Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-28, 22:35   #361
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Stronglifts är askul

Vad menar du med startvikterna, eller snarare, vilka syftar du på? Det finns inga bestämda startvikter, eftersom programmet i stor del riktar sig till nybörjare brukar det rekomenderas att börja med endast stången i böj, bänk och militärpress, men startvikten väljer man faktiskt själv. Det brukar dock rekomenderas att man tar en vikt där man ganska lätt klarar 5 reps på, och sänker med 30%, men inget är hugget i sten.

Passen blir hyfsat lätta i början men jag undrar hur det kommer kännas om en månad..
Det går också snabbt, runt en timme max (i början iaf).
Mycket roliga pass, känns också vettigt med kroppsviktsövningar (armhävningar, chins/pull-ups/inverted row m.m.)

Tycker inte du ska ändra på något i ditt upplägg just nu, du verkar öka pass efter pass ändå, men känner du att du kört fast och vill prova något nytt + ta en/två lättare veckor så funkar ju stronglifts bra eftersom man oftast börjar ganska lätt.

Upplägget kan jag inte ta något credit för men tack så mycket!
Aha, okej, det är alltså främst inriktat för nybörjare därmed de rekommenderade vikterna. Syftade på vikterna som ansågs vara "pinsamma", t.ex. i bänkpress. Ja, så länge man tycker det är kul och det ger en motivation till att träna så finns det inget egentligt fel.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 23:01   #362
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Nja, mycket för nybörjare men inte bara, riktar sig egentligen till alla som vill bygga en stark och funtionell kropp enligt mig. Har man kört fast så är det ett bra program eftersom man tränar böj och bänk ganska ofta samt att det finns en inbyggd progression med höjning av vikt efter varje pass.

Men har man kommit ganska långt i sin träning så funkar det nog inte lika bra, då blir 5x5 ganska slitsamt efter ett tag.

Men det är kul som sagt, även om det är lätt i början så är ändå övningar som armhävningar, rodd och chins som man kör 3 set och alla till failure så man svettas ju varje pass om man säger så
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 20:05   #363
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #5 (A)

Fredag 30/7

Träningstid: kl 16:00 @ Odengymmet i Bollnäs (Dönje Atletklubb). Passet blev 60 min långt.

Betyg: 7/10

Knäböj

5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg
5 x 50 kg

Äntligen börjar vikterna kännas lite mer, inte direkt tungt men inte pisslätt heller.
Tekniken känns helt ok, fick ett tips av en erfaren gammal lyftare att inte gå ner för snabbt, för då tappar jag min naturliga rörelsebana. Lite irriterande att man är så stel i vader och fotleder, får börja jobba på det nån gång. Funkar nämligen inte att köra ordentligt utan planka under hälarna..

Bänkpress

5 x 40 kg
5 x 40 kg
5 x 40 kg
5 x 40 kg
5 x 40 kg

Inga större problem här.

Inverted row

10 x kv
8 x kv
8 x kv

Körde en någon lättare variant med lite böjda knän.

Armhävningar

25, 16 st

Fick nåt skit med vänsterarmen, det ilade lixom i axelområdet, körde ett set till men hade väldigt dålig ork så jag bestämde mig för att skita i sista setet, det är ju ändå bänken som är prio ett och dumt att riskera något. Smärtan gick dock över ganska direkt efter passet.

Reversed crunch

3x12 reps

Kommentarer:

Bra pass. Nästa gång byter jag supinerat grepp i rodden, dels för variation och dels för att jag tror att jag orkar mer. Skiter i att dom inte rekomenderar det i stronglift, det tar ju ändå bara lite mindre rygg och lite mer biceps, no biggie lixom.

Får se om jag orkar med ett pass imorn också..

Senast redigerad av Danne2k den 2010-07-30 klockan 20:06.
Gammal 2010-08-02, 11:29   #364
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #6 (B)

Lördag 31/7

Träningstid: kl 15:00 @ Odengymmet i Bollnäs (DAK), frukost vid 12 tiden. Passet 55 min långt.

Betyg: 8/10

Knäböj

5 x 52,5 kg
5 x 52,5 kg
5 x 52,5 kg
5 x 52,5 kg
5 x 52,5 kg

Gick fint, inte alltför lång vila mellan seten.

Militärpress

5 x 30 kg
5 x 30 kg
5 x 30 kg
5 x 30 kg
5 x 30 kg

Kändes väldigt lätt och utan problem. Kort setvila.

Marklyft

10 x 40 kg
5 x 70 kg

Ännu en höjning, inga svårigheter här heller.

Chins

8 x kv (PB!)
7 x kv
5 x kv

Blev förvånad att jag klarade så många reps, har tydligen ökat lite
Jag höll ju inte superbrett men klart bredare än axelbrett och som alltid strikt!

Planken

3x30 sek

Kommentarer:

Klart godkänt pass! Bestämde mig för att jag orkade köra 2 pass på rad eftersom jag sovit bra, ätit bra, kände mig fräsch i kroppen och inte hade någon träningsvärk.

Är så schysst stämning på atletklubb, jag hade glömt att köra mark men stället där man lyfter var upptaget båda av en som körde knäböj och en enorm snubbe som körde frivändningar på 100-120 kg, men dom sa att det är bara ta fram en till stång så kan vi turas om, skönt att slippa vänta
Gammal 2010-08-03, 01:59   #365
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #7 (A)

Måndag 2/8

Träningstid: kl 15:00 @ DAK, passet 65 min långt.

Knäböj

5 x 55 kg
5 x 55 kg
5 x 55 kg
5 x 55 kg
5 x 55 kg

Börjar bli småtungt nu när jag har för kort vila märker jag, får köra lite längre.
Känns lite tveksamt att jag kommer att komma upp i 5x5 på min kroppsvikt just nu, men jag kör tills det tar stopp. Blir nog bättre när jag fixat skor att böja i också..

Bänkpress

5 x 42,5 kg
5 x 42,5 kg
5 x 42,5 kg
5 x 42,5 kg
5 x 42,5 kg

Inga problem såklart, funderar på att höja lite mer här men måste verkligen försöka att inte vara för viktkåt heller..

Inverted Row

11 x kv
10 x kv
9 x kv

Körde med ett supinerat grepp för omväxlings skull. Klarade någon repetition till och kan köra striktare.

Armhävningar

20 x kv
20 x kv
13 x kv

Ville inte maxa på första setet då axeln bråkade förra gången jag körde armhävningar. Inga problem idag men däremot så dog jag på sista setet tyvärr, känns verkligen som mina klena triceps är problemet..

Reversed crunch

3 x 12

Kommentarer:

Bra pass men benen börjar bli lite slitna tror jag, hade rätt hård träningsvärk nästan ända ner i knäet, vilket jag aldrig har, men böjarna gick bra ivf.

Verkar tyvärr som att jag gått upp i vikt, har vägt mig på 2 (visserligen opålitliga vågar) som visar 77-78 kg, och jag vägde fan bara 74 för några veckor sedan..
Får ta lite kroppsmått när jag kommer hem.
Gammal 2010-08-04, 17:58   #366
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #8 (B)

Onsdag 4/8

Träningstid: kl 15:00 @ Friskis (äntlgen hemma!), passet 55 minuter långt.

Betyg: 8/10!

Knäböj

5 x 57,5 kg
5 x 57,5 kg
5 x 57,5 kg
5 x 57,5 kg
5 x 57,5 kg

Känns att man börjar komma upp på högre vikter jämfört med vad jag började med, det är inte direkt tungt men man får koncentrera sig och fokusera lite mer.

Militärpress

5 x 32,5 kg
5 x 32,5 kg
5 x 32,5 kg
5 x 32,5 kg
5 x 32,5 kg

Inga problem här, njöt bara, älskar verkligen denna övning <3

Marklyft

12 x 40 kg
5 x 75 kg

Pull-ups
(Supinerat smalt grepp)

9 x kv (PB!)
7 x kv
6 x kv

Najs med PB! Hade nog kunnat göra 10 st också, men ville inte ta ut mig helt redan i första setet. I andra setet hade jag nog också kunnat göra en till men skitsamma, känns bra att man öker varje pass just nu

Plankan

3 x 30 sek

Kommentarer:

Skönt att vara tillbaka på "sitt egna" gym igen, och med normala öppettider jämfört med i juli. Väldigt lite folk som bara körde maskiner, mycket najs!

Det mesta gick väl bra idag, marken kändes lite sådär, tvekar också över om hurvida man kan köra sumomark i 5x5 programmet, får läsa på lite.
Gammal 2010-08-06, 15:14   #367
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #9 (A)

Fredag 6/8

Träningstid: kl 12:50, frukost vid 10, EAA innan. Passet 55 min långt.

Knäböj

10 x 40 kg
3 x 50 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg
5 x 60 kg

Lite småtungt men inga problem än så länge. Måste försöka hitta några vettiga skor snart dock.

Bänkpress

5 x 47,5 kg
5 x 47,5 kg
5 x 47,5 kg
5 x 47,5 kg
5 x 47,5 kg

Skulle egentligen ha kört på 45 kg idag men bänken känns ganska lätt så jag höjde 5 kg detta pass istället, känns inte som att det lär påverka så mycket. Kändes lätt å bra.

Inverted Row

10 x kv
8 x kv
9 x kv

Hade lite mer fart på sista setet, därför satte jag fler reps där än i andra.

Armhävningar

18 x kv + 5 kg
16 x kv + 5 kg
15 x kv

Ack mina svaga triceps orkar ingenting!

Reversed crunches

3 set @ 12 reps

Kommentarer:

Går fint i basövningarna, är lite osäker på hurvida jag kommer att nå till 5x5 @ kroppsvikten i knäböj just nu men bara att kämpa och vara positiv! Går rätt segt i rodden och armhävningarna just nu, ökar skapligt dåligt där tyvärr, men det kommer väl. Går som sagt mycket bättre med chinsen, vilket ju är desto viktigare!

Blir skönt med vila i helgen, tror det behövs, blir nog lite löpning och greppträning, sen kör vi igång på måndag igen!
Gammal 2010-08-09, 16:59   #368
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Stronglift 5x5 Workout #10 (B)

Måndag 9/8

Träningstid: kl 14:00, frukost vid 11:30, EAA före/efter. Passet 60 min långt.

Betyg: 8/10

Knäböj

12 x 20 kg
5 x 40 kg
3 x 50 kg

5 x 62,5 kg
5 x 62,5 kg
5 x 62,5 kg
5 x 62,5 kg
5 x 62,5 kg

Gick fint, stretchade vader/fotled lite lätt innan och kändes som att det hjälpte lite, tyckte jag fällde ryggen mindre och hade en mer naturlig position.

Militärpress

5 x 35 kg
5 x 35 kg
5 x 35 kg
5 x 35 kg
5 x 35 kg

Börjar kännas lite men ingen fara än, så länge man koncentrerar sig så går det fint

Marklyft

8 x 50 kg
5 x 70 kg
5 x 80 kg

Lite slö i benen efter böjen kände jag, men det gick rätt bra ändå.

Chins

9 x kv (PB)
7 x kv
6 x kv

Kändes lite tyngre idag än tidigare, men det var ändå PB, vilket jag inte tänkte på förut, fick kämpa ordentligt för den sista dock

Plankan

3 x 30 sek

Underarmscurl

5 set @ 8-12 reps

Kommentarer:

Skönt med 2 dagars helgvila, har nästan bara latat mig

Bra pass, mycket svett men inga tårar
Märks att saker å ting börjar bli tyngre nu, får nog vila lite mer mellan seten, för passen tar fortfarande mindre än en timme, som dom även gjorde i början.

Nästa onsdag blir det 5x5 @ 40 kg i militärpressen, har ju kört på just 40 kg sen ett tag tillbaka så det ska bli kul att jämföra hur det känns nu, inte alltför tungt hoppas jag..

Senast redigerad av Danne2k den 2010-08-09 klockan 17:02.
Gammal 2010-08-09, 17:17   #369
Crippa90
IKBF

Crippa90s avatar

Reg.datum: Oct 2009
Har du provat å köra knäböj och marklyft utan skor? Jag tycker att det är riktigt skönt.

Fixat journal nu också!
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 17:59   #370
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Crippa90 Visa inlägg
Har du provat å köra knäböj och marklyft utan skor? Jag tycker att det är riktigt skönt.

Fixat journal nu också!
Jag kör dom utan skor just nu sen ett tag tillbaka och tycker det funkar rätt bra, men tror det är skönare (bla. för hålfoten) och stabilare med en sko med platt sula, så därför ska jag nog köpa det.

En gammal styrkelyftare började bråka som fan på mig för att jag inte hade skor när jag tränade på en atletklubb uppe hos morsan. Han påstod att gympaskor funkade också, trots dämpad sula.. men han hade böjt 300 kg på tävling och visste allt så inte mycket mening med att tjaffsa emot

Kul att du äntligen fått tummen ur, kommer att följas, se till att uppdatera!
Gammal 2010-08-09, 19:36   #371
Crippa90
IKBF

Crippa90s avatar

Reg.datum: Oct 2009
Gympadojjor måste vara det sämsta vid böj. Blir ju ostabilt som satan. Om du fixar ett par schyssta böjskor får du gärna ge ett omdöme vad du tycker jämfört med utan skor.
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 21:17   #372
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Crippa90 Visa inlägg
Gympadojjor måste vara det sämsta vid böj. Blir ju ostabilt som satan. Om du fixar ett par schyssta böjskor får du gärna ge ett omdöme vad du tycker jämfört med utan skor.
Håller med!

Tror inte jag pallar köpa böjskor, dom är väl oftast ganska dyra?
Gammal 2010-08-09, 22:19   #373
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Greppträning

Måndag 9/8

CoC #2

V: 1, 1, 0, 0
H: 1, 1, 0, 1, 1

0 = fail/inte close.

CoC #1

V: 12, 10 reps
H: 14 reps

Kommentarer:

Ett pass som började ganska bra, med en stark vänsterhand slutade ganska dåligt, failade med sättningen i tredje set och sen gick det utför..högerhanden hängde visserligen med ett tag till men den kändes ändå svag idag.
Kan ju också ha berott på underarmscurlsen och marklyften tidigare på gymmet idag.

Men bara att kötta vidare!

Senast redigerad av Danne2k den 2010-08-09 klockan 22:21.
Gammal 2010-08-10, 12:02   #374
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Jag kör dom utan skor just nu sen ett tag tillbaka och tycker det funkar rätt bra, men tror det är skönare (bla. för hålfoten) och stabilare med en sko med platt sula, så därför ska jag nog köpa det.

En gammal styrkelyftare började bråka som fan på mig för att jag inte hade skor när jag tränade på en atletklubb uppe hos morsan. Han påstod att gympaskor funkade också, trots dämpad sula.. men han hade böjt 300 kg på tävling och visste allt så inte mycket mening med att tjaffsa emot

Kul att du äntligen fått tummen ur, kommer att följas, se till att uppdatera!
Jag har kört utan skor under större delen av min träningskarriär, tycker helt klart att det är att föredra.

Gamla styrkelyftare har ofta väldigt lite vettigt att komma med. Har diskuterat pannan blodig med en typ på SAK. 50 år gammal och gjort 355/230/325 i tidig 80-tals utrustning. Han dricker ägg ur shaker, böjer i svampiga innebandyskor, osv... I det fallet är det mer än idoget tränande och smarta träningsmetoder som tagit honom dit han var.

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 20:47   #375
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Haha, vilken jävla dåre
Råa ägg också, antar jag?

Det är ändå intressant om det är som du säger, att dom sällan har något vettigt att komma med, dom om några borde ju verkligen ha det?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.