Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-18, 17:46   #4846
MagnusG
Registered User

MagnusGs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av champion Visa inlägg
Finns det någon filöverföringskabel som kan skicka filer från VISTA till XP?

Eller måste man köra med USB-minne?
"Filöverföringskabel" låter som ett slang på "nätverkskabel".

Så om det är nätverkskabel du menar, så är svaret ja. Självklart går det flytta filer ifrån Vista till XP. Bara datorerna sitter i samma nätverk.

Sitter dom inte i ett nätverk, så får du använda USB-varianten. Är det mycket filer som skall kopieras/flyttas, så skulle jag (om jag va du) skaffa en USB-disk. Rymmer bra myckdet mer än en USB-sticka.
Gammal 2010-01-19, 13:40   #4847
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Ok, efter en formatering så har jag stött på ett märkligt problem. Allt fungerar perfekt med undantag för ett spel som inte går att köra, Brickshooter. (Ett enkelt Tetris-liknande spel som min kära mor gärna vill spela)

När jag installerar den version jag har använt mig av tidigare på denna datorn, och på en annan, så får jag följande felmeddelande:

Citat:
"Exception EMCIDeviceError in module bshoot.exe at 0004E9A5.
Ingen wave-enhet som kan spela upp filer i det aktuella formatet är installerad. Du kan installera en wave-enhet genom att öppna Kontrollpanelen, klicka på Skrivare och annan maskinvara och sedan klicka på Lägg till ny maskinvara."
När jag kör lägg till maskivara-guiden så finns det en maskinvara, "Ljudstyrenhet för multimedia", som har ?!-ikonen och som låter passande. Men Windows hittar dessvärre ingen drivrutin till den. Jag har även testat att inaktivera enheten i enhetshanteraren utan framgång.

Jag har dessutom testat ett par nyare versioner av samma spel, men då får jag windows felmeddelande som säger att programmet inte kunde startas och frågan om jag vill skicka en felrapport.

Har någon något förslag på vad som kan vara fel, eller vad jag kan testa? Jag är måttligt sugen på att formatera och installera om allt igen kan jag säga...
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 14:03   #4848
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Det är ditt ljudkort som inte är installerat rätt. Wave är en ljudful och ja du behöver rätta drivrutiner för ljudkortet för att den ska kunna spela upp dom. Och om det är xp du installerar så spelar det ingen roll hur många ggr du försöker den kommer fortfarande inte automatiskt hitta drivurtiner för ljudkortet.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 14:16   #4849
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Det är ditt ljudkort som inte är installerat rätt. Wave är en ljudful och ja du behöver rätta drivrutiner för ljudkortet för att den ska kunna spela upp dom. Och om det är xp du installerar så spelar det ingen roll hur många ggr du försöker den kommer fortfarande inte automatiskt hitta drivurtiner för ljudkortet.
Jag är mycket väl medveten om att wave är ljudfiler, därför tyckte jag som sagt att Ljudstyrenhet för multimedia lät som en rimlig problemkälla. Men jag hade ingen aning om vilket ljudkort/krets det var (det är en skapligt gammal laptop) så att hitta drivrutiner på egen hand var inte helt enkelt. Laddade hem ett drivers update-program som hittade drivrutinen och nu funkar det utmärkt dock.
Gammal 2010-01-19, 14:51   #4850
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jag är mycket väl medveten om att wave är ljudfiler, därför tyckte jag som sagt att Ljudstyrenhet för multimedia lät som en rimlig problemkälla. Men jag hade ingen aning om vilket ljudkort/krets det var (det är en skapligt gammal laptop) så att hitta drivrutiner på egen hand var inte helt enkelt. Laddade hem ett drivers update-program som hittade drivrutinen och nu funkar det utmärkt dock.
Gammal 2010-01-21, 15:48   #4851
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Haha! Jag köpte en trådlös mus idag. Körde in den lilla USB-stickan i datorn och lät den göra sin grej med installation osv. Allting fungerade perfekt! Efter ett tag ville jag ändra inställningarna på knapparna på sidan så jag gick in på kontrollpanelen > mus> egenskaper för musen men hittade inte vart jag skulle ändra knappfunktionerna så jag sket i det. Jag ändrade alltså ingenting men nu fungerar den inte alls... Jag testade en annan mus som jag lånade av en vän men den fungerar inte heller. Wtf?
Bump!

Jag har nu testat en 3e mus men inte heller den fungerar på min dator. Alla tre mössen fungerar på andra datorer. Jag gick alltså in på kontrollpanelen > mus >egenskaper för HID-kompatibel mus men ändrade ingenting. Trots det fungerar den inte. Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna, avsintallera dem helt, i menyn på bilden, men inget jag gör hjälper.

Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 15:51   #4852
Sundqvist
Winners Never Quit

Sundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2010
Råkade göra en smart sak igår, stängde av strömbrytarn med foten, sen när jag startade upp datorn igen, så får den bliskärm när windows laddar och så startas den om:S
vad kan jag göra? vill inte formatera eftersom jag har viktiga saker på hårddisken

help ty
Kroppen kan ta upp ca 20gram fria aminosyror under ett tillfälle!
Jag käkar 12ggr varje dag med 30g protein vid varje tillfälle
Sundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:04   #4853
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Vad är det som gäller för att få köpa os med oem-licens nuförtiden?
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:14   #4854
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
För att få köpa är det väl inget speciellt; det är installera på fler än en dator man inte får. Licensen blir bunden till en viss hårdvara.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:19   #4855
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Ok, förr fick man lov att köpa viss "systemkritisk" hårdvara samtidigt. Egentligen skall väl konsument inte få köpa OEM alls?
Gammal 2010-01-21, 17:32   #4856
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
...Jo, ofta man skulle bli tvungen att köpa volymlicenser?

Är ju oftast OEM som man är intresserad av som konsument.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 17:52   #4857
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Eg. ska det inte gå att köpa oem-licensat os till gammal dator, rätt?
Gammal 2010-01-21, 17:59   #4858
Lazius
Registered User

Laziuss avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av champion Visa inlägg
Finns det någon filöverföringskabel som kan skicka filer från VISTA till XP?

Eller måste man köra med USB-minne?
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusG Visa inlägg
"Filöverföringskabel" låter som ett slang på "nätverkskabel".

Så om det är nätverkskabel du menar, så är svaret ja. Självklart går det flytta filer ifrån Vista till XP. Bara datorerna sitter i samma nätverk.

Sitter dom inte i ett nätverk, så får du använda USB-varianten. Är det mycket filer som skall kopieras/flyttas, så skulle jag (om jag va du) skaffa en USB-disk. Rymmer bra myckdet mer än en USB-sticka.
Ett annat alternativ är att koppla ihop datorerna direkt med antingen:
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 19:32   #4859
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank Visa inlägg
Eg. ska det inte gå att köpa oem-licensat os till gammal dator, rätt?
Strunt samma, jag väntar nåt halvår till...
Gammal 2010-01-22, 12:46   #4860
Scratch
Registered User

Scratchs avatar

Reg.datum: Oct 2002
Youtube-problem

Jag har stora problem med Youtube. I princip fungerar ingen video utan istället blir det felmeddelandet "flash java-script error" typ. Det skumma är att se filmer postade på forumet eller genom andra sidor är inga problem.

Jag undrar nu hur jag på ett smidigt sätt kan simulera att jag postar videos eller ser klippen genom någon annan sida eller liknande?

Att fixa själva grundproblemet verkar hopplöst. Har ominstallerat nyaste flash ett antal gånger, med och utan google toolbar. Men om någon har en ide...
Scratch är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.