![]() |
Alla brudar, hur äter ni?
Mitt första inlägg, helt ny.
Men iaf, ska berätta kort om mig själv. Är tjej (92:a) , är 164 lång och väger ca 49-50 kg Har lidit av ätstörning innan, men nu äter som en häst samtidigt som jag gymmar. Jag gymmar ca 3-4 ggr/ vecka i ca 1 timme. Kör på ganska tunga vikter. Men jag behöver lite hjälp med hur man ska äta, om jag äter rätt? frukost: 1,5 port gröt, 1 frukt, 1 macka (mkt pålägg) , 1 ägg. (gröten toppat med kesella) Lunch: tex 2-3 potatisar, 150 gr kött, lite sås, grönsaker mellis:ca 2 dl fil/yoghurt, 1 frukt, ev. flingor, 1-2 mackor middag: samma som lunch. kvällsmål: samma som mellis. påläggen brukar bli något proteinrikt. enligt mina beräkningar: ca 2500 kcal / dag. Är det mkt, lagom eller liten för en liten tunn brud som jag ? x) Ska kanske tillägga att jag är egentligen ganska grovt byggd och har i grunden starka muskler. *bygger bygger bygger* Hur många gr protein stoppar ni i er per dag? *mkt att läsa*:Virro |
Min spontana tanke är att du inte bör analysera ditt ätande allt för mycket om du haft ätstörningar (av egen erfarenhet). Jag är mitt uppe i behandling för anorexi med bulimiska inslag och vet också att det inte är så smart att jämföra sig med andra heller för den delen. Lyssna framförallt på din egen kropp, den vet vad den behöver! Tycker ditt matintag ser bra ut och om du trivs med det så tycker jag inte att det finns någon anledning till att ändra det!
Ta hand om dig, träna för att det är roligt och ät "vad du vill"! |
Jag tycker det ser kanon ut, kötta på :)
|
Citat:
Jo jag vet, men jag är rädd för att tappa kontrollen. Justnu ligger jag på över, för att bygga lite mer "hull" på mig själv, samtidigt som jag vill bygga muskler! Det är svårt att veta, men jag tycker att jag äter helatiden och i mängder, de känns typ fel. Iaf för att vara tjej. ---- (till er övriga) Och eftersom att jag är ny i detta (innan var jag stor som ett berg och levde på fredagsmys veckan/dagen/året om.) (82 kg till 160 lång - 14 år) Så har jag tappat kontrollen för hur man ska äta. Såfort man söker på tex kost mat så kommer bara diet mat upp. Eller sånna som är "biffigare" , män och långa som gatan! Här kommer lilla jag som är tjej och vet ingenting. Men är mitt kostschema bra i övrigt? något jag ska lägga till vs tabort? Är jag för ung för protein pulver? |
Ser bra ut i mina ögon, bättre än min kost :D men du märker väl om du går upp eller inte.
Klart du kan lägga till proteinpulver som en del av din kost, men det är inte direkt nödvändigt. Och du är inte för ung. |
Jag håller med övriga, det ser bra ut! :thumbup:
Tycker inte du ska räkna och greja för mycket, tänk på att äta varierat och gärna tänka på att äta lite extra protein eftersom du styrketränar, vilket du redan verkar ha bra koll på. Och nej, du är inte för ung för proteinpulver, men det räcker oftast gott med vanlig mat, det är ju dessutom trevligare att äta mat än att dricka pulver. Själva träningen är viktigare än att äta exakt rätt, så satsa krutet på träningen istället! Lycka till! |
Citat:
Ser vi strikt på din mat så är den bra. 2 X 2 dl youghurt är kanske lite lite för en ung flicka som ska bygga upp benmassan. Ost som pålägg kommer att rätta till den saken. Kött är bra eftersom dina järnförråd kanske inte är fulla. Saknar fet fisk i ditt upplägg. Lägger du in ost och lite fisk är proteinpulver onödigt. |
jag brukar pimpla i mig 6dl röd mjölk och ca 8dl 2% valio yoghurt om dagen.
|
Jag tycker att det ser bra ut. Som Sverker säger så vore lite fet fisk ibland jättebra, samma sak med ost på dina mackor. Eftersom du är så pass ung antar jag att du bor hemma fortfarande, och då brukar middagen och skollunchen variera sig rätt så bra av sig självt.
Energimässigt så ser det också bra ut, om du är medveten om att du troligen kommer att gå upp lite grann av det. Du kan ju alltid minska på maten sen när du har kommit upp i den vikten du vill ha. |
Som många redan har skrivit
så blir det som pålägg: ost & skinka avokado & räkor leverpastej Keso + något goggamojs makrill (tub) (smör) Sen så äter jag lax ca 1-2 ggr / vecka hmm, ja osv. Men tack för alla svar! :) vad är lagom att få i sig i protein väg? (gram) för en som tränar ca 3-5 timmar styrka / vecka, ganska hårt (tänk 50 kg - min vikt) |
I så fall äter du väldigt bra och varierat! Jag skulle vilja säga att det är få i din ålder som äter så bra. De jag känner som är ett par år yngre än mig brukar leva på tekakor med smör, samt öl och chips på helgerna. ;)
Angående proteinmängden så kan det vara lämpligt att ligga på runt 80-100 gram om dagen om du väger 50 kg. En bra rekommendation kan vara runt 1.8-2.0 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. |
Nu äter jag extremt tills jag blir spymätt men ungefär mitt schema, jag e 170 lång, väger 60kg men ska upp till 65kg ( tävlar i styrkelyft), tränar 4-5ggr i veckan å satsar på bodybuildning. Har också haft ätströningar , därför väger jag inget eller mäter, bara vräker på.
frukost: 2port gröt med ca 6dl rödmjölk, 1tsk messmör, 150g bär och ca 100g kvarg Lunch: Grönsaker, potatis/ris/pasta, kött/fisk. Svensk husmanskost! middag: samma som lunch eller ca 8dl yoghurt med ett antal dl crunchy/flingor, massa torkad frukt, 150g kvarg, ca 50 g björnbär, kanel, ( blir la typ 2 överfulla tallrikar, vill inte veta denna kalorimängd) kvällsmål: samma som lunch eller middag :D Dricker gainomax med vassle protein efter tärning. Äter ca 3dl nötter om dagen med, avokado 2ggr i veckan, omega 3 varje morgon och lax 2-3ggr i veckan. |
1684_, tyvärr verkar du vara en person som antingen överäter extremt eller inte äter alls. :(
|
Citat:
|
Citat:
Dvs åt inget och äter nu jättemycket. Men det är ju bara bra att du vill bli frisk. Dock är ingen form av besatthet sund, om det så gäller att bli smal eller stor. Jag tycker inte en person som är besatt av att öka i vikt och muskler är mer frisk än en anorektiker om ångesten är densamma, de sociala problemen som följer livsstilen m.m. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17. |