Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-21, 09:27   #376
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Lite inspiration från världens bästa youtube-kanal:

För att bli lite mer motiverad att dra av lite reps så kan du ju sätta lite reps-mål på vikter som motsvarar ett 1RM på önskad vikt Bara dela tilltänkt 1RM med koefficienterna på t.ex. den här sidan http://www.timinvermont.com/fitness/orm.htm. Först nå motsvarande vikt med 5:er, sedan 3:er och därefter 2:er kanske. Blir nästa mål 190 så sikta på en femma på 165 kg till att börja med. Jag har för mig att koefficienterna på den sidan stämde rätt väl för mig, speciellt för marklyft. Tror dock du har koll på allt det här men poängen var i alla fall att byta fokus från 1RM till t.ex. 5RM för mer träning

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 09:50   #377
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Lite inspiration från världens bästa youtube-kanal:

För att bli lite mer motiverad att dra av lite reps så kan du ju sätta lite reps-mål på vikter som motsvarar ett 1RM på önskad vikt Bara dela tilltänkt 1RM med koefficienterna på t.ex. den här sidan http://www.timinvermont.com/fitness/orm.htm. Först nå motsvarande vikt med 5:er, sedan 3:er och därefter 2:er kanske. Blir nästa mål 190 så sikta på en femma på 165 kg till att börja med. Jag har för mig att koefficienterna på den sidan stämde rätt väl för mig, speciellt för marklyft. Tror dock du har koll på allt det här men poängen var i alla fall att byta fokus från 1RM till t.ex. 5RM för mer träning
Ja egentligen vet jag ju att jag gör sjukt dåligt i att bara testa ettor hela tiden men 181 gick ju rätt enkelt när jag drog det så jag vet ju att en bra dag åker en hög vikt upp, bara det att inga bra dagar verkar komma. Tror jag äter för lite, legat still kring 84-85 sen november. Ska börja trycka mer bröd och andra kolhydrater på kvällen för att bygga upp bättre energireserv.

Anledningen till att jag hetsar är ju att kollegan bara kör ettor och det går bättre för honom och det stressar mig men du har ju helt rätt, borde sikta på mer reps. Ska börja med det nu, tack för pushen.

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 10:10   #378
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Kör hårt! Tunga ettor nära max är ju mer tävling än träning. Rätt ointressant vem som når 185 kg först när ni tävlar till 200 kg, om jag minns rätt, även om det är stressande Tror du har en stor fördel om din kollega fortsätter med sina ettor och du smyger lite i bakgrunden med lite is i magen och större volym. Du får träning medan han bara testar sin dagsform dag efter dag. Hans träningsmetod är ju så dålig att hans progression i marklyft borde stanna upp rätt snart, så bara positivt om han fortsätter så

Gammal 2016-01-21, 11:11   #379
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Citat:
Kör hårt! Tunga ettor nära max är ju mer tävling än träning. Rätt ointressant vem som når 185 kg först när ni tävlar till 200 kg, om jag minns rätt, även om det är stressande Tror du har en stor fördel om din kollega fortsätter med sina ettor och du smyger lite i bakgrunden med lite is i magen och större volym. Du får träning medan han bara testar sin dagsform dag efter dag. Hans träningsmetod är ju så dålig att hans progression i marklyft borde stanna upp rätt snart, så bara positivt om han fortsätter så
Haha ah sant Han verkar dock insett det och säger att han ska börja träna vettigare. Tydligen har andra kollegor bettat på vem som vinner, lite spridda bud där, någon menar att om jag bara "släpper på beachformen" så vinner jag lätt haha. Blir pizza ikväll!

Citat:
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
Gammal 2016-01-22, 08:39   #380
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Bänk
95 kg x 5 x 4 vissa reps var då fan inte fagra men alla gick upp utan hjälp, nöjd.

Hantelcurl 10x8
Cirkel: 5 varv sidolyft, facepulls, framåtlyft

Citat:
Gammal 2016-01-23, 11:08   #381
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Böj
120 kg x 1
130 kg x 1
140 kg x 1
120 kg x 2
110 kg x 3

Mark
140 kg x 4
150 kg x 5 rpb
160 kg x 3 rpb
160 kg x 3
160 kg x 3
140 kg x 5

Såja! Bra jävla pass. Blev motiverad av markfilmerna ovan har fått för mig att lite tunga böj gör sig bra innan mark för att kicka igång nervsystemet. Mitt pb 181 kg drog jag tex efter 10 st tunga treor böj. Andra parametrar som antagligen gjorde marken lätt idag:
- åt asmycket igår
- körde med remmar istället för mixat, alltid trott mixat var bättre för mig men remmar kändes jävligt bra idag
- tog åt mig av en sak i filmen om stance. Att man kan tänka att man ska stå så brett som man skulle stått vid ett ordentligt boxjump. Blev då betydligt bredare än jag vanligtvis står.
- träningskompisen drog hem så kunde ha på raubtier för första gången på länge
- tränade kl 9 istället för 06.30

Träningen är kul just nu. Varit på gymmet 12 av de 13 senaste dagarna och det var bara för jag skulle spela innebandy den lediga dagen. Känns bra i kroppen så fortsätter väl tills den börjar säga emot.

Gjorde även ett patetiskt försök på en muscle-up. Kan lätt göra en chin till bröstet men har ingen aning om vad ska göra med kroppen för att komma över stången

Citat:
Gammal 2016-01-24, 10:56   #382
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Bänk
102.5 kg x 3 rpb
110 kg x 1
120 kg x 1 pb film
100 kg x 5 rpb

Muscle up-träning, lite tekniska framsteg.

Rövlyft men gaaanska kontrollerat ändå.

Citat:
Gammal 2016-01-25, 09:53   #383
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Härligt med framsteg i marken! Om man går efter den 1RM-calculator som jag använder så motsvarade 160x3 respektive 150x5 180x1 och 175x1. Ska ju tas med en nypa salt då jag är tämligen övertygad om att man kan klämma ut lite till i ett 1RM-lyft. Men på ett ungefär i alla fall. Blir det något upplägg eller kommer du bara gå på känn och försöka persa varje vecka?

Gammal 2016-01-25, 09:58   #384
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Citat:
Härligt med framsteg i marken! Om man går efter den 1RM-calculator som jag använder så motsvarade 160x3 respektive 150x5 180x1 och 175x1. Ska ju tas med en nypa salt då jag är tämligen övertygad om att man kan klämma ut lite till i ett 1RM-lyft. Men på ett ungefär i alla fall. Blir det något upplägg eller kommer du bara gå på känn och försöka persa varje vecka?

Jag vet faktiskt inte, lutar nog åt att försöka sätta rpb:n så ofta som möjligt. Sätta upp små delmål, typ 160x5, 165x3 osv.

Kollegan drog 190 igår. Framkom dock sen att han i höstas hade dragit 170x6, 170 var mitt max i höstas. Inte konstigt att han har 190 i sig på ett annat sätt än jag med andra ord men jag har honom med 20 kg i totalen vilket glädjen mig

Citat:
Gammal 2016-01-25, 10:00   #385
Mickee
Registered User

Mickees avatar

Reg.datum: Feb 2012
Ramlar in massa PBs nu ju

Riktigt kämparlyft på 120 mjölkpaket!
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 10:05   #386
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag vet faktiskt inte, lutar nog åt att försöka sätta rpb:n så ofta som möjligt. Sätta upp små delmål, typ 160x5, 165x3 osv.

Kollegan drog 190 igår. Framkom dock sen att han i höstas hade dragit 170x6, 170 var mitt max i höstas. Inte konstigt att han har 190 i sig på ett annat sätt än jag med andra ord men jag har honom med 20 kg i totalen vilket glädjen mig
Då låter det som om det skulle vara lite av ett mirakel om du slår honom med först till 200, drar man 170x6 vågar jag säga att man har en mycket god chans att maxa 200 kg redan då. Fult att han har hållit det för sig själv när han gick med på tävlingen

Men kör på med det då, man märker ju när sisus "push the limit"-upplägg slutar fungera. Att variera repsen och slå massa olika sorters pb:n är ju ett bra sätt att hålla sig motiverad i vilket fall.

Gammal 2016-01-25, 10:05   #387
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Ramlar in massa PBs nu ju

Riktigt kämparlyft på 120 mjölkpaket!

Tack! Börjat käka ordentligt, har garanterat hjälpt till att skjutsa upp styrkan lite.

Citat:
Gammal 2016-01-26, 09:41   #388
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Bänk
90 kg x 6 x 2 med stopp

Armar, axlar etc

Citat:
Gammal 2016-01-27, 08:02   #389
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Igår innebandy

Idag

Böj:
100 kg x 5 x 4

Mark:
160 kg x 4 rpb
170 kg x 2 rpb
150 kg x 5 film

Nåt att kommentera på?

Citat:
Gammal 2016-01-27, 10:25   #390
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Spelaren är väldigt liten men från det man kan se håller du väl ländryggen? M.a.o. ser bra ut. Glo om och om och om igen på telefonen. Var sjukt kritisk, kolla typ 10-15 gånger i sträck. Är du fortfarande nöjd efter 10-15 omtittningar så är det med största sannolikhet bra. Jag vet av erfarenhet från knäböj där jag vid första tittningen tycker att det ser ok ut, efter tionde kan jag rentav vara missnöjd.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.