Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
Detta är bara så fel.
Blod i avföring bör kollas upp så klart. Har du hemorrojder? Dessa brukar ju dock ge blod då och då. Mitt tips är att du faktiskt går till VC och söker för detta.
|
Det beror ju på vad man menar med "det är lugnt" som herrn du citerar skriver.
Jag tror han, med rätta, menar att om det är ljust blod så är det en blödning i rövhålet eller strax innanför. Dessa är inte farliga/akuta och inget man måste kolla upp direkt såvida det inte blöder oheliga mängder eller är stark smärta. För dessa blödningar beror oftast på hemorrojder, fistel eller vanligast bara en liten spricka i fisringen. Så lite rött blod från röven som kommer oväntat väntar man med. Håller det i sig någon dag eller två så var det nog mer än bara en spricka och kan kollas upp, men akut fara är det då inte.
Är det däremot mörkt blod eller svart blod så är det en blödning högre upp i själva tarmen eller magsäcken. Och en sådan blödning kan ha allvarligare orsaker och kan dessutom pågå under lång tid så man blir anemisk och får blodbrist. Min exfru höll på att dö av ett magsår som blött länge utan att hon riktigt förstod det innan det nästan var för sent.