2015-11-09, 18:04
|
|
Galten från Mjölby
Reg.datum: Feb 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnoos
Har du varit på FS Skanstull? Jag tycker det är väldigt mycket bättre än Kungsholmen på alla sätt.
|
Nej, det har jag inte. Har hört att Skanstull ska vara bra. 
Kungsholmen är det smidigaste alternativet för mig. Lätt att ta sig dit och hem. Trevligt folk där med.
|
|
|
2015-11-10, 14:47
|
|
Fetare än Jesus
Reg.datum: Mar 2003
|
|
|
|
2015-11-10, 14:50
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Jag vill minnas att det betyder att de inte är svenska medborgare.
Edit: Läste lite i STF:s stadgar
8 kap 2 §
Mästerskapstävlingar
Rätt att delta i tävling om RF:s mästerskapstecken - SM och JSM samt DM och JDM
tillkommer förutom svensk medborgare även i Sverige permanent bosatt person, som är
medlem i en till förbundet ansluten förening. Rätt att delta på Lag SM tillkommer, förutom
svensk medborgare, även utländska medborgare under förutsättning att de är medlem i svensk
tyngdlyftningsklubb samt har giltig tävlingslicens.
Senast redigerad av Mantus den 2015-11-10 klockan 14:55.
|
|
|
2015-11-10, 15:00
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Nu blir jag lite konfys. Vilken praktisk betydelse har rödmarkeringen egentligen i sådana fall. Aibek var väl med på sm i somras och tog medalj. I sådana fall är han i vart fall stadigvarande bosatt i Sverige och har rätt att delta i alla tävlingar. Möjligen kan det röda kanske vara en påminnelse om att personen ifråga inte har rätt att representera Sverige utomlands? Det är i alla fall det enda skälet jag kan komma på för att rödmarkera namnen.
|
|
|
2015-11-10, 23:41
|
|
Galten från Mjölby
Reg.datum: Feb 2014
|
En fråga till er som tävlar i tyngdlyftning. 
Hur hade ni lagt upp träningen 1-2 veckor inför tävling? Kommer att vänta 6-8 veckor tills nästa maxning.
Under den perioden fokusera på att träna upp benstyrkan och försöka förbättra tekniken i ryck & stöt som jag fått bra feedback på.
Har ingen erfarenhet av att tävla men vid nästa maxningstillälle vill jag göra träningpasset så lik en tävling som möjligt.
Någon slags hobby-toppning vore en bra erfarenhet. Se om de gör någon skillnad jämfört med förra oplanerade maxningen.
Planerade lyft:
Ryck: 75, 80, 85 kg
Stöt: 90, 97, 102 kg
|
|
|
2015-11-10, 23:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul
En fråga till er som tävlar i tyngdlyftning. 
Hur hade ni lagt upp träningen 1-2 veckor inför tävling? Kommer att vänta 6-8 veckor tills nästa maxning.
Under den perioden fokusera på att träna upp benstyrkan och försöka förbättra tekniken i ryck & stöt som jag fått bra feedback på.
Har ingen erfarenhet av att tävla men vid nästa maxningstillälle vill jag göra träningpasset så lik en tävling som möjligt.
Någon slags hobby-toppning vore en bra erfarenhet. Se om de gör någon skillnad jämfört med förra oplanerade maxningen.
Planerade lyft:
Ryck: 75, 80, 85 kg
Stöt: 90, 97, 102 kg
|
Kolla Anders Bergströms träningsschema så har du ett bra upplägg på veckorna innan tävling
|
|
|
2015-11-10, 23:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Om du vill ha det så likt tävling som möjligt föreslår jag följande:
Klocka som ger dig 2 minuter mellan varje lyft, där någon eller något annonserar när 1 minut respektive 30 sekunder återstår (om du inte startat lyftet innan signalen). Den ska stoppas vid klovning och startas så fort stången är lastad. Du har fram till 00:01 på dig att på korrekt sätt inleda lyftet-- lyfta stången ovanför knäna. Om du bestämmer dig för att öka vikter kan tiden utökas till 3 minuter, bara som en liten simulering att en annan lyftare gått emellan dina lyft.
Anledningen till klockan är för att det ger dig en prestationskrävande sporre som naggar, istället för att riskera en fem minuter lång vila mellan lyften.
Kul idé!
Senast redigerad av Rahf den 2015-11-10 klockan 23:52.
|
|
|
2015-11-11, 08:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Jag har aldrig provat mig på varken stöt eller ryck, men börjar bli sugen på att göra det.
Vilka övningar hade ni börjat med om ni var helt nya på tyngdlyftning?
(Tanken är att köra korta teknikpass på morgonen någon dag i veckan bara till en början.)
Jag googlade lite och antar att dessa kan vara en bra start att köra innan man går på hela ryck och stöt:
Front squat
Clean pull
Box jump
Push press
Push jerk
Overhead squat
Snatch balance (drop snatch)
Verkar det vettigt? Något man kan ta bort / lägga till?
Eftersom jag har rörlighet och koordination som ett kylskåp bör jag nog satsa mest på OH-squats till en början.
|
|
|
2015-11-11, 08:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
Jag har aldrig provat mig på varken stöt eller ryck, men börjar bli sugen på att göra det.
Vilka övningar hade ni börjat med om ni var helt nya på tyngdlyftning?
(Tanken är att köra korta teknikpass på morgonen någon dag i veckan bara till en början.)
Jag googlade lite och antar att dessa kan vara en bra start att köra innan man går på hela ryck och stöt:
Front squat
Clean pull
Box jump
Push press
Push jerk
Overhead squat
Snatch balance (drop snatch)
Verkar det vettigt? Något man kan ta bort / lägga till?
Eftersom jag har rörlighet och koordination som ett kylskåp bör jag nog satsa mest på OH-squats till en början.
|
Börja med att köra frontböj och OS till en början så att du får till rörligheten och kan sitta stabilt i botten.
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
|
|
|
2015-11-11, 18:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul
Ja, rekommenderas. 
Det är det bästa stället jag tränat på för att köra tyngdlyftning.
Finns bara en nackdel..
Man måste vara vaken om man ska dumpa vikten.
Gummimattorna gör att vikten kan flyga åt precis vilket håll som helst. Klova är ett måste. Annars kan vikterna flyga av från stången i de momentet. :P
|
Jag gillar också gymmet i sig men gillar inte den nördiga stämningen.
|
|
|
2015-11-12, 10:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard
Börja med att köra frontböj och OS till en början så att du får till rörligheten och kan sitta stabilt i botten.
|
Provade min rörlighet med OHS imorse.
Körde jag med smal fotplacering kände jag rätt bra kraft upp från bottenläget, men hälen släppte från golvet.
Körde jag med bredare fotplacering kändes det mer stabilt med fötterna, men knäna var inte lika stabila.
Tror bred fotplacering är att föredra för min del iaf. Och när jag kollat lite bilder och videoklipp under morgonen verkar många andra göra det också (kanske är allmänt känt att man "ska" göra det? Jag har ingen koll :P)
Här är en video på mitt första och enda set med bred fotplacering.
Tror jag kan förbättra det mycket själv genom att bara köra det fler gånger, men jag tar gärna emot tips på tyngdpunkt, axelstabilitet, rörlighetsövningar osv
https://www.instagram.com/p/9-cmvID-...n-by=mickeee90
Första repetitionen kändes rätt bra, den 5e var rent åt helvete.
|
|
|
2015-11-12, 11:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
Provade min rörlighet med OHS imorse.
Körde jag med smal fotplacering kände jag rätt bra kraft upp från bottenläget, men hälen släppte från golvet.
Körde jag med bredare fotplacering kändes det mer stabilt med fötterna, men knäna var inte lika stabila.
Tror bred fotplacering är att föredra för min del iaf. Och när jag kollat lite bilder och videoklipp under morgonen verkar många andra göra det också (kanske är allmänt känt att man "ska" göra det? Jag har ingen koll :P)
Här är en video på mitt första och enda set med bred fotplacering.
Tror jag kan förbättra det mycket själv genom att bara köra det fler gånger, men jag tar gärna emot tips på tyngdpunkt, axelstabilitet, rörlighetsövningar osv
https://www.instagram.com/p/9-cmvID-...n-by=mickeee90
Första repetitionen kändes rätt bra, den 5e var rent åt helvete.
|
Kan du komma bak mer med stången så löser det mycket. Visa öronen. Lägg på lite vikt så känner du vad i skuldror och rygg du behöver ta i med.
|
2015-11-12, 17:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2015
|
Är ledig hela nästa vecka, tänkte köra teknik träning (ryck och stöt) 1 - 1 1/2 timme på morgonen. Sen ett pass på kvällen där jag kör någon typ av basövning (Böj/chins/press osv).
Okey/anus? Haha, konstig fråga. Men ändå  mvh
Tapatalk
|
|
|
2015-11-12, 19:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ohjo
Är ledig hela nästa vecka, tänkte köra teknik träning (ryck och stöt) 1 - 1 1/2 timme på morgonen. Sen ett pass på kvällen där jag kör någon typ av basövning (Böj/chins/press osv).
Okey/anus? Haha, konstig fråga. Men ändå  mvh
Tapatalk
|
Personligen blir jag sjukt seg efter 2 dagar av ovanstående upplägg men du kanske klarar det
|
|
|
2015-11-12, 20:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Jag ökade som bäst och fick till bäst lyft av att köra 2 pass vissa dagar under lovet. Det är lite påfrestande men jävligt kul
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.
|

|