2007-08-05, 10:31
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zatra
Även jag har bra genetiska förusättingar, men han är mig ganska överlägsen.
|
Det är just därför man ska köra sitt eget race och inte jämföra sig med andra, även om det är jävligt svårt.
|
|
|
2007-08-05, 12:56
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Vad är det folk i denna tråd härjar om, är det så svårt att acceptera att det finns folk med sådan genuppsättning som omöjliggör några vidare resultat på gymmet?
King Grub skriver inte att det är vanligt, eller att detta är orsaken till mångas uteblivna resultat. Han skriver bara att det finns sådana individer.
Sammanfattat efter fri tolkning, kanske kan sprida lite ljus i denna infekterade debatt där alla verkar missuppfatta alla?
|
|
|
2007-08-05, 13:15
|
|
Registered User
|
Jag tror vist att det finns noresponders till träning även om det säkert är mycket sällsynt. För normala personer tror jag det handlar mycket om att hitta den typ av träning man svarar på. När jag började träna hade jag mycket lite information om träning den information jag hade var den som ges till dom flesta nybörjare 10-12 reps 3 set per övning träna igenom kroppen 2 gånger i veckan. Man kan väll säga att även om jag inte var noresponder så svarade jag mycket dåligt på den typen av träning. Som min styrke kurva ser ut så är jag mycket svag på högrepp och en 10reppare hamnar för mig på under 60% av 1rm och resultaten blev där efter. På låg reps träning som jag kör nu svara jag mycket bättre och jag skulle väll säga att mina styrke och muskel ökningar är rätt normala. Jag har även ganska lätt att förbättra tex spänst om jag kör explosivt men konditionsträning är inget för mig.
|
|
|
2007-08-05, 21:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Bilda muskelfibrer? Styrketräning leder, hos alla, till att muskelfibrerna blir större, inte fler. Det är denna uppreglering som uteblir (eller den aeroba kapaciteten hos en nonresponder på aerob träning), inte möjligheten att leva ett liv med normal (om än kanske ofta låg) kapacitet.
Vi talar om helt normala personer här. Inte några krymplingar! Det föds stora mängder människor med mycket mycket värre åkommor, som helt förstör deras anaeroba och/eller aeroba möjligheter på alla plan; proteinsyntes, enzymaktivitet, hormonpåverkan, som kan leda till fullständig förtvining och ett liv i rullstol. Evolutionen har inte "rensat ut" dessa åkommor heller, riktiga åkommor, åkommer som inte ens går att jämföra med nonresponders på träning som diskuteras här, utebliven uppreglering av fysisk kapacitet genom träning men med fullt normala kroppsfunktioner.
|
Jag menar: Bilda större muskelfibrer. Förlåt mitt fel.
Evolutionen verkar även i nutid vilket gör att människor inte kan överleva om dom inte har vissa essentiella egenskaper. Såsom fungerande nervsystem, slutet blodomlopp m.m. Det är verkligen livsnödvändigt att kroppen utvecklas fysiskt när det gäller muskelstyrka. Om du inte kan utveckla din fysik genom fysisk aktivitet (gå, springa, röra på armarna/benen, lyfta vikter m.m) så kan personen självfallet inte leva i en värld som denna. För det är ingen av oss "vanliga" människor som är lika svaga som vi var när vi var 15 år och nyutkommen ur puberteten, ranglig och spinkig i kroppsbygnnaden när vi är 28år. Även dom som sitter vid en dator på jobbet tränar ju genom att röra på sig från toan till tangentbordet och till kaffeautomaten. Tom det räcker en liten bit i det långa loppet. Efter puberteten är det nämligen inte generna som egenhändigt har den största makten över hur kroppens fysik ser ut. Men du menar att det finns människor som har ett aldrig kommer kunna förändra sin kropp efter att generna har spelat ut sitt spel efter dom första åren av en människas liv? Eller menar du att det finns människor som har samma muskelstyrka när dom är 30 som när dom var 13? Och att det finns människor som aldrig kommer kunna springa mer än några få meter för att deras hjärta inte kan utvecklas?
|
|
|
2007-08-05, 21:22
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag säger bara: läs om, läs rätt. Och tänk till. Det handlar om uppreglering via träning utöver basnivåer vad gäller allt från enzymaktivitet till proteinsyntes. Skall jag skriva en gång till att det handlar om normala människor, men som inte svarar extra på träning? Det här har demonsterats. Det är inget jag tror eller sitter och svamlar teorier om.
Citat:
Men du menar att det finns människor som har ett aldrig kommer kunna förändra sin kropp efter att generna har spelat ut sitt spel efter dom första åren av en människas liv? Eller menar du att det finns människor som har samma muskelstyrka när dom är 30 som när dom var 13? Och att det finns människor som aldrig kommer kunna springa mer än några få meter för att deras hjärta inte kan utvecklas?
|
Har du läst tråden? Eller pratar du om något helt annat? Det där är inte på tapeten överhuvudtaget. Diskussionen handlar inte om det du drar upp. Vi pratar om normala personer med en fullt fungerande proteinsyntes (t ex), men träningen åstadkommer inte den uppreglering som man ser hos "responders". Ju bättre gener, desto bättre sådan uppreglering. Inte bara vad gäller proteinsyntes, utan alla mekanismer bakom träningsadaption.
|
|
|
2007-08-05, 21:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zatra
Har en kompis som tränar halvseriöst (enligt mina mått mätt) Han festar ofta och lever ett allmänt stökigt liv. Visst tränar han relativt regelbundet, men det kan värsta fall ta flera veckor mellan hans träningspass. Till detta kan jag tillägga att han knappast tar mat och sömn särskilt seriöst.
Likväl ser han ut som en oxe, och är i dom flesta övningar avsevärt starkare än mig!
Jag har tränat väldigt seriöst i 4-5 år. Det är bra mycket längre än vad han har tränat.
|
Har du frågat honom vad han har för jobb? Kanske är plåtslagare el. dyligt. När jag var plåtslagare, var jag både hårdare och starkare än många grova grabbar på gymmet.
|
|
|
2007-08-05, 21:37
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
Citat:
Generna är den överlägset största faktorn när det gäller träningsresultat, minst lika stor eller antagligen större än alla andra faktorer sammantagna.
Har man bra gener, får man goda resultat hur man än gör, hur man än lever, bara man tränar (vill man nå eliten inom sin gren, får man slita, även om man har kapaciteten att nå dit). Har man dåliga gener, kan man leva, träna och äta hur optimalt som helst - men det händer inte ett dugg ändå.
Att vara nonresponder är sällsynt. Majoriteten av tränande (och icke-tränande, som kanske aldrig får veta det) befinner sig någonstans på mitten av den genetiska stegen. Befinner man sig längst ned är man en nonresponder (det är fortfarande normala personer med ett normalt liv och en normal fysik vi pratar om, inte några sängliggande sjuklingar). Det är lika ovanligt som att befinna sig högst upp, dvs ha Mr Olympia-gener, om vi talar kroppsbyggningsspecifikt.
Att generalisera och säga att alla kan få goda resultat av träning, bara man har viljan eller liknande, är inte korrekt. Det gäller majoriteten, som tur är, men inte alla. Och så finns det orättvis fördelning, dom som bara behöver titta på en skivstång, så växer dom, verkar det som.  Deras resultat beror inte alltid på att dom tränar bättre eller gör något annat bättre än du och jag. Dom är bättre. Oavsett om vissa verkar ha svårt att acceptera att det är så.
|
Mycket bra skrivet!
|
2007-08-05, 21:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Har du läst tråden? Eller pratar du om något helt annat? Det där är inte på tapeten överhuvudtaget. Diskussionen handlar inte om det du drar upp. Vi pratar om normala personer med en fullt fungerande proteinsyntes (t ex), men träningen åstadkommer inte den uppreglering som man ser hos "responders". Ju bättre gener, desto bättre sådan uppreglering. Inte bara vad gäller proteinsyntes, utan alla mekanismer bakom träningsadaption.
|
ja, jag har läst. Och jag påstår att det är OMÖJLIGT att vara totalt non-responding. Att ha sämre förutsättningar att ta åt sig av träning är en helt annan sak men i den här tråden trodde jag vi snackade om folk som inte kan ta åt sig av någon som helst fysisk träning= non-responding. Antingen är man "non-responding" eller "responding". Ungefär som att du bara kan vara död eller leva.
|
|
|
2007-08-05, 22:34
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
ja, jag har läst. Och jag påstår att det är OMÖJLIGT att vara totalt non-responding. Att ha sämre förutsättningar att ta åt sig av träning är en helt annan sak men i den här tråden trodde jag vi snackade om folk som inte kan ta åt sig av någon som helst fysisk träning= non-responding. Antingen är man "non-responding" eller "responding". Ungefär som att du bara kan vara död eller leva.
|
Alltså vad snackar du om? Antingen är man non-responder eller så är man responder i olika grad. Vad är det du inte tror på? Att det finns totala non-responders är ju ett faktum.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-08-05, 22:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Alltså vad snackar du om? Antingen är man non-responder eller så är man responder i olika grad. Vad är det du inte tror på? Att det finns totala non-responders är ju ett faktum.
|
Och var kan jag hitta någon faktatext om totala non-responding personer som inte har utvecklats fysiskt under hela sin livstid. Hade varit mer än intressant (tycker jag) att läsa om och se bilder på. Blir gärna överbevisad när det gäller detta.
Antingen tar man åt sig av fysisk aktivitet eller så gör man det ju inte, det var allt jag skrev.
|
|
|
2007-08-05, 22:54
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
En fråga till Grub, exakt hur vanligt/ovanligt är det med nonresponders? Finns det några siffror? Vore intressant att läsa.
|
|
|
2007-08-06, 04:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
ja, jag har läst.
|
Tydligen inte.
|
|
|
2007-08-06, 05:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Jag menar: Bilda större muskelfibrer. Förlåt mitt fel.
Evolutionen verkar även i nutid vilket gör att människor inte kan överleva om dom inte har vissa essentiella egenskaper. Såsom fungerande nervsystem, slutet blodomlopp m.m. Det är verkligen livsnödvändigt att kroppen utvecklas fysiskt när det gäller muskelstyrka. Om du inte kan utveckla din fysik genom fysisk aktivitet (gå, springa, röra på armarna/benen, lyfta vikter m.m) så kan personen självfallet inte leva i en värld som denna. För det är ingen av oss "vanliga" människor som är lika svaga som vi var när vi var 15 år och nyutkommen ur puberteten, ranglig och spinkig i kroppsbygnnaden när vi är 28år. Även dom som sitter vid en dator på jobbet tränar ju genom att röra på sig från toan till tangentbordet och till kaffeautomaten. Tom det räcker en liten bit i det långa loppet. Efter puberteten är det nämligen inte generna som egenhändigt har den största makten över hur kroppens fysik ser ut. Men du menar att det finns människor som har ett aldrig kommer kunna förändra sin kropp efter att generna har spelat ut sitt spel efter dom första åren av en människas liv? Eller menar du att det finns människor som har samma muskelstyrka när dom är 30 som när dom var 13? Och att det finns människor som aldrig kommer kunna springa mer än några få meter för att deras hjärta inte kan utvecklas?
|
Han lever...
3370015347.jpg
|
|
|
2007-08-06, 07:35
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Och var kan jag hitta någon faktatext om totala non-responding personer som inte har utvecklats fysiskt under hela sin livstid. Hade varit mer än intressant (tycker jag) att läsa om och se bilder på. Blir gärna överbevisad när det gäller detta.
Antingen tar man åt sig av fysisk aktivitet eller så gör man det ju inte, det var allt jag skrev.
|
Hela diskussionen gäller väl om jag inte har missat något vitalt non-responders för styrketräning (= som inte svarar på styrketräning med en ökad proteinsyntes d.v.s. en proteinsyntes som är högre än den normala), inte personer som överhuvudtaget inte växer/utvecklas fysiskt efter födseln? Även en totalförlamad person växer och utvecklas.
|
|
|
2007-08-06, 10:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Någon verkar hoppa över ett led i hela diskussionen. Varför vet jag inte, men troligen för att näsan är för långt ner i diverse forskningsartiklar och kasst källmaterial, eller för att man inte skiljer på förutsättningar respektive genetiska förutsättningar.
Testa följande resonemangskedja: 1. Genetik 2. Miljö (ex: Mat) 3. Genetiskt uttryck (ex: Träning)
Ställ därefter följande frågeställningar:
1. Finns det genetiska "non responders"?
Någorlunda bra svar: Ja, de med mutationer/missbildningar.
2. Finns det "non responders" på sin omgivande miljö? Eller såhär: Finns det non repsonders på mat?
Halvdant svar: Troligen inte, men variationer kan gå att påvisa.
3. Finns det personer som är "non responders" på träning?
Inte helt missledande svar: Nja, men det finns åtminstone personer som har tagit det genetiska uttrycket till ett tillfälligt max, vilket antagligen går att påverka genom att angripa miljöfaktorn, i detta fallet; FÖDA.
Näst intill rent byggarsnack: I praktiken blir debatten om ökad proteinsyntes i form av hypertrofi till följd av fysiologisk träning relevant först efter det att man har uteslutit matfaktorns påverkan på resultaten.
Byggarsnacksnivå: 1. Bli född. 2. Ät! 3. Träna.
Och för dem som är lite coolare (och skiter i den genetiska debatten): Ät, skit, träna!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.
|

|