Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-14, 16:59   #31
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs Visa inlägg
Hur stor del av BNP utgör försvarsbudgeten i Finland förresten?
Finland 2% av BNP
Sverige 1,5% av BNP

Källa: CIA World Factbook
Gammal 2007-02-14, 17:08   #32
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Detta har jag sagt länge. Men tyvärr har de flesta i speciellt Sverige negligerat det faktum att Ryssland är ett potentiellt STORT hot. I Finland har vi lyckligtvis rustat upp konstant. Detta för att bibehålla ett trovärdigt försvar som våra ministrar gång på gång påpekar.
På vilket sätt? Under min värnpliktstid fick jag uppfattningen att både förbanden och försvarsmakten fick mindre pengar än tidigare.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 17:09   #33
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ryssen tycker jag inte utgör något hot mot Sverige. Går de in i Finland så, ja vi har sett hur det gått innan. Morfar skaffade sig cirkus två askar medaljer av att ta den ynkliga kanonmaten av daga.
Ja, innan förlorade finnarna, så vi har all anledning att vara oroliga. Att man senare följde på nazisterna och tog lite mark är en annan femma, men det var knappast Finland vs. Sovjet utan andra kombatanter.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 17:13   #34
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
För övrigt tycker jag det är fascinerande hur mycket mer kulor, soldater och kanoner finnarna får för sin fjuttiga försvarsbudget jämfört med vad vi i Sverige får. Vart tar alla pengarna vägen egentligen frågar man sig? 44 miljarder och vi kan med nöd och näppe prestera en sketen bataljon för internationella uppdrag.
Mer är bättre? Hur gick det för Saddam i Desert Storm? Saddam hade väldigtm ycket kanoner, pansar och soldater. Faktum är att vår materiel är modernare i regel.

Citat:
Ursprungligen postat av viktore Visa inlägg
Stor del av kostnaderna går helt enkelt till att lägga ner förband, sanera regementen och markområden, och skrota material.
Sättet som försvaret bantats på de senaste åren är helt åthelvete, jag vågar inte tänka på hur många miljarder skattepengar som bara slängts rätt ut i sjön.
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Finland ger inte pengar till sina värnpliktiga när de muckar, är det 20 000 som varje soldat får när de muckar i Sverige? I Finland får man 3 euro som dagspenning de första 6 månaderna, knappa 30kr per dag. Istället så kan man satsa pengar på nåt annat, som t ex fler fältövningar, mer kulor, vapen osv
Båda sakerna ni nämner är nog petitesser jämfört med vad JAS-affären har kostat och fortfarande kostar. I kort handlar det om att man beställt bra mkt mer än man behövde och nu går det inte stoppa affären, så det är bara att kallt betala och ta emot flygplanen. Därför man satsar ganska hårt på att sälja en del av dom till utlandet.

@Twitter
Gammal 2007-02-14, 17:17   #35
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Resurserna är dock inte outtömliga för Ryssland heller. En annan sak är om det är möjligt i framtiden att föra krig på stalinistiskt manér i Ryssland. Folkopinionenen kanske inte accepterar det, med inrikesturbulens och statskupp/revolution som följd.
Jag tror inte Norden hade varit något större problem resursmässigt för gamla Sovjet (säg 70, 80-talet). Visst räknar man här att göra en del skada men det hade nog ändå handlat om några veckor. Resursproblemen tror jag först hade uppstått om man åkt in med stridsvagnar till Västtyskland och börjat åka västerut.

Att Ryssland skulle anfalla Sverige idag känns så orealistiskt så jag kan inte ens gissa hur det sklle gå. Enda vettiga scenarion jag kommer på är om vi går bakåt i tiden och försöker gissa hur det hade gått.

@Twitter
Gammal 2007-02-14, 17:22   #36
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Låt oss säga att Ryssland marscherar mot Finland/Sverige, vilket jag anser känns ganska otroligt i dessa tider.

Resten av världen kommer ju självklart att reagera, det har ju Ryssland med i kalkyleringarna också.

Denna tanke känns så absurd.

FN, Nato, resten av Europa etc struntar ju inte i att /om Ryssland tar över Finland och Sverige.

Det e ju inte så att Tony Blair säger "ho-hum" vid teatime när detta händer.
Gammal 2007-02-14, 19:10   #37
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Jag tror inte Norden hade varit något större problem resursmässigt för gamla Sovjet (säg 70, 80-talet). Visst räknar man här att göra en del skada men det hade nog ändå handlat om några veckor.
Så trodde ryssen 1939 också. Hur gick det?
Gammal 2007-02-14, 19:12   #38
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Låt oss säga att Ryssland marscherar mot Finland/Sverige, vilket jag anser känns ganska otroligt i dessa tider. .
Det trodde man i mitten av 1930-talet också.
Gammal 2007-02-14, 19:16   #39
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Så trodde ryssen 1939 också. Hur gick det?
Ja, det har jag anmärkt på tidigare. Finland förlorade. Tänker du på fortsättningskriget där även Tyskland var på Finlands sida?

@Twitter
Gammal 2007-02-14, 19:17   #40
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ja, det har jag anmärkt på tidigare. Finland förlorade. Tänker du på fortsättningskriget där även Tyskland var på Finlands sida?
Nja, alltså. Det du har läst är en förfalskning. Det har kommit nyare texter där ryssarna förlorade.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 19:22   #41
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Nja, alltså. Det du har läst är en förfalskning. Det har kommit nyare texter där ryssarna förlorade.
Torr humor?

@Twitter
Gammal 2007-02-14, 19:23   #42
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Torr humor?
Beror väl på om man har läst den här tråden eller inte :/

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...t=88721&page=2
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 19:24   #43
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Det trodde man i mitten av 1930-talet också.
Du ser alltså framför dig att Ryssland anfaller Finland/Sverige någon gång efter 2007 utan att någon reagerar?

Resten av Europa,FN,Nato bryr sig inte etc?
Gammal 2007-02-14, 19:32   #44
Pulsaxe
Registered User

Pulsaxes avatar

Reg.datum: Nov 2006
Om ryssarna nu tänker attackera, NÄR? Ska förövrigt satsa på stridspilotyrket så att de säljer plan tkr jag e kasst
Citat:
Ursprungligen postat av Jense Visa inlägg
eller kanske så kass och ful att ingen vill nämna dig
Pulsaxe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 19:35   #45
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pulsaxe Visa inlägg
Om ryssarna nu tänker attackera, NÄR? Ska förövrigt satsa på stridspilotyrket så att de säljer plan tkr jag e kasst
Man har dragit ner bra mycket även på personalen. Det är nog inget jämfört med "guldåldern" för stridspiloter när Sverige hade ett ganska starkt stridsflyg, tror det var 50 och 60-talet. I takt med Sovjets fall så har man rustat ner rejält på flyget..

@Twitter

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.