Hej gott folk!
Har tittat i tråden en jättelång stund nu och undrar över en sak. Många verkar vara av åsikten att det lär gå minst lika bra att bara få i sig en proteinrik måltid innan träningen då vanlig mat också innehåller essentiella aminosyror (EAA). Teorin man får höra är att det kommer minsann finnas aminosyror i blodomloppet i alla fall, så man behöver inte lägga någon större tankar åt det.
Skulle bara vilja diskutera det lite grann.

För jag ställer mig lite frågande till hur det funkar här kring matsmältningen.
Nog för att vanlig mat också innehåller EAA, men man lär väl aldrig få i närheten av samma koncentrerade mängd aminosyror i omlopp under passet som om man skulle ta ca 10g rena EAA innan precis innan passet? Har jag fel?
Vanlig mat och t. ex. vassleprotein som är vanligt bland många tränande måste ju först delas upp i mindre beståndsdelar för att senare kunna absorberas, eller hur?
Så käkar jag en måltid så kommer det med andra ord vara rätt så osäkert ifall det faktiskt finns särskilt mycket aminosyror i omlopp i blodet. Jag tänker mig att det finns några variabler man bör tänka på här:
* Metabolismen - alltså, låt säga att jag kanske käkar 2h innan passet men så är min metabolism och matsmältning så otroligt jäkla seg så att jag bara har lyckats bryta ner ett fåtal essentiella aminosyror av måltiden. Således finns det väldigt få aminosyror ut i blodet som kan hjälpa till med nybildandet av muskelprotein och hjälpa till med andra smaskiga funktioner i kroppen. Långt från optimalt!
* Måltiden själv - Käkar jag en måltid som bryts ner extremt långsamt i kroppen så kanske jag bör ha längre mellanrum mellan måltiden och träningen? Med andra ord blir det svårt att veta när man ''bör'' träna för att säkerställa att man har största möjliga mängd aminosyror i cirkulation.
Att bara säga ''ät vanlig mat innan'' är med andra ord ett alldeles för brett råd att ge någon.
Vore kul att höra lite synpunkter på detta!
[Och med detta sagt så har jag även läst vad en del tror och har för åsikter om hur stor effekten är av att ha aminosyror i blodet medan man tränar då musklerna tydligen ändå inte är så värst bra på att sätta igång några anabola processer när det pågår dynamiska kontraktioner, men det får bli till en annan diskussion...]
Tack!