Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Liknelserna funkar inte. Vad är det med att ligga nu som är dåligt. Kanske sämre men vad är dåligt? Förutsatt att man är sugen nu dvs.
|
Du köper det inte - det är en annan femma. Du behöver inte förstå, men det vore trevligt att respektera att andra funkar så.
För att ta en annan liknelse. En person kanske tycker det är viktigt att veta djurförhållanden, slaktmetod om den ska äta en bit kött. Har man inte koll på detta, så väljer man i så fall hellre bort att äta köttbiten. Du kan hävda att köttet skulle smaka precis lika gott, men för personen så smakar en köttbit den inte har kunskap om av just den anledningen inte lika gott.
Vet inte om liknelsen är till ngn som helst hjälp, men sex är väl i högsta grad fråga om ett område där man har rätt att själv avgöra vad man mår bra av. Köttliknelsen skiljer ju sig på så sätt att man kan hårdra det till "om det var den sista biten mat öht på jorden - så skulle du väl äta den ändå för att överleva" el liknande.
Om jag har en svår klåda på ryggen, så är det skönt att bli kliad - om det inte är av någon jag inte vill ska klia min rygg - då överstiger obehaget att bli kliad av just den personen - själva klådan. Ähm, nu slutar jag "likna"..
(Med förhoppning att du förstår, fast du inte förstår.

)