Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-29, 14:06   #4351
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban Visa inlägg
EAA ska alltså tas direkt innan styrketräning
Efter passet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 14:52   #4352
Amöban
Registered User

Reg.datum: May 2012
"...Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt..." Enligt stickyn, stämmer inte detta?
Amöban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 14:53   #4353
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Gammal information byggd på felaktiga slutsatser.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 21:50   #4354
Vanligt vatten
Banned User

Reg.datum: Aug 2013
Hej gott folk!

Har tittat i tråden en jättelång stund nu och undrar över en sak. Många verkar vara av åsikten att det lär gå minst lika bra att bara få i sig en proteinrik måltid innan träningen då vanlig mat också innehåller essentiella aminosyror (EAA). Teorin man får höra är att det kommer minsann finnas aminosyror i blodomloppet i alla fall, så man behöver inte lägga någon större tankar åt det.

Skulle bara vilja diskutera det lite grann. För jag ställer mig lite frågande till hur det funkar här kring matsmältningen.
Nog för att vanlig mat också innehåller EAA, men man lär väl aldrig få i närheten av samma koncentrerade mängd aminosyror i omlopp under passet som om man skulle ta ca 10g rena EAA innan precis innan passet? Har jag fel?
Vanlig mat och t. ex. vassleprotein som är vanligt bland många tränande måste ju först delas upp i mindre beståndsdelar för att senare kunna absorberas, eller hur?
Så käkar jag en måltid så kommer det med andra ord vara rätt så osäkert ifall det faktiskt finns särskilt mycket aminosyror i omlopp i blodet. Jag tänker mig att det finns några variabler man bör tänka på här:

* Metabolismen - alltså, låt säga att jag kanske käkar 2h innan passet men så är min metabolism och matsmältning så otroligt jäkla seg så att jag bara har lyckats bryta ner ett fåtal essentiella aminosyror av måltiden. Således finns det väldigt få aminosyror ut i blodet som kan hjälpa till med nybildandet av muskelprotein och hjälpa till med andra smaskiga funktioner i kroppen. Långt från optimalt!

* Måltiden själv - Käkar jag en måltid som bryts ner extremt långsamt i kroppen så kanske jag bör ha längre mellanrum mellan måltiden och träningen? Med andra ord blir det svårt att veta när man ''bör'' träna för att säkerställa att man har största möjliga mängd aminosyror i cirkulation.
Att bara säga ''ät vanlig mat innan'' är med andra ord ett alldeles för brett råd att ge någon.

Vore kul att höra lite synpunkter på detta!

[Och med detta sagt så har jag även läst vad en del tror och har för åsikter om hur stor effekten är av att ha aminosyror i blodet medan man tränar då musklerna tydligen ändå inte är så värst bra på att sätta igång några anabola processer när det pågår dynamiska kontraktioner, men det får bli till en annan diskussion...]

Tack!
Vanligt vatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 20:13   #4355
Vanligt vatten
Banned User

Ingen som vill diskutera här...?
Gammal 2013-09-03, 20:38   #4356
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligt vatten Visa inlägg
Hej gott folk!

Har tittat i tråden en jättelång stund nu och undrar över en sak. Många verkar vara av åsikten att det lär gå minst lika bra att bara få i sig en proteinrik måltid innan träningen då vanlig mat också innehåller essentiella aminosyror (EAA). Teorin man får höra är att det kommer minsann finnas aminosyror i blodomloppet i alla fall, så man behöver inte lägga någon större tankar åt det.

Skulle bara vilja diskutera det lite grann. För jag ställer mig lite frågande till hur det funkar här kring matsmältningen.
Nog för att vanlig mat också innehåller EAA, men man lär väl aldrig få i närheten av samma koncentrerade mängd aminosyror i omlopp under passet som om man skulle ta ca 10g rena EAA innan precis innan passet? Har jag fel?
Vanlig mat och t. ex. vassleprotein som är vanligt bland många tränande måste ju först delas upp i mindre beståndsdelar för att senare kunna absorberas, eller hur?
Så käkar jag en måltid så kommer det med andra ord vara rätt så osäkert ifall det faktiskt finns särskilt mycket aminosyror i omlopp i blodet. Jag tänker mig att det finns några variabler man bör tänka på här:

* Metabolismen - alltså, låt säga att jag kanske käkar 2h innan passet men så är min metabolism och matsmältning så otroligt jäkla seg så att jag bara har lyckats bryta ner ett fåtal essentiella aminosyror av måltiden. Således finns det väldigt få aminosyror ut i blodet som kan hjälpa till med nybildandet av muskelprotein och hjälpa till med andra smaskiga funktioner i kroppen. Långt från optimalt!

* Måltiden själv - Käkar jag en måltid som bryts ner extremt långsamt i kroppen så kanske jag bör ha längre mellanrum mellan måltiden och träningen? Med andra ord blir det svårt att veta när man ''bör'' träna för att säkerställa att man har största möjliga mängd aminosyror i cirkulation.
Att bara säga ''ät vanlig mat innan'' är med andra ord ett alldeles för brett råd att ge någon.

Vore kul att höra lite synpunkter på detta!

[Och med detta sagt så har jag även läst vad en del tror och har för åsikter om hur stor effekten är av att ha aminosyror i blodet medan man tränar då musklerna tydligen ändå inte är så värst bra på att sätta igång några anabola processer när det pågår dynamiska kontraktioner, men det får bli till en annan diskussion...]

Tack!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Och det är inte riktigt värt att fundera på det när du ändå äter såpass tätt på ett pass.

Tydligen har du läst det jag länkat.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 21:57   #4357
Vanligt vatten
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Och det är inte riktigt värt att fundera på det när du ändå äter såpass tätt på ett pass.
Ok!
Men vad definierar du som ''tätt på ett pass''? Är inte det ett för brett påstående att ge random tränande person?
Vad som är ''tätt'' för en person kan väl ändå skilja sig rätt mycket från person till person och utifrån vilken typ av mat man käkar (dvs. hur snabbt den smälts ner till EAA)?

I tråden som du länkar till så skriver King Grub att "Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer överhuvudtaget då dynamiska kontraktioner sker.". Jag är nyfiken på hur man tänker kring det där, vad är det egentligen som sker på mikronivå och är det som anledningen till att proteinsyntesen inte kan uppregleras på grund av muskelrörelser?
Gammal 2013-09-04, 08:51   #4358
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ok!
Men vad definierar du som ''tätt på ett pass''? Är inte det ett för brett påstående att ge random tränande person?
Vad som är ''tätt'' för en person kan väl ändå skilja sig rätt mycket från person till person och utifrån vilken typ av mat man käkar (dvs. hur snabbt den smälts ner till EAA)?

I tråden som du länkar till så skriver King Grub att "Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer överhuvudtaget då dynamiska kontraktioner sker.". Jag är nyfiken på hur man tänker kring det där, vad är det egentligen som sker på mikronivå och är det som anledningen till att proteinsyntesen inte kan uppregleras på grund av muskelrörelser?
Tätt inpå pass. 4-0h innan pass enligt mig.

Men för snabb energi kan man ju inta tillskott ändå.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 09:23   #4359
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Jag är nyfiken på hur man tänker kring det där, vad är det egentligen som sker på mikronivå och är det som anledningen till att proteinsyntesen inte kan uppregleras på grund av muskelrörelser?
Ökad fosforylering av eukarytisk elongationsfaktor eEF2, vilket inte medieras av AMP-kinas utan via en Ca2+-calmodulinberoende process som aktiverar eEF2-kinas.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2013-09-04, 09:26   #4360
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Angående ökade koncentrationer av leucine i anslutning till träningspasset ger högre MPS

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 09:37   #4361
ddavid
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Även om de aminosyror du får i dig vid en proteinrik måltid innan träning inte kan uppreglera proteinsyntesen under träning, så måste väl aminosyror fortfarande finnas kvar i blodet efter träning och kan stimulera proteinsyntesen väl när denna "hämning" släpper? Så länge du äter en tillräcklig proteinmängd som inte hinner absorberas på typ 1-2 timmar that is. Eller är jag ute och cyklar? =)
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 10:00   #4362
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ddavid Visa inlägg
Även om de aminosyror du får i dig vid en proteinrik måltid innan träning inte kan uppreglera proteinsyntesen under träning, så måste väl aminosyror fortfarande finnas kvar i blodet efter träning och kan stimulera proteinsyntesen väl när denna "hämning" släpper? Så länge du äter en tillräcklig proteinmängd som inte hinner absorberas på typ 1-2 timmar that is. Eller är jag ute och cyklar? =)
Länk som beskriver det du frågar;

Aminosyrorna regleras noggrant i kroppen och att få höga nivåer dvs hög koncentration krävs fria aminosyror i L-form något som troligen är svårt att nå med intakt protein. Men även hydrolysat dvs mycket korta peptid-kedjor ger samma ökning av akuta koncentrationer. Detta kan vara ett problem, i synnerhet vid BCAA/EAA bruk eftersom det kan bli en konkurrerande-situation/ förhållande mellan aminosyror .

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2013-09-04 klockan 10:01.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 15:15   #4363
Tacos
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Gammal information byggd på felaktiga slutsatser.
Så det är bevisat att det troligtvis är bortkastat med EAA precis innan ett pass?

Vill man nu ta EAA så är det mest sannolikt att det "ger effekt" precis efter ett pass?
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 21:08   #4364
Amöban
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Efter passet.
Kanske är dags att ändra i stickyn då om det inte stämmer längre? Som nybörjare räknar man ju med att såna inlägg är korrekta och uppdaterade.
Amöban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 21:12   #4365
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Om någon vill skriva ett nytt bra inlägg är det fritt fram. Det här är en enskild medlems inlägg som startar tråden, inte någon vetenskapligt granskad faktabank som står under ständig uppdatering eller någon officiell hållning från forumet. Det är Scratch inlägg. Vi ändrar inte i medlemmars inlägg utan regelbrott, eller korrigerar dom.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.