Tisdag 20091124: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 60kg/3*5, 100kg/5, 130kg/5, 160kg/5, 180kg/1, 200kg/1.
Tävlingsbred bänkpress med brygga, tröja och stopp: 220kg/3 (4,5cm kloss), 230kg/1 (3cm kloss), 240kg/1 (1,5cm kloss), 260kg/1.
Det blev ett riktigt bra pass, trots att jag var rejält trött i triceps och nästan inte vågade gå på 200kg utan tröja. Gjorde 200kg med 5-7,5kg mersmak, men jag skulle aldrig kalla det för ett lätt lyft utan jag fick trycka ganska rejält för att pressa ut vikten. Drog sedan på mig tröjan, och till skillnad från tidigare pass så valde jag att dra den precis som jag brukar ha den på tävling. Då blev det åka av vill jag lova...
Gjorde alla lyft hur lätt som helst, inklusive 260kg. Hade garanterat pressat upp 270-275kg också, ja inte ens 280kg kändes som en omöjlighet. Det var precis lika lätt som ett enkelt första lyft på tävling. Vågade dock inte gå tyngre när jag bara hade en passare, som saknar vana att passa när folk tränar med tröja. Dessutom var stången nästan full när 260kg var lastat så att ta hjälp av fler passare skulle inte skapa en större trygghet för mig.
Hade domarsignaler på samtliga lyft utom 220kg och gjorde allt precis enligt regelverket. Det här var verkligen ett fall framåt för mig. Känns som att jag äntligen fått ordning på tröjbänkandet. Ska jag anmärka på något så är det att jag vinglade till ytterst lite när det var ca 10cm kvar av pressen på 260. Det var inte något som skulle påverka utfallet om domare tittat på lyftet, men kanske skulle det ställa till det för mig på 280kg? På 260kg gjorde det inte lyftet tungt i alla fall.