Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-25, 09:03   #5086
MrBurner
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Nordbryggekylare skulle jag tro. Du lär behöva en ny.
MrBurner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 13:11   #5087
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner Visa inlägg
Nordbryggekylare skulle jag tro. Du lär behöva en ny.
Okej, är det värt att köpa en ny? Jag har ett gammla moderkort, är det lätt att få tag i, eller kan man köpa nån universal modell?
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 13:20   #5088
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Du måste ha ett moderkort som passar till din processor och dina minnen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 13:23   #5089
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Surt att behöva köpa ett nytt moderkort pga en liten fläkt, men är nog lättare det än att försöka leta reda på en gammal fläkt som passar.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 13:27   #5090
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det finns passiva nordbryggekylare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:09   #5091
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
När jag försöker starta datorn så piper den till (moderkortet?) precis innan jag kommer in i windows, då startas den om. Vet någon vad problemet är?

Testat starta i safemode, funkar fortfarande inte

Senast redigerad av Petoria den 2010-02-25 klockan 15:14.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:14   #5092
Johan86
Registered User

Johan86s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Hej alla glada. Är ute efter en ny dator. Har ingen kunskap om datorer alls. Jag ska bara surfa, se på film och spela musik. Hade tänkt mig något billigt. Fungerar denna billiga till mina behov? http://www.elgiganten.se/product/dat...ductTabcontent

Här såg jag en till http://www.expert.se/product/product.aspx?id=4814856

Har hört något om att windows vista kräver dubbla processorer för att inte bli allt för segt. Ligger det något i det? Duger inte AMD Athlon 64 LE-1660 - Processor med 2 GB RAM för vista?

Senast redigerad av Johan86 den 2010-02-25 klockan 15:20. Anledning: tillägg
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:17   #5093
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
När jag försöker starta datorn så piper den till (moderkortet?) precis innan jag kommer in i windows, då startas den om. Vet någon vad problemet är?

Testat starta i safemode, funkar fortfarande inte
Pipa brukar moderkortet göra när något är ganska galet i hårdvaran. Om du har manualen till moderkortet står det vad det ska betyda. Förmodligen inget jättespecifikt men det kanske går att härleda till att det är ett hårdvaruproblem.

Skulle misstänka att om du inte kan få igång OS:t ens i safemode att något är ganska sönder. Kanske ett väldigt elakt virus att inte ens safemode funkar. Enklast kanske vore starta något OS från skiva direkt.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:20   #5094
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Pipa brukar moderkortet göra när något är ganska galet i hårdvaran. Om du har manualen till moderkortet står det vad det ska betyda. Förmodligen inget jättespecifikt men det kanske går att härleda till att det är ett hårdvaruproblem.

Skulle misstänka att om du inte kan få igång OS:t ens i safemode att något är ganska sönder. Kanske ett väldigt elakt virus att inte ens safemode funkar. Enklast kanske vore starta något OS från skiva direkt.
Tror det är ett virus, har haft mycket problem med virus som inte går att få bort på den datorn (testat många olika antivirus program osv). Ska kolla med min bror sen om han har nån skiva
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:41   #5095
Simo
Registered User

Reg.datum: Nov 2009
Hej, är helt värdelös på datorer så om någon snäll kunde länka ett bra datorpaket?
Det som jag vill ha är en dator för musik och film främst men ska kunna spela krävande spel också. Har ungefär 12k att handla för! Ingen ihop bygge utan en märkesdator för mina föräldrar godkänner nästan inget.

Den jag har kollat på mest är denna: http://www.elgiganten.se/product/dat...r-aspire-m5810

Vet inte om detta var rätt postat men..
Simo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:44   #5096
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Snacka med din förälder och säg att om du köper en märkesdator så får du skit och om du köper ihopplock så får du bra skit. Kom överens om en bra budget och gå vidare så. Har du 12k kan du få en sjukt bra dator medans den du länkade är värdelös.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 15:55   #5097
Simo
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Snacka med din förälder och säg att om du köper en märkesdator så får du skit och om du köper ihopplock så får du bra skit. Kom överens om en bra budget och gå vidare så. Har du 12k kan du få en sjukt bra dator medans den du länkade är värdelös.
Okej, men om jag lyckas övertala dom, vad är bäst för min budget då? Ska vara bra för film och musik somsagt.
Gammal 2010-02-25, 16:01   #5098
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Köper du ett ihopplock färdigmonterat från Komplett.se eller liknande så får man garantier osv, precis som från en pissig "märkes"dator.
Gammal 2010-02-25, 16:06   #5099
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Simo Visa inlägg
Okej, men om jag lyckas övertala dom, vad är bäst för min budget då? Ska vara bra för film och musik somsagt.
Film o musik är ju auto "bra". Kanske att du behöver köpa ett speciellt ljudkort om du vill ha riktigt bra ljud men antar att det inte behövs.

Film är väl mer skärmen som spelar in eftersom dem nyare datorerna för priset du pratar om klarar enkelt av HD filmer.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 tex denna dator är bättre än den du har länkat och detta är en färdigbyggd utan windows. Nackdelen med elgiganten annonsen är att det står inte ens vad det är för minnen du får med det står bara att det är 8gb vilket inte är direkt mycket info att gå på.

Iaf grafikkortet i elgiganten datorn är bra mycket sämre än 5770 som du får i komplett datorn. Du får ungefär likabra CPU inte mycket som skiljer där vad jag vet. Och minnena är svåra att jämnföra men skulle anta att dem är ungefär lika eftersom det är lite snabbare men mindre minne i komplett datorn och elgiganten datorn är antagligen bara dom billigaste du kan hitta så har dom tryckt in 8gig.

Och den där datorn är 2000 billigare. Iaf hade jag nog satsat på o försöka hitta en kompis som är lite insatt och satt ihop en dator med honom isf. Du kan få en jävligt bra dator för 12k och om du beställer från komplett så kan dom vad jag vet sätta ihop den åt dig för typ 500kr.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 16:23   #5100
Simo
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Film o musik är ju auto "bra". Kanske att du behöver köpa ett speciellt ljudkort om du vill ha riktigt bra ljud men antar att det inte behövs.

Film är väl mer skärmen som spelar in eftersom dem nyare datorerna för priset du pratar om klarar enkelt av HD filmer.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159 tex denna dator är bättre än den du har länkat och detta är en färdigbyggd utan windows. Nackdelen med elgiganten annonsen är att det står inte ens vad det är för minnen du får med det står bara att det är 8gb vilket inte är direkt mycket info att gå på.

Iaf grafikkortet i elgiganten datorn är bra mycket sämre än 5770 som du får i komplett datorn. Du får ungefär likabra CPU inte mycket som skiljer där vad jag vet. Och minnena är svåra att jämnföra men skulle anta att dem är ungefär lika eftersom det är lite snabbare men mindre minne i komplett datorn och elgiganten datorn är antagligen bara dom billigaste du kan hitta så har dom tryckt in 8gig.

Och den där datorn är 2000 billigare. Iaf hade jag nog satsat på o försöka hitta en kompis som är lite insatt och satt ihop en dator med honom isf. Du kan få en jävligt bra dator för 12k och om du beställer från komplett så kan dom vad jag vet sätta ihop den åt dig för typ 500kr.
Okej, tyvärr så har jag inga polare som kan sätta ihop en dator. Men är detta något att ha? Där är ju allt klart och windows 7 ingår som jag har förstått det. http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:03.