2014-02-23, 14:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Blev ju förbaskat OT, men klart intressant. Kör nu standard 10g fruktos + 15g malto + 10g EAA innan passet, och sen 50g malto+fruktos + 15g EAA under själva passet (dryga timmen). Är ju super om jag slipper köpa räligt EAA och kan hinka fx exotic istället. 
|
Varför envisas folk med att dricka aminosyror under passen?
Skickat ifrån böjracket
|
|
|
2014-02-23, 14:52
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Skickat ifrån böjracket
|
Lyle McDonald rekommenderar. Han förefaller pålitlig. Kan ju också lätt påstå att jag fått bättre resultat sen jag började med det än innan jag började med det, vilket förvisso kan bero på en hel del anledningar. Hur som helst så finns det ju ingen anledning att låta bli. Är ju tillräckligt jobbigt att få i sig dagens protein som det är så bara bonus om man kan få i sig en del av det när man ändå gympar.
|
|
|
2014-02-23, 15:37
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Lyle McDonald rekommenderar. Han förefaller pålitlig. Kan ju också lätt påstå att jag fått bättre resultat sen jag började med det än innan jag började med det, vilket förvisso kan bero på en hel del anledningar. Hur som helst så finns det ju ingen anledning att låta bli. Är ju tillräckligt jobbigt att få i sig dagens protein som det är så bara bonus om man kan få i sig en del av det när man ändå gympar.
|
Troligen beror det på energitillförsel under passet och inte EAAt.
Och det är inte speciellt svårt att äta sitt proteinintag, och kan du inte utnyttja aminosyrorna så ta malto vettja.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2014-02-23, 16:08
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Skickat ifrån böjracket
|
går man inte på bodybuilding.com blir man nog tvärtom dumförklarad om man inte gör det
Har knappast någon negativ effekt iaf; kanske ingen bättre men det är väl inte helt bevisat? Själv kör jag bcaa under mina pass pga lite mer energi under deff, har också fått bra resultat sen jag började med det. Hade de extra aminosyrorna kommit innan träning, efter eller nån annan gång tror jag resultatet blivit detsamma dock.
|
2014-02-23, 16:15
|
|
nattzor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Troligen beror det på energitillförsel under passet och inte EAAt.
Och det är inte speciellt svårt att äta sitt proteinintag, och kan du inte utnyttja aminosyrorna så ta malto vettja.
|
Som sagt kör jag EAA + malto + fruktos innan passet, och även EAA+malto+fruktos under passet. Fungerar definitivt bättre för mig än att inte köra EAA under passet och bara köra på malto+fruktos under, och EAA+malto+fruktos . Att det skulle bero på 60kcal extra (15g) från EAA när jag redan dunkar 50g socker under passet vettifan du.
Att du inte har svårt att äta ditt proteinbehov är ju kul för dig.
Senast redigerad av tlk den 2014-02-23 klockan 16:16.
|
|
|
2014-02-23, 16:54
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Så om jag har förstått det rätt tar ni aminosyror under passet för att det inte har någon negativ effekt, och/eller för att få energi... Hm, ok.
|
|
|
2014-02-23, 16:58
|
|
nattzor
|
Citat:
Så om jag har förstått det rätt tar ni aminosyror under passet för att det inte har någon negativ effekt, och/eller för att få energi... Hm, ok.

|
Din selektiva läsning måste göra det rätt svårt att hänga på forum. Rejält förbättrade resultat för min del som har sammanfallit ganska exakt med när jag började med EAA under passen. Som visst kan bero på andra faktorer, men det sammanföll iaf. väldigt-väldigt väl.
|
|
|
2014-02-23, 17:15
|
|
Registered User
|
Citat:

|
Ja för att det ger energi under passet och det skadar ju inte att ta det då det kanske í långa loppet är bättre ta än att inte göra det? Annars hade jag väl druckit vatten istället? Hade jag haft snålt om pengar hade jag inte gjort det, då hade jag nog bara lagt mina pengar på kreatin och HMB och ätit proteinrik föda istället. Det finns studier som visar på positiva resultat av aminosyror under passet, likaså finns det mycket som säger att det inte ger något extra.
Ungefär av samma anledning dom flesta dricker proteindrinkar eller försöker få minst 2g per kg kroppsvikt protein fast en stor studie visade 1.3g/kv utan proteindrinkar gav samma resultat i muskelmassa och styrka. Man får helt enkelt bilda sig sin egen uppfattning genom egna resultat/forskning och vad man känner är värt pengarna.
|
Senast redigerad av Radikaal den 2014-02-23 klockan 17:17.
|
|
|
2014-02-23, 18:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Radikaal
Ja för att det ger energi under passet och det skadar ju inte att ta det då det kanske í långa loppet är bättre ta än att inte göra det? Annars hade jag väl druckit vatten istället? Hade jag haft snålt om pengar hade jag inte gjort det, då hade jag nog bara lagt mina pengar på kreatin och HMB och ätit proteinrik föda istället. Det finns studier som visar på positiva resultat av aminosyror under passet, likaså finns det mycket som säger att det inte ger något extra.
Ungefär av samma anledning dom flesta dricker proteindrinkar eller försöker få minst 2g per kg kroppsvikt protein fast en stor studie visade 1.3g/kv utan proteindrinkar gav samma resultat i muskelmassa och styrka. Man får helt enkelt bilda sig sin egen uppfattning genom egna resultat/forskning och vad man känner är värt pengarna.
|
Ge oss din referens
|
|
|
2014-02-23, 20:00
|
|
Registered User
|
Sitter inte och sparar på studier men ett snabbsök hittade jag detta, vet det finns hur mycket studier som helst som visar positiva resultat på att det minskar mental trötthet och ork m.m under passen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10418071
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21297567
Citat:
In conclusion, BCAA supplementation increases resistance to fatigue and enhances lipid oxidation during exercise in glycogen-depleted subjects.
|
Citat:
Furthermore, BCAA supplementation (76% leucine) in combination with moderate energy restriction has been shown to induce significant and preferential losses of visceral adipose tissue and to allow maintenance of a high level of performance.
|
Det sista är effekten som jag själv märker av och varför jag använder det.
Xtend gjorde ju även en "studie" som gav väldigt bra resultat med bcaa under passet, men jag vet att den inte publicerats så det inte är något man kan lita på, därför jag skriver det kanske har någon positiv effekt, och mig veterligen finns det inget som säger det skulle vara sämre än något annat?
|
Senast redigerad av Radikaal den 2014-02-23 klockan 20:05.
|
|
|
2014-02-23, 21:49
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
Boys, seriöst starta en ny tråd om aminosyror under passet.
Denna är om HMB och det senaste är om någon vet om HMB påverkas av att ta Leucin samtidigt.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
|
|
|
|
2014-02-23, 21:58
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Denna är om HMB och det senaste är om någon vet om HMB påverkas av att ta Leucin samtidigt.
|
Är den relevant när du fått grundtanken om bakfoten?
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2014-02-23, 23:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2014
|
Hur funkar HMB med ZMA? På ZMA står de att man inte ska ta ZMA med kalciumrika produkter!
jma.blogg.se
Min lilla motivation/träningsblogg
|
|
|
2014-02-24, 00:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
|
Diskussionen uppkom ju som följdsvar på din fråga, håller med det blev lite OT. Finns vad jag kan hitta eller har läst ingen studie på människor som kan svara på din fråga, så det kan inte bli annat än spekulationer och gissningar. Ser inte något logiskt varför det skulle vara negativt, ungefär som om det skulle vara negativt att whey bröts ner till mer aminosyror.
En studie på råttor, där gav iaf Leucin+HMB bättre resultat än var för sig medans protein+hmb+leucin gav bäst resultat i uppmätt proteinsyntes.
http://repositories.lib.utexas.edu/b...pdf?sequence=1
Citat:
The addition of both HMB and Leu to whey protein supplementation will
additively benefit both activation of protein synthetic signaling pathways and
deactivation of exercise-induced proteolytic signaling pathways during
post-exercise recovery
|
|
2014-02-24, 23:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Någon som vet/kan räkna ut molarmassan för kalciumbundet HMB? Jag har för mig att jag gjorde en överslagsräkning en gång och räknade ut att jag med några gram HMB + nån vassleshake + normal kost ligger lite på gränsen för vad som är ok so kalciumintag.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.
|

|