enhet G:". Kan GParted komma runt detta?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2010-03-06, 12:07
|
|
|
Flintskallig hårboll
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Eftersom den är extern så borde den väl gå att formatera genom Windows, right? Eller gör detta "GParted Live CD/USB" någonting som Windows' formatering inte gör? Hur som testade jag att högerklicka på G: och sen "Formatera" och den sa åter igen "sätt in en disk i enhet G:". Kan GParted komma runt detta?
|
Jag tolkade det som att det inte gick att formatera i windows så nämnde därför det första bästa live partitions"OSet". Det är inte säkert att det kommer att lösa det, men man vet aldrig, windows har fått sina konstiga spratt förr.
Det är väldigt enkelt att fixa GParted på USB eller CD så det skadar nog inte att testa  Bara boota från USB/skiva och starta den enda ikonen som du kommer se på skrivbordet och se om du hittar din hårddisk. (Ha den inkopplad medan du bootar)
|
|
|
2010-03-06, 13:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Recovery_software Här har du en del mjukvara där du kan kolla efter fel eller försöker återställa data. Tyvärr inget direkt tips vad som är bra, men vet att det fanns några gratisvarianter som gick att prova.
|
|
|
2010-03-06, 14:03
|
|
|
Sup, registered user?
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
|
Den verkar totalt körd kan jag säga dig. Är du seriöst intresserad av att få tillbaka dina filmer (om de är värda mer än tusentals kronor för dig) så lämna in det på professionel reperation. Ju mer du pillar desto mer fuckar du den.
Ett möjligt alternativ är att du öppnar upp själva boxen som hårddisken sitter i och kopplar in hårddisken direkt till datorn. Nu vet jag inte om det sitter en helt vanlig hårddisk i din box, men normalt sett så brukar det göra det så vitt jag vet. Kan ju med lite tur vara så att det är den omslutande boxens elektronik som fackat sig. Eller så är det glapp i nån sladd där inne, osv... Rätt otroliga scenarion, men något att leka med iaf.
|
2010-03-06, 21:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusG
För att svara på den sista frågan först: Media Player Classic Home Cinema fungera klockrent på ASRocken. Har själv en sådan maskin och grafikkortet stödjer HW-acceleration. Så det är noll problem att köra HD-upplösta filmer.
Det där med upplösningen kan jag tyvärr inte svara på. Fick ett liknande fel hos en vän när jag tog över datorn dit. Tyvärr så tror jag det är tv:n som tolkar signalen fel.
Prova att ladda ned senaste grafikkortsdrivrutinerna ifrån Nvidia.
Edit: Jag utgår ifrån att det är HDMI som spökar? Prova (om du kan) att köra med VGA och kolla. Tror nämligen det kommer fungera då. Men åh andra sidan är det något sämre bild tyvärr.
Lycka till!
|
Bump!
Fan jag får inte igång en enda film, går inte enligt plan... Försöker köra img-filer men då säger den "can not render the file". Försökte köra igån en vanlig mpg men det funkade inte heller av någon anledning, stod still bara.
Borde jag köra någon codec kanske? Eller borde jag byta ändelse på img-filerna?
|
|
|
2010-03-06, 21:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Har haft problem med datan senaste året, har inte mitt grafik kort installerat eftersom datan slocknar när jag har den installerad, och när jag spelar spel så blir det bara helt svart på skärmen (har Laptop). Jag har gjort det fint på fläkten tagit bort damm osv. Datan blir extremt varm har brännmärken på data bordet. Och man kan inte ha handen under datan om man använder den 5 minuter. vad är felet hjälp!
|
2010-03-06, 21:43
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Bump!
Fan jag får inte igång en enda film, går inte enligt plan... Försöker köra img-filer men då säger den "can not render the file". Försökte köra igån en vanlig mpg men det funkade inte heller av någon anledning, stod still bara.
Borde jag köra någon codec kanske? Eller borde jag byta ändelse på img-filerna?
|
IMG-filer är det bara VLC som kan spela rakt av. På MPC måste du mounta den i daemon tools eller liknande först.
|
|
|
2010-03-07, 01:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
IMG-filer är det bara VLC som kan spela rakt av. På MPC måste du mounta den i daemon tools eller liknande först.
|
Utmärkt!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.
|

|