2012-06-18, 21:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johanss0n
Det måste väl vara den värsta sortens hyckleri som finns om man tycker det är fel att döda djur men ändå äter kött.
|
Finns många som inte tycker om att döda djur, men som ändå äter kött. Inget hyckleri med det så länge man inte tycker det är fel att någon annan dödar djur åt en.
Sen kan man störa sig på de som har "blodlust" och gillar själva dödandet mer än något annat som har med jakten att göra, t.ex. friluftsliv och gemenskap med andra jaktkamrater.
|
|
|
2012-06-18, 21:37
|
|
It's on now!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
|
Finns klara instruktioner hur man ska bete sig när man konfronterar vargarna och hon bryter mot dem.
Att hon inte bara "fick gå" och lämna området ser jag som självklart då det skulle innebära fara för alla.
|
|
|
2012-06-18, 21:43
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
En del stör sig på mentaliteten hos de som tycker det är ett nöje att döda djur.
|
Är man ute efter bara själva dödandet så likställer jag det med djurplågeri. Man har helt enkelt en skruv lös och är troligtvis på gränsen där man så småningom tänker tanken att börja plåga människor. Jag åsyftade själva upplevelsen kring allt med jakten där pulsen går i taket när jakten når sitt crescendo. De jägare jag träffat har alla varit naturmänniskor med stor respekt för djuren. Men det tar inte bort att de upplever spänning och "en kick" av jakten.
|
|
|
2012-06-18, 21:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Det är väl inte så j-a konstigt/halvpsykopatiskt att tycka det är kul att jaga. Det är ju som att tycka det är kul att spela CS. Kan defintivt förstå känslan, även om jag själv inte jagar.
|
|
|
2012-06-18, 21:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Är man ute efter bara själva dödandet så likställer jag det med djurplågeri. Man har helt enkelt en skruv lös och är troligtvis på gränsen där man så småningom tänker tanken att börja plåga människor. Jag åsyftade själva upplevelsen kring allt med jakten där pulsen går i taket när jakten når sitt crescendo. De jägare jag träffat har alla varit naturmänniskor med stor respekt för djuren. Men det tar inte bort att de upplever spänning och "en kick" av jakten.
|
Att få "en kick" av jakten är helt naturligt då vi är rovdjur (adrenalin m.m). Däremot att gilla dödandet för dödandets skull är stört. Så där är vi nog överens.
|
|
|
2012-06-18, 21:58
|
|
IKBF
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Att få "en kick" av jakten är helt naturligt då vi är rovdjur (adrenalin m.m). Däremot att gilla dödandet för dödandets skull är stört. Så där är vi nog överens.
|
Nu överdriver ni lite tycker jag. Det absolut roligaste med att jaga anser jag är att få skjuta. Att skjuta ett djur leder till att det dör, så ska man tolka det du skrev så är jag en störd person?
|
|
|
2012-06-18, 22:03
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Jakt är förövrigt det mest ospännande sysselsättningen man kan tänka sig. Jag kommer ihåg innan EU förbjöd morkullejakt (kanske är det lagligt igen?) fyfan vad bizarrt trist, bara stå där tyst och vänta i en glänta, stirra upp i himlen, och bli uppäten av mygg. Jag får ångest bara av att tänka på det. Det var många timmar av min barndom som försvann när jag bara stod där tyst och uttråkad bredvid farsan.
Det enda roliga med jakt är helt seriöst att skjuta lerduvor på bana och skrika könsord för att få fram en ny duva.
|
|
|
2012-06-18, 22:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crippa90
Nu överdriver ni lite tycker jag. Det absolut roligaste med att jaga anser jag är att få skjuta. Att skjuta ett djur leder till att det dör, så ska man tolka det du skrev så är jag en störd person?
|
Nej, det är fortfarande skillnad. Du gillar att skjuta säger du, men jag tror inte du gillar det faktumet att djuret dör i sig (förutom att jakten blir lyckad och du får mat). Det är bara en konsekvens av att du skjutit djuret. Du vill sannolikt inte ränna runt i skogen som en slags Rambo och döda så mycket du kan för att du gillar att se djur dö.
Tolkar jag dig rätt?
|
|
|
2012-06-18, 22:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Och skillnaden mellan jakt och fiske är...?
|
Måste man döda fisken?
Ja jag kör själv med C&R och fiskar ganska mycket.
|
|
|
2012-06-18, 22:09
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator
Vilket är din högst subjektiva åsikt. Om vi applicerar din logik på din post är den rätt intetsägande.
|
Det är inte min åsikt, det är logisk konsekvens.
|
|
|
2012-06-19, 07:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk
Det är väl inte så j-a konstigt/halvpsykopatiskt att tycka det är kul att jaga. Det är ju som att tycka det är kul att spela CS. Kan defintivt förstå känslan, även om jag själv inte jagar.
|
Förutom att det är riktiga liv man släcker när man skjuter ihjäl djur i skogen/människor. Man kan inte jämföra att datorspel är kul. Jag slödödar critters i World of Warcraft men tycker att jägare generellt beter sig enormt Cromagnon.
Juxta, cred att du orkar i denna tråd. Det finns så många fullblodsidioter.
|
|
|
2012-06-19, 09:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Alltså... vargar är vilda rovdjur och att föda upp dessa rovdjur i fångenskap innebär inte att de blir ofarliga för oss människor bara för att vi fött upp dem själva. Djurskötare har säkerligen strikta regler och rutiner för hur djurskötseln skall gå till, men personligen hade jag aldrig gått ensam in till en vargflock helt oskyddad, inte till något annat rovdjur heller. Tycker det är vansinne att ha en massa vilda djur (lejon, tigrar, apor, vargar etc) i fångenskap, bara för att de är instängda innebär det inte att de är ofarliga för människan.
Klart att vargar ska få äta vilt i skogen, de är ju köttätare. De har sina revir och är människan inne och inkräktar på deras revir får man vara beredd på att hålla hundar kopplade om man vet att man befinner sig i en skog där det finns varg.
|
|
|
2012-06-19, 09:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av juulia_
Tycker det är vansinne att ha en massa vilda djur (lejon, tigrar, apor, vargar etc) i fångenskap, bara för att de är instängda innebär det inte att de är ofarliga för människan.
|
Rovdjur är farligare när de är instängda, de har ingen väg ut och då kommer de köra ända in i kaklet.
|
|
|
2012-06-19, 10:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Nu säger jag kanske något uppenbart, och tyvärr rätt opassande, men undrar om de har reflekterat över ifall den förolyckade hade mens? Blodlukt kan trigga igång rovdjur och få de att bete sig konstigt. Hundar kan ju bli lite ettriga när deras matte menstruerar...
Något jag tycker är lite dåligt är att vargarna inte är avlivade, och förmodligen inte kommer att bli det heller. Jag är inte för vargutrotning, men det känns lite fel/konstigt att i framtiden kunna profitera på dessa djur. "Kom och titta, här är monstervargflocken som dödade en människa!".
Det visar på något sätt hur lågt värde och hur utbytbar en lågutbildad okänd svensk människa faktiskt har i dagens samhälle  . En nere, tusen av samma sort i kö för att ta hennes plats. Som i Romarriket där en fullt frisk slav kostade en hundradel av vad ett exotiskt djur, kanske ett lejon, kostade.
Senast redigerad av filmjölk den 2012-06-19 klockan 10:46.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.
|

|