2019-01-04, 08:33
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Jag har haft en del sådana nätter också då jag inte lyckats somna. Oftast har jag nog pallrat mig till jobbet och agerat som zombie och lidit hela dagen. Men jag tror att jag också sjukskrivit mig någon/några gånger.
Ifall man inte lyckats sova på hela natten men känner klockan 06:00 att man är redo att somna så är det ju ren tortyr att sitta och rulla tummarna vid köksbordet med tjugo koppar kaffe ifall man inte börjar jobba förrän runt klockan 9.
Ifall man är pigg som en lärka hela morgonen så är det något av ett annat läge, och då kanske man inte får betongögonlock förrän efter lunch någon gång.
Hur som helst är det inte särskilt kul.
|
|
|
2019-01-04, 08:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994
Du tog ansvar för ditt jobb och agerande helt enkelt. För mig låter det klokt som bara den ! Du tillhör den sorten som företag vill ha anställda. Du är nästan unik skulle jag vilja säga ur just detta perspektiv, 7 av 10 hade nog stannat hemma.
Bara denna läsning gjorde mig lite glad, f_n det finns fortfarande folk som gör det lilla extra !!
|
Tack, nu blev jag nästan peppad på att jobba haha  En skamsen blick och ett "nej, du ska jobba" från morsan när jag för första och sista gången försökte göra en halvfuling och stanna hemma från jobbet när jag kände mig lite krasslig sitter i än idag.
Jag tror faktiskt att detta är en icke-fråga. Det är ju inget synd om mig om jag inte har några allvarliga men av att vara vaken sedan 06 igår morse. Hade jag tagit ut en semesterdag hade det varit av ren bekvämlighet då jag de facto var pigg. Då hade jag behövt måla upp en bild som inte stämmer för min arbetsgivare, typ att jag mådde skit p.g.a. den uteblivna sömnen, huvudvärk eller dylikt.
Ett helt ärligt mail till chefen skulle ju ha behövt se ut typ så här: "Hej, jag har inte lyckats sova en sekund under natten. Konstigt nog mår jag helt okej och är pigg. Jag vet att jag bara valde att ta onsdagen ledigt men är det okej om jag tar denna fredag också? Tänker att sömnbristen kan slå tillbaka senare". Känns lite lamt, va?
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2019-01-04, 08:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av G.W
Jag hade tyckt att de var märkligt att sjukskriva sig(semesterskriva sig) på grund av att man sovit dåligt en natt. Särskilt om det är ett jobb där det behövs en ersättare, men nu vet jag inte om du har ett sådant jobb.
|
Behövs ingen ersättare! Min frånvaro är mitt problem, jag som får mer att göra nästa vecka. Jag har också kommit fram till att mitt val är det rimliga i.o.m. att jag mår okej. Vill dock tillstå att jag inte har sovit dåligt utan de facto inte sovit överhuvudtaget
|
|
|
2019-01-04, 09:13
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av G.W
Jag hade tyckt att de var märkligt att sjukskriva sig(semesterskriva sig) på grund av att man sovit dåligt en natt. Särskilt om det är ett jobb där det behövs en ersättare, men nu vet jag inte om du har ett sådant jobb.
|
Ja, det beror ju verkligen på vilken typ av jobb man har.
En kirurg/tandläkare/pilot/bussförare et al som inte sjukar sig efter att inte sovit på ett dygn tycker jag gör fel.
Man blir fumlig, ofokuserad osv. 24h utan sömn brukar man jämföra med grov rattfylla, så runt 0.8 promille.
Alla jobb man inte skulle få/bör genomföra efter 4-5 starköl gör korrekt i att sjuka sig.
2019-01-04, 09:29
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Lyckades inte somna under hela natten, sitter på jobbet nu. Hann tänka en hel del under natten och kunde inte bestämma mig för vad som var moraliskt riktigt. Att sjukskriva mig kändes fel och inte som mig, jag är ju de facto inte sjuk. Det försvann tidigt. Däremot så är det ju klämdagar och många är lediga även denna vecka. Vi fick bestämma innan julen vilka dagar vi skulle ha men jag vet inte om det är särskilt stenhårt. Jag drog mig dock lite för att maila chefen, berätta hur läget är och meddela att jag tar semester denna dag. Det kändes lite slappt på något sätt, omoget. Således så åkte jag till jobbet och än så länge så känns det ok. Jag sov dock bara fyra timmar natten innan så egentligen så är detta vansinne.
Hur hade ni gjort? Nu är ju gjort gjort och jag tänker att OM det skulle bli åt helvete senare så får jag helt enkelt be om att gå hem tidigare eftersom att det ändå bara handlar om någon timme, något jag kan ta igen redan nästa vecka.
|
Om det hade påverkat jobbet mycket negativt på ett sätt som inte bara drabbade mig samt där felaktigt utförda uppgifter kan innebära oåterkalleliga fel/misstag, fara med liv eller för företaget dyra fel/misstag så hade jag nog också försökt få till med en semesterdag eller i värsta fall en sjukdag. En sjukdag är väl för att man inte är i skick att utföra sitt arbete liksom.
Om det bara vore ur bekvämlighet (det är drygt att gå runt astrött och vara tvungen att försöka hålla sig "pigg") så hade jag nog stämt av med chefen och agerat helt utifrån dennes inrådan.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2019-01-04, 09:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Ja, det beror ju verkligen på vilken typ av jobb man har.
En kirurg/tandläkare/pilot/bussförare et al som inte sjukar sig efter att inte sovit på ett dygn tycker jag gör fel.
Man blir fumlig, ofokuserad osv. 24h utan sömn brukar man jämföra med grov rattfylla, så runt 0.8 promille.
Alla jobb man inte skulle få/bör genomföra efter 4-5 starköl gör korrekt i att sjuka sig.
|
Det är en bra poäng. Jag bör inte utföra mitt jobb efter fyra-fem starköl även om det inte får lika drastiska konsekvenser som i dina exempel-yrken. Skulle jag få svårt att hålla ögonen öppna och känna hur tankarna svävade iväg så skulle jag gå hem. Än så länge är det dock som vilken arbetsdag som helst.
Jag kan ha blundat till i en halvtimme, max en timme, igår kväll i soffan men mycket mer än så blev det inte. Liknande har skett en gång tidigare men i lindrigare form. Då sov jag dock ett par timmar i sträck i soffan på kvällen och vaknade vid midnatt utan att kunna somna om. Mådde bra hela dagen och det slutade med att jag dygnade(gick ut på kvällen och drack öl, det var en fredag).
Förstår inte riktigt hur detta går ihop då jag kan vara helt död en hel dag om jag har sovit för lite, säg fyra timmar. Med det i åtanke så borde jag vara en zombie nu. Greppar inte riktigt detta.
|
|
|
2019-01-04, 09:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Om det hade påverkat jobbet mycket negativt på ett sätt som inte bara drabbade mig samt där felaktigt utförda uppgifter kan innebära oåterkalleliga fel/misstag, fara med liv eller för företaget dyra fel/misstag så hade jag nog också försökt få till med en semesterdag eller i värsta fall en sjukdag. En sjukdag är väl för att man inte är i skick att utföra sitt arbete liksom.
Om det bara vore ur bekvämlighet (det är drygt att gå runt astrött och vara tvungen att försöka hålla sig "pigg") så hade jag nog stämt av med chefen och agerat helt utifrån dennes inrådan.
|
Ja, du och Mental har bra poänger och jag håller med.
|
|
|
2019-01-04, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
jag är lite nyfiken varför du inte sov ? Lyckades du aldrig somna alls ? Klart man vrider och vänder sig många gånger lite då och då innan man kommer till ro. Speciellt när man ska jobba efter semestern..
vad är din story MJ ? eller bara en tillfällighet ?
|
2019-01-04, 10:15
|
|
man vänjer sig
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Behövs ingen ersättare! Min frånvaro är mitt problem, jag som får mer att göra nästa vecka. Jag har också kommit fram till att mitt val är det rimliga i.o.m. att jag mår okej. Vill dock tillstå att jag inte har sovit dåligt utan de facto inte sovit överhuvudtaget 
|
Nästa gång tycker jag du ringer till personen som är ansvarig och berättar precis som det är, tror att de flesta normala personer skulle föredra att du är hemma. Du kan inte jobba lite hemifrån om något liknande händer igen?
|
|
|
2019-01-04, 10:15
|
|
Registered User
|
Citat:
jag är lite nyfiken varför du inte sov ? Lyckades du aldrig somna alls ? Klart man vrider och vänder sig många gånger lite då och då innan man kommer till ro. Speciellt när man ska jobba efter semestern..
vad är din story MJ ? eller bara en tillfällighet ?
|
Först låg jag och grubblade ganska länge över lite personliga problem. När detta var överstökat så trodde jag att jag skulle kunna somna men det gick inte. Öppnade ett fönster för att jag tyckte att det varmt, hjälpte inte. Sen började jag bli stressad då minimimängden sömn för att jag ska fungera långsamt rann iväg. När det var så lite som fyra timmar kvar tills det att jag skulle upp så blev jag regelrätt frustrerad, till sist förbannad. Tyckte det var orimligt att jag var klarvaken. Man kan väl sammanfatta det som problem med att koppla av fullständigt p.g.a. under natten varierande orsaker.
Klarvaken hela tiden.
|
|
|
2019-01-04, 10:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto
Nästa gång tycker jag du ringer till personen som är ansvarig och berättar precis som det är, tror att de flesta normala personer skulle föredra att du är hemma. Du kan inte jobba lite hemifrån om något liknande händer igen?
|
Jag kan jobba lite hemifrån, men det blir väldigt begränsat, tveksamt hur mycket jag skulle kunna få gjort.
Men ett samtal och rådfråga hade väl inte varit dumt, köper det.
|
|
|
2019-01-04, 10:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Först låg jag och grubblade ganska länge över lite personliga problem. När detta var överstökat så trodde jag att jag skulle kunna somna men det gick inte. Öppnade ett fönster för att jag tyckte att det varmt, hjälpte inte. Sen började jag bli stressad då minimimängden sömn för att jag ska fungera långsamt rann iväg. När det var så lite som fyra timmar kvar tills det att jag skulle upp så blev jag regelrätt frustrerad, till sist förbannad. Tyckte det var orimligt att jag var klarvaken. Man kan väl sammanfatta det som problem med att koppla av fullständigt p.g.a. under natten varierande orsaker.
Klarvaken hela tiden.
|
jobbigt detta ! Fan va man kan spinna iväg. När man äntligen är klar har man gått igenom hela sitt liv från 1 års ålder till dags datum, hur jobbigt som helst. Det finns alltid en orsak som "plågar" en. Hopas du finner din så du kan sussa gött
|
2019-01-04, 10:52
|
|
Registered User
|
Citat:
jobbigt detta ! Fan va man kan spinna iväg. När man äntligen är klar har man gått igenom hela sitt liv från 1 års ålder till dags datum, hur jobbigt som helst. Det finns alltid en orsak som "plågar" en. Hopas du finner din så du kan sussa gött 
|
Tack
Känner att detta är utagerat nu. Känner inte att jag har gjort något fel eftersom jag vet hur jag mår och vad jag hanterar att göra men skulle det hända en gång till så skadar det inte att rådfråga chefen. Det är ju trots allt något som kan inträffa och inte verket av att jag har gjort något extremt oansvarsfullt(typ lirat FIFA och druckit Red Bull fram tills 03 på natten).
Tack för responsen!
|
|
|
2019-01-04, 11:52
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
|
Detta leder till dagens dumma småfråga: Vilka jobb får man komma till efter 4-5 starköl? Ja, förutom bartender på Rhodos.
|
|
|
2019-01-04, 12:26
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Detta leder till dagens dumma småfråga: Vilka jobb får man komma till efter 4-5 starköl? Ja, förutom bartender på Rhodos.
|
Bevisligen som rysk trucker
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.
|

|