2007-09-11, 15:56
|
|
Mr Bananfjant
Reg.datum: Jul 2001
|
Hade du ändå åkt bil om du var ensam tycker jag inte du kan kräva kompisen som bor på samma ställe på pengar, men den andra ska ju såklart vara med och pröjsa då det inte är din normala väg till plugget. Men nu såg jag att du inte hade tagit den om de inte åkt med så 10 kr litern per skalle e väl rimligt att kräva?
|
|
|
2007-09-11, 16:51
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av _Robbie_
Usch vilken dålig stil o ta betalt. Men det räcker med en 50-lapp i veckan tycker jag om du nu måste ta betalt. Snälla, ta INTE betalt VARJE dag utan säg att det blir lättare med en 50-lapp per vecka. Annars kommer du bara se ut som en buss-chaufför. +att du måste installera in mynthållare etc..
|
Haha, mynthållare. Men ja, det skulle bli lite krångligt att hålla på varje dag. SEn har en glömt pengarna, och så nepp då får han inte åka med. 
Killen har en Skoda Felicia (vet iofs inget om årsmodell) men det är inte så att han är miljonär direkt. Ser inget fel i att ta lite betalt.
|
|
|
2007-09-11, 17:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av fat_joe
Jag skulle bara splitta bensin priset på alla i bilen. Orka snåla med kompisar, det jämmnar ofta ut sig i slutändan.
|
Ja om dom bjuder på pizza 2 gånger i veckan så jämnar det ut sig eller lagar middag åt honom 5 gånger i veckan. Det jämnar fan inte ut sig av sig självt.
Det finns massor med snåla mäniskor å sen finns det massor med snälla mäniskor som går back ett par 100 i månaden för deras kompisar inte är uppfostrade att göra rätt för sig.
|
|
2007-09-11, 17:40
|
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
|
Herre min jävla gud vilka snåljudar som hänger i tråden. Om du faktiskt känner de du samåker med så ska du inte tjäna pengar på dom, oavsett hur synd du tycker om dig själv som slipper åka buss. Själv skulle jag aldrig kräva mer pengar än bensinpriset delat på allihopa, även om din Skoda Felicia är en extremt fin lyxbil som tappar 1000 kronor i värde så fort man kör den ur garaget.
|
|
|
2007-09-11, 17:45
|
|
Avstängd
Reg.datum: Oct 2005
|
klicka in här: http://www.bilar.konsumentverket.se/...artpage%2Easpx så kan du se vad din bil kostar per mil med bensin, skatt osv när du fyllt i uppgifterna. så är det bara att gånga med körsträckan och dela med tre.
|
|
|
2007-09-11, 19:34
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Ursprungligen postat av Srednq
|
Hur mycket bilen "kostar per mil" säger egentligen ingenting. Merparten av den beräknade milkostnaden ligger i värdeminskning. Kalkylera hellre hur stor skillnaden blir på att låta bilen stå hemma istället för att köra ett par mil.
|
|
|
2007-09-11, 23:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Vänta och se om dom börjar pröjsa, annars väntar du till vintern och säger att du vill åka själv nu och så slår du av en tut och vinkar med ett leende på läpparna när dom står och väntar på bussen i -20.
|
2007-09-12, 03:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet
Jag har bil och jag lånar ut den flera ggr i veckan åt polare som vill handla och gå på ikea eller åka till mormor[...] Är jag snål då?
|
Galen skulle jag säga...
Vad gäller bensinpengar brukar jag vara rätt generös, oftast tar jag inte emot det såvida folk inte insisterar. Bilen finns det dock inte en chans att jag lånar ut, såvida det inte är nödfall... Hur står du ens ut med att låna ut bilen så ofta?
|
|
|
2007-09-12, 12:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Galen skulle jag säga...
Vad gäller bensinpengar brukar jag vara rätt generös, oftast tar jag inte emot det såvida folk inte insisterar. Bilen finns det dock inte en chans att jag lånar ut, såvida det inte är nödfall... Hur står du ens ut med att låna ut bilen så ofta?
|
Gammal skruttbil, smäller dom den så köper dom den. Sen vad ska jag säga? Nä du får inte åka till ikea i min rostiga saab 900 för jag är för rädd om den.
Hade jag haft en fin bil som jag lagt mycket pengar på så skulle jag inte låna ut den hur som helst.
|
|
2007-09-12, 12:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Herre min jävla gud vilka snåljudar som hänger i tråden. Om du faktiskt känner de du samåker med så ska du inte tjäna pengar på dom, oavsett hur synd du tycker om dig själv som slipper åka buss. Själv skulle jag aldrig kräva mer pengar än bensinpriset delat på allihopa, även om din Skoda Felicia är en extremt fin lyxbil som tappar 1000 kronor i värde så fort man kör den ur garaget.
|
Jag tror inte vi kan ta dig på allvar om du inte vet skillnaden på att tjäna pengar och spara pengar. Du kanske ska sätta dig in i den ekonomiska situationen för killen innan du kallar honom snål, vad jag förståt så pluggar han och då har man inte så mycket pengar över.
Vad är det för skillnad på vad bilen kostar i underhåll per mil och hur mycket bensinen kostar per mil? Om bilen skulle ta 0,5 l olja per mil (rent hypotetiskt omöjligt exempel) som kostar 15 kr är det då ok att ta betalt?
Varför är det bara ok att ta betalt för bensinen när jag det kanske kostar det dubbla att köra en mil med den? Speciellt om jag bara kör det extra milen åt en polare?
|
|
2007-09-12, 13:22
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Jag tror inte vi kan ta dig på allvar om du inte vet skillnaden på att tjäna pengar och spara pengar. Du kanske ska sätta dig in i den ekonomiska situationen för killen innan du kallar honom snål, vad jag förståt så pluggar han och då har man inte så mycket pengar över.
Vad är det för skillnad på vad bilen kostar i underhåll per mil och hur mycket bensinen kostar per mil? Om bilen skulle ta 0,5 l olja per mil (rent hypotetiskt omöjligt exempel) som kostar 15 kr är det då ok att ta betalt?
Varför är det bara ok att ta betalt för bensinen när jag det kanske kostar det dubbla att köra en mil med den? Speciellt om jag bara kör det extra milen åt en polare?
|
Jag har aldrig påstått att det är mest rättvist, men jag skulle gärna pynta några kronor extra för att slippa bli kallad snåljåp bakom ryggen. Har haft en polare som, när man frågat om han kan blanda en drink åt en, räknat ut exakt hur mycket den kostat, och dessutom tagit betalt för tjänsten. Samma polare har inte känt att han behövt betala när man bjudit honom på åtskilliga drinkar heller. Om nu trådskaparen hade åkt bil till skolan även om polarna hans inte hängde med, hur mycket tycker du då att han ska ta betalt? Fortfarande så att han inte går minus på det?
|
|
|
2007-09-12, 13:27
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Jag har aldrig påstått att det är mest rättvist, men jag skulle gärna pynta några kronor extra för att slippa bli kallad snåljåp bakom ryggen. Har haft en polare som, när man frågat om han kan blanda en drink åt en, räknat ut exakt hur mycket den kostat, och dessutom tagit betalt för tjänsten. Samma polare har inte känt att han behövt betala när man bjudit honom på åtskilliga drinkar heller. Om nu trådskaparen hade åkt bil till skolan även om polarna hans inte hängde med, hur mycket tycker du då att han ska ta betalt? Fortfarande så att han inte går minus på det?
|
Tycker det är rätt stor skillnad på att bjussa på en drink på krogen och att återkommande utnyttja någon annans transportmedel. När jag åker med någon ser jag till att betala för mig, skulle kännas jäkligt sniket annars när denne står för bil och allt. (Sen måste jag tillägga att jag också haft en kompis som förväntade sig att man betalade när han bjöd på middag)
|
Balkantrappan
|
|
|
2007-09-12, 13:30
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash
Tycker det är rätt stor skillnad på att bjussa på en drink på krogen och att återkommande utnyttja någon annans transportmedel. När jag åker med någon ser jag till att betala för mig, skulle kännas jäkligt sniket annars när denne står för bil och allt. (Sen måste jag tillägga att jag också haft en kompis som förväntade sig att man betalade när han bjöd på middag)
|
Den person jag syftade på tog betalt för drinkar han själv gjort, och efter vad spriten kostar i Sverige. Själv hade han köpt spriten utomlands på tax-free, så han tjänade alltså pengar på både sprit och "administrationsavgift". Att försöka tjäna pengar på polare är bland det lägsta man kan göra, tycker jag.
|
|
|
2007-09-12, 13:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Gammal skruttbil, smäller dom den så köper dom den. Sen vad ska jag säga? Nä du får inte åka till ikea i min rostiga saab 900 för jag är för rädd om den.
Hade jag haft en fin bil som jag lagt mycket pengar på så skulle jag inte låna ut den hur som helst.
|
För min del spelar det inte så stor roll om det är en gammal skruttbil eller inte, även om chanserna att få låna den såklart minskar i proportion till priset, typ. Grejen är att om någon annan far runt med bilen kan jag inte veta vilket skick den är i nästa gång jag ska iväg. Denna nästa gång kanske innebär något viktigt ärende, eller att jag måste ta mig till jobbet etc. Uppepå det, om jag lånade ut bilen flera gånger i veckan skulle det nästan kännas som jag inte själv ägde den längre.
Så, vad skulle man säga? Tja, "köp en egen bil för h-vete?".
|
|
|
2007-09-12, 13:52
|
|
Skåning
Reg.datum: Aug 2003
|
Här kan du räkna ut vad din bil i genomsnitt kostar per mil: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Sen hade jag nog avrundat i slutet av varje vecka/månad så man gjorde upp med pengarna då.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.
|

|