2009-10-22, 16:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Nu är det lite si och så med min träning, då jag varit sjuk och jobbat enbart kvällar och nätter så blir träningen lidande. Men annars så snittar jag på 3-4 gånger i veckan. Nu har det mest blivit promenader och cykling till och från jobbet (ca 3.3 km)
Har också lidit av en ätstörning och har fortfarande svårt att hitta rätt balans. men jag måste säga att ditt upplägg såg riktigt bra ut och det är sådant som jag själv vill uppnå. Nu kan det bli mycket slarv och noja, emn istället få riktiga ha begär efter godis  Jag måste få in mer fett och kolhydrater i min vanliga kost.
|
|
|
2009-10-22, 16:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Hann inte ändra. Angående det här med tjejer som äter mycket mat. Jag ahr fått för mig att killar i regel tycker det är sexigare med en tjej som gladeligen äter upp maten än någon som sitter och petar i den.
|
|
|
2009-10-22, 16:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Jo du har nog helt rätt med det, men ändå är det så sjukt jobbigt när man sitter och "glupskar" i sig, medans dem andra petar. man känner sig så "tjock" då. (iaf jag)
|
2009-10-22, 16:50
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Fundera på varför de andra petar ... är det p.g.a. något du godkänner och vill bidra till att underhålla (tror inte det)?
|
|
|
2009-10-22, 20:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Vad menar du med det?
|
2009-10-22, 20:38
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tunroth
Vad menar du med det?
|
Att man borde öppna käften och medla sina åsikter, spec. om det begränsar en själv. Antagligen tänker de runt bordet samma som dig. Vem tar ton?
(Tror jag Tolkia menade, typ, eller?)
|
|
|
2009-10-22, 21:54
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tunroth
Vad menar du med det?
|
Jag menar att du är en självständig individ och kan välja vad du vill göra med ditt liv och andras. Du kan hålla med om att tjejer "skall" peta i maten, alltid lämna lite på tallriken osv. och fortsätta tycka att det är pinsamt att äta in public - det du beskriver som att du känner dig tjock, fast du vet att du är underviktig och behöver äta - och peta i maten som en Riktig Kvinna(tm) "skall" göra. Du kan också välja att inte bejaka och bidra till att föra vidare den sortens uppfattning, om du inte tycker att den är OK, och jobba på att inte skämmas över att du äter när kroppen behöver det - d.v.s. inte skämmas för att du beter dig normalt trots att du är tjej. Dina kompisar petar garanterat inte i maten för att de inte vill och behöver äta (åtminstone har jag aldrig träffat någon som på allvar kan leva på luft); de kanske också kan behöva någon som signalerar att det är OK att bete sig normalt.
|
|
|
2009-10-22, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag menar att du är en självständig individ och kan välja vad du vill göra med ditt liv och andras. Du kan hålla med om att tjejer "skall" peta i maten, alltid lämna lite på tallriken osv. och fortsätta tycka att det är pinsamt att äta in public - det du beskriver som att du känner dig tjock, fast du vet att du är underviktig och behöver äta - och peta i maten som en Riktig Kvinna(tm) "skall" göra. Du kan också välja att inte bejaka och bidra till att föra vidare den sortens uppfattning, om du inte tycker att den är OK, och jobba på att inte skämmas över att du äter när kroppen behöver det - d.v.s. inte skämmas för att du beter dig normalt trots att du är tjej. Dina kompisar petar garanterat inte i maten för att de inte vill och behöver äta (åtminstone har jag aldrig träffat någon som på allvar kan leva på luft); de kanske också kan behöva någon som signalerar att det är OK att bete sig normalt.
|
Nu går jag utanför tråden, men hur pass väl stämmer egentligen påståendet att det ligger en slags norm hos kvinnor att äta lite?
Dels tänker jag på det svenska folkets övervikt. Män är fortfarande överrepresenterade i överviktsligan (dock inte fetmaligan, vad jag förstått), men kvinnor är inte våldsamt mycket bättre. Jag tycker att det rimmar illa med ovan nämna påstående. Däremot är solklart så att det är något som gäller bland vissa kretsar av kvinnor, precis som att man i vissa machokretsar retas litet och säger "du äter ju som en skolflicka".
Till TS: En hårt tränande tjej behöver mycket mat, förklarar du det för dina väninnor (samt ev manliga vänner som är skeva nog att bry sig) väcks förmodligen snarare beundran än att dom tycker att du överskrider "könsgränser".
|
|
|
2009-10-22, 22:28
|
|
Moralistmoderator
|
Columbia: Jag säger inte att kvinnor generellt äter lite. Däremot finns det (jo, det finns) något slags beteendenorm som säger att kvinnor BORDE äta lite (och vara smala), vilket man (kvinna, vits vits) lever ut genom att skämmas för att man äter, peta i maten när andra ser, och gärna prata mycket om hur "syndigt" det är att man äter som man gör osv. osv. I viss mån är det nog en generationsfråga, jag upplever det som att femtiotalisterna är värst när det gäller det här (men så är de också en generation där många bantat hela sina liv). Det här handlar alltså inte om hur mycket man faktiskt äter, utslaget över dygnet, utan om hur man beter sig när andra (d.v.s. andra som i arbetskamrater, vänner) ser att man äter. I många fall rör det sig inte om en linje man medvetet håller, utan om något som är så inrutat att man kör det på autopilot. Vad gäller könsskillnaderna tror jag att det finns en stor skillnad mellan män och kvinnor när det gäller hur mycket man skäms för att man äter; tyvärr går väl utjämningen snarare mot att män skäms mer än att mot att kvinnor skäms mindre.
|
|
|
2009-10-23, 08:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Försök att tids nog släppa på kontrollen. Tills du fått tillbaka dina naturliga hungerkänslor är det bra att du planerar upp och äter regelbundet. Regelbuldenhet är alltid bra.
Jag har själv haft en ätstörning, och känner igen mig i det du skriver om att det verkar som om alla äter såååå lite och man själv sååå mycket. Så är det inte. Om dina vänner sitter och petar i maten just då, säger inte så mycket. Kanske småäter de senare? Äter en stor skål glass på kvällen? En chokladbit påväg hem? Jag menar inte att det är fel, men ofta bedömmer man andra utifrån det lilla man ser bara. Det jämnar ut sig i längden, och du äter INTE för mycket. Du äter bra mat som kroppen vill ha.
Tjejer behöver också bra med käk! Jag äter minst lika mycket som du  . Tycker du är stark! Fortsätt så.
Kram
|
|
|
2009-10-23, 08:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Angående det här med tjejer som äter mycket mat. Jag ahr fått för mig att killar i regel tycker det är sexigare med en tjej som gladeligen äter upp maten än någon som sitter och petar i den.
|
Mnja.
Vi genomskådar fort "jag är proppmätt" och vet att det snart vankas smågodis i soffan två timmar senare.
Nu har jag ingen som helst vetenskapligt belägg för detta, men enligt mina observationer verkar det som att antalet tjejer och kvinnor som håller en vettig diet är.. sällsynt. Detta till den milda grad att man blir imponerad av en tjej som äter friskt och utan att skämmas.
(märk väl att ordet diet inte per definition innebär bantningskur)
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Dels tänker jag på det svenska folkets övervikt.
|
Jag misstänker starkt att det är få människor som äter sig feta på en diet som i huvudsak utgörs av typisk husmanskost UTAN vardaglig konsumtion av skräp: sockrad läsk, godis, snacks och bakverk.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.
|

|