Väldigt rolig tråd det här, kul att dona i köket och göra diverse efterrätter med bra makros. Testade Emmys proteinkaka häromdan med smärre modifikationer (dubbel sats, ersatte några ägg mot enbart vita, samt vinbär, hallon och jordgubbar i kakan) och den blev
makalöst god. Trots färre gulor än originalreceptet smakade den någonting i närheten av en riktigt saftig och fin sockerkaka, en sån där med ~200g smör i. Annars brukar jag ha problem med att mina försök till optikakor smakar en aning tomt och tråkigt pga avsaknaden av fett.
Med anledning av tillvägagångssättets förträfflighet samt mitt innehav av chokladälskande sambo bestämde jag mig idag för att baka en chokladrulltårta brukande samma metodik. Resultatet blev som förväntat. Dvs jävligt bra, såhär gjorde jag:
Chokladrulltårta.
Blanda 40g kaseinpulver med chokladsmak, 10g cancao samt 10g bakpulver i en bunke.
Vispa 3 ägg (mina var små 120g totalt) och 60g stevia pösigt.
Tillsätt 100g kvarg i ägg-bunken. Fortsätt vispa.
Sänk hastigheten på vispen till lägsta samt tillsätt kasein blandningen.
När du har en jämn och fin smet tillsätt ca 0.5dl kallt starkt kaffe.
Smeta ut smeten jämt på ett bakplåtspapper och kör in i ugnen på ca 200°C 10-15 minuter.
Vispa 45g kaseinpulver med chokladsmak, 5g cancao samt 250g mjölk till en slät smet - Detta är alltså fyllningen.
Smöra ut fyllningen på din tårtbotten och rulla ihop den lilla rackaren!
Resultat:
Jag skar upp den i 7 bitar och grovt räknat landar den på ca 100kcal samt 15g protein per bit. Den blev som sagt riktigt god, planen var att kontrollera resultatet genom att smaka en bit, men det slutade med att jag åt 4bitar och kallar det lunch. Jag tror dock att den skulle ha blivit
ännu godare om jag tillsatt en liten nypa salt samt en liten skvätt vaniljarom i "tårtbotten".
Lycka till med bakningen pojkar och flickor och tack för en bra tråd!