Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-25, 11:26   #31
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Bra fart! Höll du 18 km/h från början, men var tvungen att sänka?
Jajejemen! Började på 18 och höll det tempot i ca 1 km, sen fick jag sänka till runt 12 för att återhämta mig nån minut, därefter upp till 18.5-19 och fram o tillbaka på det viset, i slutändan blev det väldigt kort vila för att se om jag psykiskt kunde pressa mig sista sträckan, det var relativt sent på sportlife backaplan så jag kunde frusta ordentligt utan att det verkade kännas dumt iaf

Vet inte om det var ett så kvalitativt pass egentligen, men jag har alltid velat klara av o rusha 3km på under 10 ( förr i tiden kämpade jag frenetiskt med att komma under 12!). Alltid kul o testa sina gränser ibland!

Verkar som att kombinationen intervaller/snabbdistans och ett par spurter ger en hel del åt hastighet på kortare distanser

Senast redigerad av Asdf den 2011-11-25 klockan 11:28.
Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 14:20   #32
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Onsdag 21:e december

5km intervall på 20.15

Höll ett uppvärmningstempo på 14km/h i 5min för att därefter springa 1 min i 16km/h, tillbaka 1.20 på 14km/h och repetera.

Hade ett ordentligt flås hela vägen! Massa kraft i benen! Trodde jag skulle behöva sänka återhämtningstempot något men 14 orkade jag hela 5km utan större problem alls. Fick lite hybris sista 2min och höjde till 19km/h men fick snabt gå ner till 14 igen sista 30sek

Det går framåt i löpningen! Målet är att försöka hålla 5km intervaller under 20 men samtidigt ha utrymme för att därefter öka på längden till åtminstone 1 mil. Vet inte hur pass ambitiöst detta blir men det känns ju psykologiskt lättare att "härda ut" 5km till om man redan klarat första halvan utan att vara död iaf

Senast redigerad av Asdf den 2011-12-22 klockan 14:25.
Gammal 2012-01-07, 00:17   #33
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Fy fasen vad trött jag är! Fick hem min nya tvättmaskin idag och bar upp den till tredje våningen helt själv. Det är av dessa anledningar man gymmar, för att kunna orka med bedrifter vanliga dödliga bara kan drömma om =)

Förövrigt hittade jag ett mycket intressant lopp. AXA Fjällmarathon ser riktigt mysigt ut! 43km och 1800m höjdmeter

Senast redigerad av Asdf den 2012-01-07 klockan 00:18.
Gammal 2012-01-23, 21:02   #34
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Söndag 22:e Jan

Snabbdistans 7km ca 29.20

Höll första 5km stumt på 14km/h förvånansvärt bra! Drog upp tempot till 15km/h följande kilometer för att sen höja/sänka med jämna mellanrum för att tvinga mig in på 29.20

Hade jag inte fått hybris och kommit in på istället 30min blankt alternativt lite över skulle jag nog orkat de sista 3km till en hel mil på omkring 43, 43.30? Nåväl! Det får bli ett nytt försök nästa gång

Gammal 2012-01-24, 07:25   #35
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Bra sprunget!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 22:22   #36
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Bra sprunget!
Tackar Lars! Ser fram emot vårens intervallpass på Valhalla IP. Denna unga man kommer inspringandes som stans lirare och rushar varv efter varv!

Gammal 2012-01-24, 22:45   #37
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Tisdag 24:e Jan

Lunchträning med Bagheera

Bröst och Triceps

Bänkpress
Hantelpress
Dips
Superset flyes / french press

Kvällspass

Intervall / Sprint

4km 12km/h / 16km/h

1000m*1 16km/h
500*4 19.5km/h
1000m*1 16/19km/h <--- Tungt som in i h-ete!

Sitter nu på kvällskvisten o känner mig härligt mör i hela kroppen, kommer bli skönt o sova snart!

Senast redigerad av Asdf den 2012-01-24 klockan 22:47.
Gammal 2012-01-31, 22:33   #38
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Tisdag 31:e Jan

Snabbdistans

5km 19.40 <----PB!

Jag orkade inte lyfta några vikter efteråt :P Eftersvettningarnas deluxe å det grövsta i omklädningsrummet! Det känns mer och mer möjligt att hålla 5km under 20 på en jämn basis, är fortfarande fruktansvärt tungt men det går väl an, får lägga in ett par 10km pass också när jag får tålamod. Är så trist o göra det på löpband bara!

Senast redigerad av Asdf den 2012-01-31 klockan 22:35.
Gammal 2012-02-11, 18:35   #39
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Lördag 11:e Feb

Snabbdistans/Intervaller

9km 38.30

Hade planer på att för första gången köra en hel mil i snabbdistanstempo för att se vart mina gränser går. Jag antog att jag behöver köra på i 13km/h och att det är tempot pga mjölksyreansamling jag får ligga på hela vägen.

Hade en enorm energi! Valde att köra på det välbekanta tempot 14km/h första 5km och klarade det utan problem alls, kände inte ens att pulsen var speciellt hög ( första gången på länge jag känt mig hyfsat aerob i detta tempo)

Jag såg att gymmet snart skulle stänga och förargade mig att jag kom iväg så sent! Fortsatte därför från 5km framåt till 7km i 14km/h och höjde/sänkte därefter mellan 14-17 tills jag kom in på 9km helt genomsvett på 38.30

Betydligt bättre än jag trodde! Hade jag fortsatt en extra kilometer som jag trodde att jag kunde tvinga mig till skulle tiden blivit runt 42.45 - 43min

Gammal 2012-02-23, 19:16   #40
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Torsdag 23:e Feb

Lugn kvällsjogg utomhus med inslag av backar

Okej! Första utepasset för säsongen när nu all snö och is töat bort. Varit förkyld och kass i en vecka så tog det lugnt. Sprang totalt 10.85km på någonstans under en timme. Var inte en direkt snabb hastighet men ville vänja in ben vid backar, motvind och utomhuslöpning på en sträcka åtminstone över en mil.

Har en enorm mjölksyra nu! Det märks att backträning inte varit något prioriterat senaste månaderna. Förhoppningsvis ska jag klara samma sträcka inom kort utan några större betonglår i slutet. Flåset fanns dock en hel del kvar o ta ifrån som tur var!

Gammal 2012-03-08, 16:52   #41
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Grym låt! Kan inte sluta spela den i högtalarna!

Jag är småförkyld så blir ingen löpning/gym på ett tag. De har förövrigt ändrat distansen på seedningsloppet 25:e mars till 10km och tagit bort 500m?
Tror definitivt inte det blir några mirakeltider tills dess, alltför mycket förkylningar, problem med benhinnorna och trapezius som spökat igen. Jag blir nöjd om jag klarar under 50

Senast redigerad av Asdf den 2012-03-08 klockan 16:53.
Gammal 2012-03-13, 19:25   #42
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Jag var hos sjukgymnasten förra veckan och fick konstaterat att jag har en inflammation i höger trapezius. Den vänstra var mjuk o fin den andra konstant under anspänning. Fick ordinerat att vila från styrketräningen och speciellt chins i 2 veckor men gärna fortsätta att springa

Om jag skulle få problem under löpningen med trapezius, bad han mig stanna till, gå ner o göra en 5-10 armävningar och fortsätta springa efter det.

Gammal 2012-03-26, 11:07   #43
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Seedningsloppet inför gbgvarvet 25:e mars!

49.19 blev min tid trots inflammation i trapezius och en mage som krånglade rejält vid 7km ( antog att det indiska köket kvällen innan satte sina spår).

Bara att fortsätta nöta vidare. Jag har en del idéer kring agonister/antagonister som jag ska pröva på närmsta perioden för att se om inflammationen inte nödvändigtvis beror helt på strama muskler/senor utan även en ren muskulär inbalans

Gammal 2012-03-26, 11:12   #44
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Testa något antiinflammatoriskt?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 11:46   #45
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Testa något antiinflammatoriskt?
Jag kan ta ipren-gel i proaktivt syfte på området innan jag springer vilket avlastar något. Annars brukar smärtan domna av efter ett par km iaf. Jag har inte testat diklofenak eller liknande under t.ex en 10-dagars period, tror du det hade vart en idé?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.