Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-12, 13:14   #31
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tycker att hans rekomendation är rätt. Michael vänder sig till elitidrottare och tuffa träningspass.
Hur tänker ni ? Hur kan det var möjligt för en elitidrottare att fylla på glykogendepåerna till nästa träningspass med några futtiga gram protein när näringsfönstret står vidöppet. För mig tränar elitidrottare hårt och har snarare problem att fylla på tillräckligt med energi till nästa träningspass. Proteinsyntesen är troligen helt ointressant för dessa idrottare. De använder musklerna till att flytta den egna kroppen frammåt och inte en skivstång uppåt. Proteinet ska läka mikroskador och stimulera glykogensyntesen, inget annat.
Det du skriver här håller jag med om. Jag känner Michael efter kurser på idrottsmedicin och har haft kontakt med honom i andra sammanhang. Jag vågar nog påstå att han vet vad han pratar om.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 13:17   #32
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Men nu var det just att bygga muskler som forskaren pratade om. Från citatet i OP:

"Det räcker med 0,1-0,2g protein per kg kroppsvikt för att bygga muskler, det viktigaste är istället kolhydrater efter passet "
Vad han menar är att det behövs 0,1-0,2g protein/kg kroppsvikt inom 30 minuter efter passet, inte att det på något sätt ska vara tillräckligt sett över hela dygnet. Dom mängder som många kroppsbyggare talar om (2-3g/kg kroppsvikt och dygn) saknar trovärdighet.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 19:20   #33
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Vad han menar är att det behövs 0,1-0,2g protein/kg kroppsvikt inom 30 minuter efter passet, inte att det på något sätt ska vara tillräckligt sett över hela dygnet. Dom mängder som många kroppsbyggare talar om (2-3g/kg kroppsvikt och dygn) saknar trovärdighet.
Yep, det förstår jag och jag sade aldrig att Sverker hade fel när han stödde Michaels rekommendation. Däremot så tyckte jag att han var lite fel ute i diskussionen när han sade att proteinsyntesen var ointressant. Det kan den säkert vara för Sverkers hypotetiska idrottare, men tråden handlade ju uttryckligen om att bygga muskler och då måste väl proteinsyntesen vara av intresse? Detta var vad jag ville påpeka, sen stämmer säkert det Sverker säger i övrigt, han har bättre koll på den biten än mig.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 17:47   #34
God
Registered User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
På föreläsningen jag nämnde tidigare i tråden så rekommenderade han detta helst inom 15 minuter efter avslutad träning, för att vara petig. Jag förstår självklart att några minuter hit och dit inte spelar någon roll i längden, men det var lite intressant, med tanke på att alla andra rekommendationer jag läst säger inom 30 minuter.
God är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 20:59   #35
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Eller så tar man EAA om man vill bygga muskler och slipper pilla med protein direkt efter passet.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 23:41   #36
capron
Registered User

Reg.datum: Nov 2009
Hmmm hur gör man nu då. Skall man börja med gainer igen även om man ligger i deff?

Hejhopp79 : Tror inte Michaels rekommendation att äta kolhydrater efter passet försvinner bra för man tar EAA fört efter passet.
capron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 08:05   #37
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
I min enfald har jag delat upp proteinsyntesen i två delar.

1. Allmän proteinsyntes. Sker hela tiden. Intressant för allmänhälsan men ointressant för för de flestas.

2. Musskeltillväxt, hypertrofi. Intressant för gymtränande men ointressant för andra.

Men visst. Sätt en motionär på ett proteinintag på 0.1 gram / kg kroppsvikt. Motionären kommer att stadigt att förlora muskelmassa och tillslut se ut som ett barn med kwashiorkor. Hög energiförbrukning kommer att förbränna viktigt muskelprotein ifall det inte ersätts med protein från kosten.
Jag tror att det här synsättet är helt fel det är samma muskelproteinsyntes och den ökar då man använder musklerna och minskar till basalnivå så snart jämvikten har återställts i muskeln. Muskeltillväxt utöver basalnivå/homeostas är något helt annat menar än att titta på MPS i ett akut skede (kan vara en spegling av något men ingen sanning i att musklerna växer till vidare nivåer)Men att den kan underlättas med hjälp av näringstimning och rätt kost.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2010-04-14 klockan 08:10.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 08:25   #38
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av capron Visa inlägg
Hmmm hur gör man nu då. Skall man börja med gainer igen även om man ligger i deff?

Hejhopp79 : Tror inte Michaels rekommendation att äta kolhydrater efter passet försvinner bra för man tar EAA fört efter passet.
Spänn av, ät inom rimlig tid efter passet och sluta noja
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 08:55   #39
Apjavel
Registered User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Spänn av, ät inom rimlig tid efter passet och sluta noja
Allt ska vara opti ju =)
Apjavel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 08:58   #40
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Apjavel Visa inlägg
Allt ska vara opti ju =)
Vad som i slutändan är optik är troligen att sluta nöja, lägga energin på träningen istället för att överanalysera allt
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 09:34   #41
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Dom mängder som många kroppsbyggare talar om (2-3g/kg kroppsvikt och dygn) saknar trovärdighet.
Det saknar faktiskt inte alls trovärdighet om man ska tro på det här:

Citat:
It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, ]as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.
Regulation of Muscle Protein by Amino Acids -- Wolfe 132 (10): 3219S -- Journal of Nutrition
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 10:00   #42
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av God Visa inlägg
På föreläsningen jag nämnde tidigare i tråden så rekommenderade han detta helst inom 15 minuter efter avslutad träning, för att vara petig. Jag förstår självklart att några minuter hit och dit inte spelar någon roll i längden, men det var lite intressant, med tanke på att alla andra rekommendationer jag läst säger inom 30 minuter.
Nu undrar jag lite var du har sett 30 min för det var ganska så länge sedan jag såg den typen av siffror. Iofs är det kanske viktigare i många fall att släppa fokus på maten och då kan jag tänka mig att ett lite mer avslappnat förhållningsätt på sikt är bättre.

Angående totalt proteinintag.
En idrottare som inte sysslar med ren styrkesport har ofta det omvända problemet dvs att mängden protein blir för hög eller i alla fall väldigt hög. Bara genom att äta "vanlig" mat med en normal sammansättning fast 150-200% av en normal energiförbrukning så springer proteinintaget iväg väldigt så snabbt. Iofs gäller det också för många styrkesportare som gör av med en del mer energi än genomsnittet men då ökar också kroppshyddan i något så när motsvarande grad.
15% av energin från protein i en vanlig kost om 2800 kcal blir 100 g protein, En manlig idrottare som väger 75-80 kg och bränner av 5000 kcal får alltså utan problem över 2 g/kg protein från vanlig mat. Plockar man sen dessutom bort en ökning av grönsaker, fullkorn etc för att kunna öka energimängden så mycket så blir proteinandelen troligen högre i ökningsdelen från "det normala".

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 11:14   #43
capron
Registered User

Citat:
Vad som i slutändan är optik är troligen att sluta nöja, lägga energin på träningen istället för att överanalysera allt
Håller med dig , Träningen är ju den som ger störst effekt. Skall jobba lite på det också. Men frågan kvarstår ju ändå om det här med kolhydrater. Just nu har jag nära hem från gymmet så det är inga problem för mig att äta lite potatis eller så efter träningen.
capron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 13:44   #44
Vildarawk
Registered User

Vildarawks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dreas Visa inlägg
vad som i slutändan är optik är troligen att sluta nöja, lägga energin på träningen istället för att överanalysera allt
+1
Vildarawk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 13:54   #45
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Så en person som slutat noja sig kan titulera sig... optiker?
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:41.