2022-08-09, 05:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Du postar många högintressanta studier, genom åren, tack!
Denna och flera till ska jag läsa senare idag. Brukar gå o förstå kontententan(edit: kontentan) trots svårt fackspråk.
|
|
|
2022-08-09, 09:54
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Detta är ju otroligt fascinerande. Att kaffe sista åren gradvis börjar komma in i finrummet har jag noterat men att det faktiskt kan börja likna en hälsodryck är spännande.
Det som också är fascinerande är att kaffebolagen inte gjort någon grej av detta. Tittar man på tex Gevalia eller Löfbergs hemsidor så är det bara smaken i fokus. Om ni frågar bekanta och arbetskollegor så kommer flertalet känna en viss skam att de dricker mycket kaffe. Drycken har ju fortfarande en stämpel att inte vara någon höjdare. Men allt mer tyder på att det är hälsosamt att dricka mängder med kaffe.
Det jag från ett personligt perspektiv undrar över är hur stor effekt kaffe har på en person som lever hälsosamt. Om man äter nyttigt, inte dricker alkolhol, tränar ordentligt, har ingen övervikt, sover bra osv, vad har kaffe för effekt då?
|
Vore även intressant att veta huruvida koffein i sig är hälsosamt / hur hälsosamt är det jämfört med kaffe, vad är det i kaffet utöver koffein som ger dessa positiva effekter.
För att spinna vidare på din fundering så tror inte jag att man kan kompensera ett dåligt leverne genom att introducera en ”nyttighet”. T.ex äter man pizza varje dag så blir pizzan inte nyttigare för att man äter sallad till pizzan. Pizzans negativa effekt kvarstår till 100% trots salladen… och salladens potentiellt positiva effekt kvarstår även den till 100%, men troligtvis väger den negativa effekten av pizzan över, dvs du blir t.ex fet till slut. Dessutom resulterar pizza+sallad i ännu mer kalorier, vilket introducerar ännu en negativ parameter i ekvationen. Det rätta hade varit att byta pizzan mot sallad helt och hållet.
Med detta sätt att tänka så skulle en adderad nyttighet addera mer positivt om man i övrigt är hälsosam än om man inte är det.
|
|
|
2022-08-09, 10:40
|
|
Registered User
|
Med risk för att det är old news:
"Within the limitations of this study, there is no support for the practice of ammonia inhalation to improve deadlift 1RM in training or competition."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30480652/
Grub kanske redan har postat den
|
|
|
2022-08-09, 10:40
|
|
Registered User
|
Gluteus Maximus Activation during Common Strength and Hypertrophy Exercises: A System
"The exercises classified as very high level of GMax activation (>60% MVIC) were step-up, lateral step-up, diagonal step-up, cross over step-up, hex bar deadlift, rotational barbell hip thrust, traditional barbell hip thrust,
American barbell hip thrust, belt squat, split squat, in-line lunge, traditional lunge, pull barbell hip thrust, modified single-leg squat, conventional deadlift, and band hip thrust.
We concluded that several exercises could induce very high levels of GMax activation. The step-up exercise and its variations present the highest levels of GMax activation followed by several loaded exercises and its variations,
such as deadlifts, hip thrusts, lunges, and squats. The results of this systematic review may assist practitioners in selecting exercised for strengthening GMax."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32132843/
|
|
|
2022-08-09, 10:44
|
|
Registered User
|
Lite offtopic, men vet nån optimalt dos koffein per dag?
Får i mig för mkt är jag 99.9% säker på o försöker dra ner (koffeinabtinens är faktiskt inte roligt alls, magont, kräkningar, extrem trötthet trots bra sömn natten innan, huvudvärk o då var det inte ens cold turkey)
Kort inlägg försöker jag nu men måste säga.. dra ner koffeinintag gradvis.. no cold turkey.. mitt tips
Senast redigerad av Wilt the Stilt den 2022-08-09 klockan 10:45.
|
|
|
2022-08-09, 10:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt
Lite offtopic, men vet nån optimalt dos koffein per dag?
Får i mig för mkt är jag 99.9% säker på o försöker dra ner (koffeinabtinens är faktiskt inte roligt alls, magont, kräkningar, extrem trötthet trots bra sömn natten innan, huvudvärk o då var det inte ens cold turkey)
Kort inlägg försöker jag nu men måste säga.. dra ner koffeinintag gradvis.. no cold turkey.. mitt tips
|
Optimalt för prestation?
https://www.strengthlog.com/caffeine...ge_of_Caffeine
Minimum 3 mg per kilo kroppsvikt någon timme före ansträngning.
6 mg per kilo är lite effektivare.
För att få effekt vid tunga lyft kan 9 mg per kilo kroppsvikt vara nödvändigt.
|
|
|
2022-08-09, 11:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2021
|
Jag körde >9mg/kgv ett tag i tunga SL-perioder. Rekommenderas inte för sömnen.
Nu kör jag 100/200mg som en riktig beta.
|
|
|
2022-08-09, 11:25
|
|
理学療法士
Reg.datum: Aug 2003
|
Finns det forskning på ev. effekt på att cykla koffeinet med typ on/off-dagar? Blir toleransen så pass bättre på dagarna man tar det att man kan komma undan med mindre dosering? Känns ju sådär ändå att vara beroende av en psykoaktiv drog varje dag.
|
|
|
2022-08-09, 12:08
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey
Jag körde >9mg/kgv ett tag i tunga SL-perioder. Rekommenderas inte för sömnen.
Nu kör jag 100/200mg som en riktig beta.
|
Jag körde runt 5mg/kgv fick sån jävla ångest på kvällarna av det
|
|
|
2022-08-09, 12:31
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
600 mg koffein är den undre gränsen för att jag ska känna att jag får ut något prestationshöjande av det.
400 mg kan funka som milt uppiggande.
Tar jag t.ex 200 mg är effekten noll, jag kan lätt ta det precis innan jag ska gå och lägga mig och somna gott.
Jag har byggt upp en tolerans mot koffein, men känner inte att det medför några direkta negativa konsekvenser. 600 mg förblir en effektiv dos, lika effektivt som för 10 år sedan, så toleransen verkar inte bli ännu högre. Jag känner faktiskt inte av någon abstinens. Jag går sällan över 600 mg/dag och i princip aldrig över 1 g.
På dagar då jag inte tränar blir det 0 mg till kanske 400 mg.
Jag tar i princip alltid mitt koffein på fastande mage direkt på morgonen - och det är helt sjukt vilken skillnad det gör mot att ta det t.ex mitt på dagen efter en ordentlig lunch. Vill man få ut max av sitt koffeinintag så ska man definitivt ta det fastande. Tar man det på morgonen håller man sig oftast pigg en bra bit in på dagen också och sen har effekten förstås helt avtagit på kvällen när man ska sova.
För ett par dagar sen blev jag dock tvungen att lägga mitt träningspass på eftermiddagen, kl 14-16. Och jag kände direkt att mina 600 mg hade en mycket sämre effekt då och dessutom fick jag svårare att somna på kvällen trots att många timmar förflutit efter intaget. Innan jag började träna på morgonen förstördes många sömntimmar av sent stimulantintag.
Vilka negativa effekter känner ni som vill trappa ned intaget av - och när på dygnet tar ni koffeinet?
|
|
|
2022-08-09, 12:34
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
600 mg koffein är den undre gränsen för att jag ska känna att jag får ut något prestationshöjande av det.
400 mg kan funka som milt uppiggande.
Tar jag t.ex 200 mg är effekten noll, jag kan lätt ta det precis innan jag ska gå och lägga mig och somna gott.
Jag har byggt upp en tolerans mot koffein, men känner inte att det medför några direkta negativa konsekvenser. 600 mg förblir en effektiv dos, lika effektivt som för 10 år sedan, så toleransen verkar inte bli ännu högre. Jag känner faktiskt inte av någon abstinens. Jag går sällan över 600 mg/dag och i princip aldrig över 1 g.
På dagar då jag inte tränar blir det 0 mg till kanske 400 mg.
Jag tar i princip alltid mitt koffein på fastande mage direkt på morgonen - och det är helt sjukt vilken skillnad det gör mot att ta det t.ex mitt på dagen efter en ordentlig lunch. Vill man få ut max av sitt koffeinintag så ska man definitivt ta det fastande. Tar man det på morgonen håller man sig oftast pigg en bra bit in på dagen också och sen har effekten förstås helt avtagit på kvällen när man ska sova.
För ett par dagar sen blev jag dock tvungen att lägga mitt träningspass på eftermiddagen, kl 14-16. Och jag kände direkt att mina 600 mg hade en mycket sämre effekt då och dessutom fick jag svårare att somna på kvällen trots att många timmar förflutit efter intaget. Innan jag började träna på morgonen förstördes många sömntimmar av sent stimulantintag.
Vilka negativa effekter känner ni som vill trappa ned intaget av - och när på dygnet tar ni koffeinet?
|
Jaha, intressant. Jag drack ju alltid 7-8 koppar kaffe på jobbet sen 15.30 tryckte jag 400-600mg koffein och åkte till gymmet 16.00.
|
|
|
2022-08-09, 12:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Jaha, intressant. Jag drack ju alltid 7-8 koppar kaffe på jobbet sen 15.30 tryckte jag 400-600mg koffein och åkte till gymmet 16.00.
|
Då har du fått i dig över ett gram koffein, vilket ger biverkningar hos många. I princip alla ovana med koffein, men även vana brukare.
|
|
|
2022-08-09, 12:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Japp. Ok intressant!
|
|
|
2022-08-09, 13:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2015
|
jag tycker det är svårt att tajma koffein för eftermiddagspasset. Hur gör ni som tränar sen? Dricker jag kaffe efter 14 får jag svårare att somna, men jag hade gärna dragit nytta av de prestationshöjande effekterna till 1-2 timmars löpning vid 17-snåret.
|
|
|
2022-08-09, 13:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2021
|
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson
jag tycker det är svårt att tajma koffein för eftermiddagspasset. Hur gör ni som tränar sen? Dricker jag kaffe efter 14 får jag svårare att somna, men jag hade gärna dragit nytta av de prestationshöjande effekterna till 1-2 timmars löpning vid 17-snåret.
|
Skiter I koffein om jag tränar efter 17.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.
|

|