Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-20, 10:23   #41941
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Inte då! Du kanske aldrig varit kär? (jk).
Inte enligt din definition, nej Jag har aldrig varit med om rosa-fluff-kärleken. Jag har märkt att jag fått svårt att sova, ligger och grubblar, blir svartsjuk etc. Betyder det att man är kär? Äkta kärlek kanske kännetecknas främst av negativa saker och känslor, som gör ens liv sämre?

Såhär fungerar det för mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
En intressant grej som jag själv aldrig kunnat relatera till, är hur relationsstadiernas kronologi/psykologi presenteras i alla modeller. Typ såhär:

"När man först träffas, tycker man personen är den mest perfekta varelsen någonsin, och man går omkring i ett lyckorus. Sen vartefter man umgås, börjar man så småningom lägga märke till småsaker som man stör sig på"

Detta är nåt som läggs fram som ett faktum, som att solen går upp i öster.

Jag har själv aldrig varit med om detta. Alla mina förhållanden har börjat med intresseblandad skepsism. Vartefter man umgås har jag börjat upptäcka saker jag verkligen gillar med personen. Liksom lite bakfram. Är jag rubbad i huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 10:40   #41942
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Inte enligt din definition, nej Jag har aldrig varit med om rosa-fluff-kärleken. Jag har märkt att jag fått svårt att sova, ligger och grubblar, blir svartsjuk etc. Betyder det att man är kär? Äkta kärlek kanske kännetecknas främst av negativa saker och känslor, som gör ens liv sämre?

Såhär fungerar det för mig:
Jag känner igen mig på pricken. Ett tecken på att jag är kär är att jag ofrivilligt går ner i vikt (eftersom jag tappar aptiten av ångest).
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 10:51   #41943
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag känner igen mig på pricken. Ett tecken på att jag är kär är att jag ofrivilligt går ner i vikt (eftersom jag tappar aptiten av ångest).
Det känns ändå rimligt att förhållanden/kärlek är nåt som ska göra ens liv bättre, inte sämre?

Du satte fingret på det:
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Sålänge förhållandet leder till mer lycka än vad man hade kunnat få utanför förhållandet så är väl förhållandet optimalt nog för att man ska stanna i det?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 11:36   #41944
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Det känns ändå rimligt att förhållanden/kärlek är nåt som ska göra ens liv bättre, inte sämre?
Ja, precis!
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:27   #41945
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
En kemisk reaktion i din hjärna som gör att du känner dig annorlunda kring den personen, som gör att du tror att hen är den ende du vill ha i ditt liv trots att andra bättre hens finns tillgängliga kring dig. Dvs. låt tiden avgöra om du ska satsa på denne, för en förvirrad hjärna kan göra att du en dag sitter i klistret gravid med en hen du inte alls vill ha.

Nice någon som förstår

BTW Boris kommer bara in i tråden när han känner att det är värt att kommentera något. Så njut alla MrBoris hatare
Haha, bra förklaring
Men blir det inte en enda jakt i all oändlighet? När vet man att man hittat rätt?
Har du under din tid som singel nånsin tänkt att någon av de alla tjejerna skulle kunna vara perfekt för dig?
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:39   #41946
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jenni Visa inlägg
Haha, bra förklaring
Men blir det inte en enda jakt i all oändlighet? När vet man att man hittat rätt?
Har du under din tid som singel nånsin tänkt att någon av de alla tjejerna skulle kunna vara perfekt för dig?
Varför ska man ens försöka hitta någon "perfekt"? Verkar bara slöseri med tid och energi, om det ens är möjligt. Så länge som det är tillräckligt rätt, så borde det räcka. Idén om en själsfrände har bara förgiftat våra sinnen och omöjliggjort lycka. De lyckligaste människorna är de som nöjer sig med lite.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2014-02-20 klockan 18:41.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:41   #41947
jenni
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Varför ska man ens försöka hitta någon "perfekt"? Verkar bara slöseri med tid och energi, om det ens är möjligt. Så länge som det är tillräckligt rätt, så borde det räcka. Idén om en själsfrände har bara förgiftat våra sinnen och omöjliggört lycka. Det lyckligaste människorna är de som nöjer sig med lite.
Kanske inte perfekt, men som boris skrev, att det alltid finns bättre passande osv
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:43   #41948
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Kanske inte perfekt, men som boris skrev, att det alltid finns bättre passande osv
Det är lite samma fenomen. Leta efter grönare gräs hela tiden verkar inte särskilt rofyllt. Känner man det behovet öht så är det nog en bra måttstock på att den man är med inte är "rätt". Men det kan också betyda att man har skeva förväntningar, t.ex. pga att man inte trivs med sig själv överlag och istället försöker hitta lyckan externt.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2014-02-20 klockan 18:45.
Gammal 2014-02-20, 18:45   #41949
jenni
Banned User

Citat:
Det är lite samma fenomen. Leta efter grönare gräs hela tiden verkar inte särskilt rofyllt. Känner man det behovet öht så är det nog en bra måttstock på att den man är med inte är "rätt". Men det kan också betyda att man har skeva förväntningar.
Ok, men hur vet man om man är kär då?
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:46   #41950
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Ok, men hur vet man om man är kär då?
Definiera "kär". När du har en tillräckligt specifik definition på vad det innebär för dig, då vet du.
Personligen tycker jag att det är ett lite väl abstrakt koncept för att jag ska bry mig om jag någonsin varit det.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2014-02-20 klockan 18:48.
Gammal 2014-02-20, 18:48   #41951
jenni
Banned User

Citat:
Definiera "kär". När du har en tillräckligt specifik definition på vad det innebär för dig, då vet du.
Det är ju just det att jag inte vet! Jag har aldrig varit kär, tydligen....
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:48   #41952
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av hemlis Visa inlägg
Kanske känner mindre gemenskap och trygghet med den personen då
Det är rätt lustigt att det är så egentligen. Historiskt har jag vad jag kommer ihåg exempelvis aldrig attraherats av mörkhyade tjejer. Men jag vet inte om det nödvändigtvis är så att det har med etniskt ursprung att göra utan mer om det sociala och kulturella arv man bär med sig.

Under senaste åren har jag nämligen träffat en del tjejer som är andra generationens invandrare från Iran och som alla varit rätt försvenskade och som det klickat bra med, varav en som jag numera träffar på rätt seriös basis dessutom. De mörkhyade tjejer jag stött på har inte varit så försvenskade (vad nu det är?) och jag tror det kan ha spelat in.

Edit; Eller jo, det finns faktiskt en mörkhyad tjej som jag blev rätt attraherad av för ett tag sedan. Och hon föll väl in under ramen mörkhyad och försvenskad. Lite för mycket jailbait däremot för att jag skulle agera.

Senast redigerad av maaherra den 2014-02-20 klockan 18:49.
maaherra är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 18:49   #41953
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Det är ju just det att jag inte vet! Jag har aldrig varit kär, tydligen....
Hur vet du att du inte varit kär, om du inte vet vad det innebär?
Gammal 2014-02-20, 18:52   #41954
jenni
Banned User

Citat:
Hur vet du att du inte varit kär, om du inte vet vad det innebär?
Bra fråga egentligen men mest för att jag blir lätt uttråkad och lämnar personen utan att känna att det är ledsamt, jag brukar liksom inte ha så pass starka känslor att jag känner att jag saknar honom osv
jenni är inte uppkopplad  
Gammal 2014-02-20, 19:02   #41955
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Bra fråga egentligen men mest för att jag blir lätt uttråkad och lämnar personen utan att känna att det är ledsamt, jag brukar liksom inte ha så pass starka känslor att jag känner att jag saknar honom osv
Vad är det du är intresserad av till att börja med?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.