Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-15, 07:22   #4951
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Ja, är det Gyllenhammar som styrde både Strenius och Ågrens viktval? Horribelt...
Lyftarna väljer ofta själva sina ingångsvikter utifrån vad de kommit överens med sina egna tränare samt förbundskaptenerna. Jag vet att Staffan (Angelicas tränare) inte var nöjd över Angelicas val att höja ingångsvikterna. Hon höjde dessutom från 105 ingångsvikt stöt till först 108 och sedan 110, och däri tror jag definitivt att Gyllenhammar påverkat valet att höja.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 08:23   #4952
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Finns det något skäl att de verkar mer benägna att gå in högt i OL jämfört med SL?
Gammal 2016-04-15, 08:49   #4953
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Finns det något skäl att de verkar mer benägna att gå in högt i OL jämfört med SL?
Kan det vara för att hamna senare i turordningen?
Gammal 2016-04-15, 08:57   #4954
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Kan det vara för att hamna senare i turordningen?
Ja, typ nåt sånt. Annars känns det ju bara dumt. Jag har fattat det som att tyngdlyftarna blir mindre "slitna" av ett tungt lyft, då det är mer teknikberoende än ex. SL. Således borde det ju inte handla om att man vill satsa allt på ett kort och öppna så tungt som möjligt?
Gammal 2016-04-15, 09:16   #4955
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Öhman gjorde en bra tävling, gick in på vikter han brukar gå in på och sätter 5/6 lyft. 155+200.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 09:29   #4956
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Angelicas blogg om EM: https://angelicaroos.com/2016/04/15/5a-i-europa/

Hon värmde upp med sista lyft på 108 som var ett lätt lyft tydligen, formen fanns där. Då låter 10 som ett bra val.

Tror många av svenskarnas målsättning var att ta medalj, de tänkte nog att det då var värt att chansa på en högre ingång, kanske räkna med att behöva göra omförsök.
Gillar tanken i teorin, men sen i praktiken blir man ofta lite knäckt och förvånad om man missar ingången och tappar momentum mentalt.
Gammal 2016-04-15, 10:48   #4957
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Det känns fortfarande som att nerver spelade spratt för Roos under missade lyft, och även en trasig handled. Åtminstone är det min tolkning från både denna tävling och föregående. Hon är så sjukt tekniskt stabil när allt klickar, men jag tycker mig se redan vid ansatsen mot stången att huvudet inte är helt med i varje lyft.

Övertolkar kanske. Någon som har tankar kring det?

*Edit* Carita Thorèn tog 2/6. Sverige har alltså totalt 8/18 lyft i A-gruppen, vilket är förjäkla synd.

Senast redigerad av Rahf den 2016-04-15 klockan 10:53.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 11:23   #4958
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det känns fortfarande som att nerver spelade spratt för Roos under missade lyft, och även en trasig handled. Åtminstone är det min tolkning från både denna tävling och föregående. Hon är så sjukt tekniskt stabil när allt klickar, men jag tycker mig se redan vid ansatsen mot stången att huvudet inte är helt med i varje lyft.

Övertolkar kanske. Någon som har tankar kring det?

*Edit* Carita Thorèn tog 2/6. Sverige har alltså totalt 8/18 lyft i A-gruppen, vilket är förjäkla synd.
Det jag sett senaste tiden är att tekniken brutits ner.
Blir nerslagen i både ryck och vändning för att draget är fel.
Inget klipp på slutet utan lever på farten ifrån golvet.
Startar för högt med höften.
Hoppar fram för att kompensera för ett felaktigt drag.

Tror det beror mycket på för många träningsläger under året och för lite träning med hennes huvudtränare.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 12:02   #4959
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa

ChuckTestas avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Ja, typ nåt sånt. Annars känns det ju bara dumt. Jag har fattat det som att tyngdlyftarna blir mindre "slitna" av ett tungt lyft, då det är mer teknikberoende än ex. SL. Således borde det ju inte handla om att man vill satsa allt på ett kort och öppna så tungt som möjligt?
"Mindre slitna" av ett tungt lyft, än av ett lätt? Hur går det ihop? Känns som att ett tyngre lyft skulle ställa större krav på både muskulär styrka och teknik.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 12:19   #4960
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Man kanske är mindre sliten av ryck, men en dugligt tung stöt gör folk både andfådda och trötta. Att gå in senare ger längre uppvärmning.

Senast redigerad av Rahf den 2016-04-15 klockan 12:21.
Gammal 2016-04-15, 12:44   #4961
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Stefan är otroligt osäker i sin lyftning, går det bra på träning så är han stark. Men han bommar väldigt många lyft på tävling.

tråkigt att se men verkar vara ganska vanligt bland västerländska lyftare, stjärnor på instagram men nollor på podiet
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 12:48   #4962
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Nollor håller jag verkligen inte med om. Svenska damerna presterar likvärdigt på tävling som på träning, vad jag förstår. Du verkar ha stirrat mycket på Pat Mendez och hans katastrofala lyftarkarriär.
Gammal 2016-04-15, 12:50   #4963
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nollor håller jag verkligen inte med om. Svenska damerna presterar likvärdigt på tävling som på träning, vad jag förstår. Du verkar ha stirrat mycket på Pat Mendez och hans katastrofala lyftarkarriär.
Lyftarna ska absolut ha creds för att dom kämpar, men faktum kvarstår att det uppdateras på nätet med: "Formen ser riktigt bra ut, vi siktar på medalj" och sedan faller man kort när det väl gäller och skyller på allt möjligt, dåligt stöd från förbundet eller konstiga beslut från domarna.

EDIT: Det är inget genomgående tema för alla lyftare eller alla tävlingar, men vanligt förekommande
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.

Senast redigerad av rememberence den 2016-04-15 klockan 12:54.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-15, 12:58   #4964
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Och för svenskarna är ett problem möjligen att man inte deltar på fler internationella tävlingar. Det är mycket serietävling och SM, där alla säkerligen är bundisar och stämningen mer liknar en större träningsträff. Så när man kommer till en plats där alla pratar olika språk blir det lite mer intern press och nervositet. Man har helt enkelt inte något annat än "Ja, kom igen nu då."

En annan anledning kan vara att trots deras elitlyftarstatus är inställningen avslappnad under träning. Jämför det med öststatslyftarna som snarare har sin idrott som dödsallvarligt yrke.

Jag vet inte, just nu är det fritt spånande.

PS: "Ja, kom igen!" Måste vara en av dom minst peppande fraserna jag känner till. Och det är verkligen nio av tio fraser folk säger när det är maxningsförsök på G.

Senast redigerad av Rahf den 2016-04-15 klockan 13:00.
Gammal 2016-04-15, 13:02   #4965
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Från Ågrens Instagram-konto:

"Stark som en oxe var jag idag! Allt flöt på precis som jag ville ha det, bra matchning, härlig tävling, perfekt stämning på läktaren och uppvärmningen gick kanon!

Så jag är helt nöjd... Förutom att jag brände skiten ur varenda lyft på flaket ��
Meeeeen vafan! Ibland går det såhär och man kan inte be om ursäkt för att man satsar. Någon cm hit eller dit och jag hade känt mig som en kung istället.

Jag har fått jätte mycket pepp vilket jag tackar ödmjukast för �� och nästa gång ska jag förvalta det bättre är planen.

Anders Bergström, Vilken klippa! Han får mig direkt att känna att ingenting är omöjligt och att det här bara är en grop i vägen mot större mål.
"I idrott har man inga skyldigheter, man har bara en rättighet och det är att misslyckas" Anders T Bergström.
Over and out!
#tyngreänsåhärblirdetinte"

Gissningsvis så kände han sig starkare än någonsin, med marginal, och valde därmed att gå in högt för att få en bra utgångsposition i tävlingen. Men vad jag har sett så har han bara ryckt 150 kg en gång, på träning, någon får gärna rätta mig om jag har fel. Tycker att det därmed är väldigt konstigt att gå IN på den vikten. Kanske inte går att jämföra rakt av men det skulle ju exempelvis aldrig ske i SL, att någon går in på sitt personbästa på träning.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.