Citat:
Ursprungligen postat av crizzan
Skulle du kunna beskriva din träning och utvärdera den snart? Jag funderar mycket på bulgariskt för styrkelyft och med fler åsikter kan jag utvärdera bättre.
Du är grymt stark i alla fall <3
|
För att göra det relativt enkelt att förstå, så ser min träning ut såhär i detalj:
Övningar med fokus på (prio 1 högst upp):
*Knäböj
*Bänkpress/allmän överkroppsstyrka (inkl. pushpress, striktpress, överstöt från rack, ryckbalans etc.)
*Ryck & stöt
*Dragstyrka (marklyft, ryckdrag etc.)
Träningen just nu är en hybrid mellan styrkelyft och tyngdlyftning men med mål att förbättra tyngdlyftnings-momenten genom ökad styrka i hela kroppen.
*Knäböj med 3-sek paus
*Knäböj med långsam negativ och 3-sek paus
Klassisk böj är tyngst och därför också mest slitsamt på kroppen.
Genom att träna en lättare variant som pausböj eller t.o.m långsam negativ och paus tvingas jag använda lättare vikter, vilket i sin tur betyder att jag sliter mindre på kroppen och kan behålla en hög nivå på alla veckans dagar.
Sen har varje variant en viss positiv effekt på mitt 1RM i klassisk knäböj, såklart.
Jag har valt ut dessa varianter utifrån vad jag tycker är vettigt för mig just nu.
Målet med "dagligt max" är för mig att böja minst 95% 1RM. Nu har jag haft en väldans uppgång senaste tiden så jag har persat mer eller mindre varje pass, vilket inte kommer hända i framtiden.
Jag reducerade volymen i början av denna bulgariska cykel genom att bara köra upp till dagligt max med singlar. Nu har jag börjat addera "back-off" sets med varierande intensitet men iprincip bara singlar än så länge. Intensiteten ligger dock alltid över 80% på arbetsset. 80% är "speed-sets" och körs också som singlar.
Troligtvis kommer jag gå över till frontböj och mjölka ur resultat där när bakböjen stagnerar.
3-2-1 = 50kg x3
// 70kg x3
// 80kg x2
// 90kg x1
// 100kg x1
// 110kg x1 ------->> 3or ner till 1or.
Inom tid kommer bänkpressen troligen se ut såhär:
*Bänkpress med stopp
*Bänkpress med långsam negativ och stopp
*Smal bänkpress med stopp
*Rak marklyft
*Marklyft (sumo)
*Marklyft med ryckfattning
Tränar marklyften utan dragremmar för att samtidigt träna upp min greppstyrka lite extra (tränar väldigt sällan utan remmar i min träning).
Ryck och stöt tränas mycket simpelt, går upp till dagligt max när jag känner för det (försöker att rycka minst 5 dagar i veckan dock). Låter böjen, marken och bänken stå för ökningarna i lyften. Sen kör jag en del accessoarlyft för tyngdlyftningen som tidigare nämnt. Dessa är mer specifika för tyngdlyftningen i mitt tycke men ger säkerligen en del styrkeökningar också.
*Pushpress
*Ryckbalans
*Ryckdrag
*Stötdrag
Sen finns det även andra övningar jag utför lite då och då, typ när man känner sig färdig för dagen och vill gå hem men man stannar bara för att man vill få in lite mer arbete eftersom energi finns.
Ingenting körs efter någon särskild "progressions-mall" men viktigt att nämna är att jag har en "progressions-mall" i huvudet nämligen att addera vikt på stången när tillfälle ges.
Jag känner att det fortfarande finns mycket att hämta hem i alla lyft.
Knäböj med 3-sek paus - 145 -> 166
(+21kg)
Marklyft (sumo) - 170 -> 190
(+20kg)
Bänkpress med stopp - 95 -> 111
(+16kg)
Ryck - 95 -> 105
(+10kg)
Stöt (klassisk) - 111 -> 117
(+6kg) förmodligen god för 125-130
Frivändning - 121 -> 130
(+9kg) förmodligen god för 140, 145 från häng