Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-03, 12:35   #31
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Reg.datum: Jan 2004
haha nä men det finns ju något som hete chassie och stötdämpare samt bromsar och dyl som är bra mycket bättre...aktiv säkerhet...
Gammal 2007-04-03, 12:35   #32
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Precis, alla vet ju att nya hojjar har mycket bättre krocksäkerhet.
Ja, köp dig en Goldwing med airbag
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:36   #33
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy Visa inlägg
jag anser det ju vara farligare att köra på en hoj som är 20 år gammal än en som är 3 år gammal..trots att det kanske skiljer i effekt...bara för att det finns effekt betyder inte det att man använder den..iaf inte för mig..

är ju samma som med bilar..sitt i en bmw från -87 och i en från 07...en viss skillnad..
Är du helt väck? Hur kan du jämföra med bilar? På hojen trillar man av när man krockar, i bilen kläms man fast om den är usel.
En gammal hoj är inte lika snabb och dessutom så uppmanar dom inte till att köra lika fort. Ramen och fjädringen börjar säga ifrån långt innan gränsen är nådd, på nya sporthojar så är allt stumt och stadigt tills det plötsligt släpper man får mindre förvarning. Dessutom så är sittställningen på en modern sport hoj sån att det måste går rätt fort om handleder och armar ska avlastas av fartvinden.

På äldre hojar måste man dock se till att bromsarna är i bra kondition.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:38   #34
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
haha nä men det finns ju något som hete chassie och stötdämpare samt bromsar och dyl som är bra mycket bättre...aktiv säkerhet...
För att det ska göra någon skillnad lär man nog ändå köra åt h-vete för fort...

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H
Ja, köp dig en Goldwing med airbag
Goldwing bör nog klassas mer som någon slags rymdfarkost.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:39   #35
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
Å andra sidan känns det lite löjligt. Vad ska man med en sån cykel till om inte att busköra?
Men 90 % av hojåkarna kan inte utrnyttja 50 % av en ny sporthojs prestanda i väghållning och accelration så varför ska man betala för det när du får det du behöver i en gammal sporthoj?
Vill man sen uppgradera bromsa och stötdämpare så blir det mer än tillräckligt bra. Det är en annan grej om man ligger och pressar på en bana men det går inte att köra så på allmän väg.

Gammal 2007-04-03, 12:40   #36
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Citat:
Som också uppmanar till att det ska gå fortare, 150 knyck på en modern hoj känns säkrare än på en gammal vilket gör att det oftare går fortare.
Dessutom så tenderar nästan alla mc-förare att bromsa omkull i en paniksituation.

Gammal 2007-04-03, 12:42   #37
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Är du helt väck? Hur kan du jämföra med bilar? På hojen trillar man av när man krockar, i bilen kläms man fast om den är usel.
En gammal hoj är inte lika snabb och dessutom så uppmanar dom inte till att köra lika fort. Ramen och fjädringen börjar säga ifrån långt innan gränsen är nådd, på nya sporthojar så är allt stumt och stadigt tills det plötsligt släpper man får mindre förvarning. Dessutom så är sittställningen på en modern sport hoj sån att det måste går rätt fort om handleder och armar ska avlastas av fartvinden.

På äldre hojar måste man dock se till att bromsarna är i bra kondition.
tanken att jämföra med bilar var ju inte vad som händer vid en krock utan vilken skillnad det är i den aktiva säkerheten...stor skillnad att köra!

att du sedan kallar mig korkad får ju stå för dig, jag har min åsikt och den är att JAG känner mig säkrare när jag kör på en nyare hoj, har provat massvis så det är inget jag bara fått för mig...

dock så är det inte längre ett problem då jag fått lägga hojåkandet på hyllan...i ca: 30år till
Gammal 2007-04-03, 12:42   #38
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Sedan kostar det ju för de unga killarna får sina hojjar stulna, de välter med dem utan allvarliga personskador men ändå kostar mycket att reparera, hojjen ramlar när de står stilla eller när en kompis pillar på den. Plastdetaljer och skit är ju inte överdrivet billigt ändå.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 13:00   #39
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
För några år sedan (rätt många) kunde man se mig i korta shorts å sandaler bakpå en hoj i väldig fart om man bodde i krokarna runt Örebro. Jag hade hjälm. Men inte något inuti det att tänka med uppenbarligen.

Verkligen sjukt korkad var jag. Hände aldrig något som tur var, förutom stenskott på benen när vi åkte grusväg.

Alltså, allvarligt. Jag måste ha typ fått sjukt hög tillväxt på hjärnceller sedan den tiden..

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 13:04   #40
Snake
Banned User

Snakes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Alltså, allvarligt. Jag måste ha typ fått sjukt hög tillväxt på hjärnceller sedan den tiden..
Du är gammal
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 13:10   #41
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Citat:
tanken att jämföra med bilar var ju inte vad som händer vid en krock utan vilken skillnad det är i den aktiva säkerheten...stor skillnad att köra!

att du sedan kallar mig korkad får ju stå för dig, jag har min åsikt och den är att JAG känner mig säkrare när jag kör på en nyare hoj, har provat massvis så det är inget jag bara fått för mig...

dock så är det inte längre ett problem då jag fått lägga hojåkandet på hyllan...i ca: 30år till
Det var inte min mening att kalla dig korkad även om det ser ut så i det jag skrev, det gick lite för fort och det ber jag om ursäkt för. Jag tror dig när du säger att det känns säkrare på en ny hoj men jag hävdar att den känslan av säkerhet får många att köra fortare, men det gäller förstås inte alla.

Tråkigt att du får lägga hojåkandet på hyllan men det finns ju andra saker som kanske är vettigare att lägga pengarna på.
Jag vill slå ett slag för alla som har liten budget till hojåkandet det är därför jag envisst hävdar att man inte måste ha det nyaste och dyraste för att ha mul på mc. Min hoj kostar 1383 i helförsäkring och 140 kr i skatt varje år, det gör att jag har råd att äga hojen även om jag inte hunnit åka så mycket än.

Gammal 2007-04-03, 13:17   #42
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet Visa inlägg
Det var inte min mening att kalla dig korkad även om det ser ut så i det jag skrev, det gick lite för fort och det ber jag om ursäkt för. Jag tror dig när du säger att det känns säkrare på en ny hoj men jag hävdar att den känslan av säkerhet får många att köra fortare, men det gäller förstås inte alla.

Tråkigt att du får lägga hojåkandet på hyllan men det finns ju andra saker som kanske är vettigare att lägga pengarna på.
Jag vill slå ett slag för alla som har liten budget till hojåkandet det är därför jag envisst hävdar att man inte måste ha det nyaste och dyraste för att ha mul på mc. Min hoj kostar 1383 i helförsäkring och 140 kr i skatt varje år, det gör att jag har råd att äga hojen även om jag inte hunnit åka så mycket än.
Det är ok..ursäkten är accepterad

får man fråga vad det är för hoj du kör? låter ju som en dröm ekonomiskt...
låter ju kanon om man skulle kunna uppta detta intresse...
Gammal 2007-04-03, 13:19   #43
Yes
Banned User

Yess avatar

Skaffa valfri 20 år gammal hoj och teckna entusiastförsäkring hos Bilsport & Mc.
Gammal 2007-04-03, 13:24   #44
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Citat:
Det är ok..ursäkten är accepterad

får man fråga vad det är för hoj du kör? låter ju som en dröm ekonomiskt...
låter ju kanon om man skulle kunna uppta detta intresse...
Jag har en gammal kawasaki GPZ 750 från 1983, men vad som helst som är äldre än 20 år brukar gå bra. Men du kan ju kolla med försäkrningsbolaget (bilsport & mc, klassikerförsäkrning) om du hittar nån model du är sugen på. Dom har lite krav på skicket, såsom den ska vara i "fint orginal skick" men det är ju ganska flexibelt dessutom bedömmer dom det efter bilder man skickar in så dom kan man ju se till att dom är fördelaktiga. Sen får man inte byta framgaffel och lite sånt där, annat avgasrör och lack är inga problem iallafall.

Fördelen med sådana här gamla hojar är att det går 13 på dussinet på blocket så det går att hitta riktigt billiga hojar. Jag köpte min för 9000 men då var det lite å fixa för att få den i bra skick.

Gammal 2007-04-03, 13:28   #45
Yes
Banned User

Yess avatar

Råkar du veta om de har samma krav på bilar, dvs "fint orginalskick"?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.