Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-15, 16:34   #31
yeahgrr
yeah right

yeahgrrs avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Låter bra tycker jag :-) Hoppas du har rätt alltså...tror också många vilar för lite men problemet för mej var att jag hade min vila när jag va sjuk nyligen. Brukar se förkylningar som tecken på att behöva vila.
fast när du är sjuk så tillfrisknar du...frågan är om man kan räkna det som fullvärdig vila egentligen...
yeahgrr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 16:49   #32
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr Visa inlägg
fast när du är sjuk så tillfrisknar du...frågan är om man kan räkna det som fullvärdig vila egentligen...
Ja, det var lite hafsigt svarat. ..
Hursom, blir jag sjuk ser jag det som att jag får en viloperiod. En förkylning/halsont tar inte såna resurser vad jag vet så att inte kroppen samtidigt vilar upp sig från fysisk ansträngning.
Jag har lite svårt att ta rena längre viloperioder men samtidigt anser jag inte att jag ligger på den nivån att det krävs heller, och ofta leder omständigheter så och då till att det ibland blir 4-5 dagar utan träning vilket jag ser som vila.
När jag blivit sjuk har det haft sina orsaker då jag satt kroppen i utsatt läge ser jag efteråt. Sånt ska gå att undvika.

Senast redigerad av Fru_Flisa den 2011-07-15 klockan 16:50.
Fru_Flisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 15:19   #33
Fru_Flisa
Registered User

110718 löpning

Sjöslingan t&r+ olyckskorsningen + extrakrok.
13,2km, 1:12:17

Löpning i lugn takt. Känner av bra i benen från senaste passet men det gick bra att springa endå. Nu bör jag nog vila resten av veckan, nåt kortpass eller korta intervaller bara kanske.
Gammal 2011-07-21, 11:54   #34
Fru_Flisa
Registered User

110721 gympa

Bara ut för att känna in terrängskorna lite mer, har bara haft dem ett par gånger och vill inte att de ska ställa till det.

Lilla sjöslingan t&r.
6,8km
Tid: X

Bara sakta jogg blandat med promenad och stretch. Körde några korta spurter, känns inget fel på spänsten men jag nojjar över uthålligheten.
Gammal 2011-07-22, 18:28   #35
Fru_Flisa
Registered User

110722 kort orientering

Simpel bana på knappa 3km. Hade tänkt ta de lugnt och gå mest men kändes så kort och enkelt så jag sprang endå, tog ca 24 min.
Gammal 2011-07-24, 15:04   #36
Fru_Flisa
Registered User

110724 orientering

Simpel bana ca 10 km, strax 60 min.

Kändes rätt bra, bommade lite på ett ställe och tog ett dumt vägval vid ett annat.
Ladda, ladda ladda är det som gäller nu Kolhydrater i mängder.
Gammal 2011-07-25, 14:16   #37
Fru_Flisa
Registered User

110725

Loppet idag.., tja nu är jag nöjd med sommaren
Imorgon vilodag men måste fortsätta kolhydratsladda tills senare i veckan.

Dagens kost;
fm; innan lopp: 4 koppar kaffe
fm; efter lopp: 1 påse Tuttifrutti, 2 bananer
em; 60g proteinpulver, 3g omega 3, 1 multivitamintab, potatis (ett berg) rödbetor (halv burk), massa senap, 3 morötter, rödkål och bostongurka + 400g krossad tomat och lite chips.
Kvällsmål blir havregrynsgröt (3-9dl, beroende på mättnad) , bananer (1 eller 2) , havredricka, blåbärskräm & äppelmos.
Gammal 2011-07-26, 15:28   #38
Fru_Flisa
Registered User

vilodag

Efter första loppet; 4 muggar isostar dricka, sen 60g protein blandat med havredryck, 1 banan och så mat senare.
Sömn innan var 7 timmar. Start var runt 12 och jag klev upp 6. Innan loppet = 1 redbull sockerfri och 2 dextrosol. Kände att de där dextrosolen hade negativ påverkan under loppet.
Före andra loppet hade jag glömt min redbull och även honung som jag tänkt äta lite av istället fär dextrosol. Det fick bli 3 koppar kaffe före start kl 10. Jag kände inget tungt i benen eller problem med löpningen alls.
Natten till idag har jag sovit extremt dåligt pga olika omständigheter, somnade vid 01, vaknade 4ggr under natten och klev upp 8 med en sömntid av ca 4-5h totalt, alldeles för lite. Hade väldigt ont i kroppen, ben och rygg men nu idag känns det bättre. Ska sova tidigt ikväll och hoppas få bra med vila tills imorgon.
Gammal 2011-07-27, 20:39   #39
Fru_Flisa
Registered User

Sov ca 7-8 timmar inatt så det var okej, även om jag behöver 9-10 nu känner jag. Ikväll blir det max 9 timmar sömn om jag har tur men är extremt trött och har inte druckit kaffe sedan imorse, trots att jag varit sugen. Bättre att låta kroppen få återhämta sig i lugn och ro och inte stressa på med koffein i onödan.
NU är jag sliten känner jag. Ena hälsenan värker också och tårna är ömma.
Hade ätit bra igår och dagarna innan kände jag, var inte tung i kroppen men däremot energifylld och glykogenlagren med vätska på topp.
Dagens kost;
Innan lopp; 2 koppar kaffe, 1 sockerfri redbull.
Efter lopp: 1 påse tuttifrutti, 1 macka med ost & skinka, 1 break (ckoklad =), 1 burk krossade tomater, 1 banan, 60g proteinpulver.
Senare käk; Potatis ca 250g, blåbärskräm, rödbetor, 3 kiwi, bostongurka, 6 omega 3, 1 magnesium, 1 c-vitamin, 1 multimineralvitamin, några skivor rostbiff, 1 grillad banan, 4 grillade mackor med salami, en halv liter havredryck.
Har ätit lite smågrejer som majonäs och nån extra ostbit men totalt minst 2700 kcal enbart med ovan käk. Runt 100g protein, 450g kh, 50g fett.
Orkar ingen kvällsgröt nu men det är så himla varmt så skulle bara bli svårare att sova då endå.

Senast redigerad av Fru_Flisa den 2011-07-27 klockan 20:41.
Gammal 2011-07-28, 15:25   #40
Fru_Flisa
Registered User

Helt underbart att jag inte känner det minsta i benen, varken värk eller stelhet. Har två teorier för detta faktum, 1. Train low compeet high, 2. Compressionstights. Har fortfarande full energi i hela kroppen och hjärtat.
Tyvärr fick jag en liten skada igår, hälseneinflammation. Det beror på att jag inte tränat uppför/backar och terräng som jag planerat så nu är jag plåstrad/bandagerad istället och har tagit det lugnt med lite antiinflammatoriskt.
Får se om det är bättre imorgon.
Gammal 2011-07-29, 01:59   #41
FetmaOnFire
Registered User

FetmaOnFires avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Helt underbart att jag inte känner det minsta i benen, varken värk eller stelhet. Har två teorier för detta faktum, 1. Train low compeet high, 2. Compressionstights. Har fortfarande full energi i hela kroppen och hjärtat.
Tyvärr fick jag en liten skada igår, hälseneinflammation. Det beror på att jag inte tränat uppför/backar och terräng som jag planerat så nu är jag plåstrad/bandagerad istället och har tagit det lugnt med lite antiinflammatoriskt.
Får se om det är bättre imorgon.
Hoppas det blir bättre imorgon.
FetmaOnFire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 23:38   #42
Fru_Flisa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av FetmaOnFire Visa inlägg
Hoppas det blir bättre imorgon.
Jo, tack! Fast det vart inte helt bra, fick åter avlastande tejpning av sjukgymnast för dagen men var tvungen att avbryta endå. Nu är tävlingssäsongen över och det blir vila med löpträningen tills hälsenan är ok.
------
Är väldigt nöjd, allra mest för att jag orkade så som jag inte alls vågat hoppas på.
Kommer träna mer backar nu framöver, var ju inte överraskande att det skulle inträffa även om det inte var nåt jag räknat med.
Gammal 2011-07-29, 23:51   #43
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Reg.datum: May 2011
Du har ju en riktig drömform, bra jobbat!
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 00:58   #44
Fru_Flisa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Du har ju en riktig drömform, bra jobbat!
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av melancoolio Visa inlägg
Jag loggar min träningsmängd osv på funbeat (endast konditionsträningen loggar jag där). Kan man få ut diagram, hur långt man sprungit senaste veckan osv osv och lätt söka rätt på äldre pass. Funbeat ser inte jag som ett forum utan mer en bra träningsdagbok. Visar enbart min träning där för mina riktiga kompisar!

Var bara ett tips när jag såg att du letade efter gamla träningspass!
Nu har jag kikat in det där, verkar ju rätt bra mycket smidigare måste jag säga! Går över till det
Gammal 2011-07-31, 22:58   #45
Fru_Flisa
Registered User

110729 styrka

110731 var rätt, konstigt det inte går redigera rubriken.
Rygg & baksida axlar, 60 min.

Senast redigerad av Fru_Flisa den 2011-07-31 klockan 23:00. Anledning: fel datum

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.