Visa resultat för omröstning: Varför skall USA kritiseras i var o varannan tråd?
|
För att USA är roten till allt ont, tom Vlad Tepes bleknar jmf med Bush
|

|
49 |
31.82% |
Ja, det är fånigt
|

|
32 |
20.78% |
För att Kolozzeum är fullt av Stalinister
|

|
49 |
31.82% |
Va?
|

|
24 |
15.58% |
2007-08-27, 10:54
|
|
Den Sista Realisten
Reg.datum: Apr 2006
|
Det är lätt att kritisera Usa för de är överallt och försöker fixa alla problem.
Det enda jag tycket är snett är att de fortfarande tror att de bor i det landet med mest frihet i världen. Tyvärr har de helt fel där.
|
2007-08-27, 10:54
|
|
Den Sista Realisten
Reg.datum: Apr 2006
|
Bärs, +1111
|
2007-08-28, 08:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Marcelo_Garcia
Givetvis är det för att USA är ett väldigt inflytelserikt land, som gjort mycket galet (och gör mycket galet än idag), t.ex. landets historia med rikedom uppbyggd på tvångsarbete och slaveri, stödet till Latinamerikanska militärdiktaturer, krig som går emot internationell lag, osv. Till skillnad från andra liknande länder, som t.ex. Nazityskland eller Sovjetunionen, existerar de fortfarande som stormakt vilket gör kritiken mer aktuell och relevant.
Jag har aldrig riktigt förstått "USA-kramarnas" logik att för att USA även gjort och gör en hel del bra saker, får man inte kritisera de dåliga.
|
USA-hatarna gör precis tvärtom
|
2007-08-28, 09:23
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
+1 på Jax inlägg ang. skillnaden mellan att ha åsikter om ett lands politik och om dess invånare.
Något som ibland glöms bort är hur stort, och följaktligen hur heterogent USA är. Det verkar finnas något slags white trash-myt enligt vilken 97% av alla amerikaner är som de man ser i soffan hos Dr Phil (som ingen ser men alla vet allt om) och Rikki Lake (som ingen heller ser, men som alla ändå vet allt om), och de övriga 3% utgörs av typ Bill Gates, George W Bush och ett antal popstjärnor. Ang. amerikaners dåliga eller påstått dåliga kunskaper om t.ex. Europas geografi ("Sverige? Är det där man gör klockor?") undrar jag hur många svenskar som har järnkoll på USA:s geografi? Och då menar jag med "järnkoll" inte att man vet var Florida, Washington och New York ligger. Hur många svenskar kan skilja ut småländer i Afrika eller Asien från varandra, förutom de som vid tillfället är aktuella i media p.g.a. sexturism eller vålsamma humanitära katastrofer?
|
|
|
2007-08-28, 10:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman
USA-hatarna gör precis tvärtom
|
Vadå USA-hatarna? Jag tror inte det är många här på forumet som hatar USA in i benmärgen. Däremot är man så j*vlar trött på deras mentalitet, politik m.m
Att dom sedan är fula/feta och har lägre IQ än oss svenskar i genomsnitt är tyvärr fakta och vad är det för fult med att prata om det?
Vissa människor i USA har gjort bra saker och det förnekar jag inte men det negativa överväger tungt enligt mig. Så länge man får chansen att klaga på något som man tycker är dåligt så är det helt naturligt att göra det.
Vilket vi märker tydligt på detta forumet.
|
|
|
2007-08-28, 12:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Däremot är man så j*vlar trött på deras mentalitet, politik m.m
Att dom sedan är fula/feta och har lägre IQ än oss svenskar i genomsnitt är tyvärr fakta och vad är det för fult med att prata om det?
|
Det har du förstås bevis för?
Det är uttalanden som dina som bidrar till att även nyanserad USA-kritik tolkas som rabiat hat mot allt inom USA:s gränser.
|
|
|
2007-08-28, 12:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Hur kan man bevisa att en människa är ful gibfel. Finns det evidensbaserad vetenskap som tydligt visar vad som är fult och snyggt? Jag som alltid trott att det är något subjektivt...
|
|
|
2007-08-28, 12:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Det har du förstås bevis för?
Det är uttalanden som dina som bidrar till att även nyanserad USA-kritik tolkas som rabiat hat mot allt inom USA:s gränser.
|
I denna länken står det om olika länders genomsnittsliga IQ. Sverige ligger på 10:e plats med 101 och USA på 22:a plats med 98.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Hur kan man bevisa att en människa är ful gibfel. Finns det evidensbaserad vetenskap som tydligt visar vad som är fult och snyggt? Jag som alltid trott att det är något subjektivt...
|
Jag skrev så var det ful /fet. Jag tycker feta människor är fula/mindre attraktiva än normalbyggda och det är min åsikt som du knappast kan överbevisa. Amerikaner är otroligt mycket fetare än Svenskar vilket alla redan vet. Tror inte det behövs en länk för att bevisa det.
|
|
|
2007-08-28, 12:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Jag skrev så var det ful/fet. Jag tycker feta människor är fula/mindre attraktiva än normalbyggda och det är min åsikt som du knappast kan överbevisa. Amerikaner är otroligt mycket fetare än Svenskar vilket alla redan vet. Tror inte det behövs en länk för att bevisa det.
|
Du sa aldrig att det var din åsikt utan att det finns bevis för att det ÄR så. Att landet har fler obesa människor är sant, men inte att dom är fulare. Det är subjektivt och inget som det finns några "bevis" för.
|
|
|
2007-08-28, 12:38
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
A whole nation built upon the labour of black folks?
|
|
|
2007-08-28, 12:40
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
A whole nation built upon the labour of black folks? 
|
Handlar ju om att outsourca det man inte orkar göra själv
|
|
2007-08-28, 12:46
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
|
Den boken fick författarna ganska mycket skäll för, bl a pga tveksam statistikanvändning. Intressant är också att de hävdar att IQ återspeglas i nivå av BNP. Då borde amerikaner vara ruskigt smarta. Eller? Om man nu skall ta det där på allvar kan man ju undra om en skillnad på 3 i Iq (Sverige 101, USA 98) skulle ge någon skillnad i verkligheten.
|
|
|
2007-08-28, 13:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Du sa aldrig att det var din åsikt utan att det finns bevis för att det ÄR så. Att landet har fler obesa människor är sant, men inte att dom är fulare. Det är subjektivt och inget som det finns några "bevis" för.
|
Ursäkta mig isf. Låtsas som om ordet ful inte står där och se enbart ordet fet och jag anser att majoriteten av amerikaner är fula. Då är det väl inga problem?
|
|
|
2007-08-28, 13:12
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Stalinismus!
Klart att den gamle myspruppen Stalin har ett finger med i spelet. Titta bara på designen på kolo-sidorna - massor av rött, Stalins favoritfärg.
|
Vi är nåt på spåren här, det tror jag också!
|
|
|
2007-08-28, 13:13
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Ang. IQ tror jag att det till viss del handlar om att den sociala skiktningen är en helt annan i USA (mycket tydligare) än i Sverige. USA har t.ex. en betydligt större andel analfabeter än Sverige (nu är det väl tveksamt om de har använt analfabeter i IQ-test, men det går inte att komma ifrån att utbildning även förbättrar resultatet på IQ-test - även att ha genomfört ett antal IQ-test förbättar resultatet på liknande IQ-test).
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.
|

|