Citat:
|
Ursprungligen postat av MasterChief
http://www.folkpartiet.se/Pages/6090/LO.pdf
Summan kommer inte från rena pengar (som var ca 100 miljoner) utan var även en beräkning utifrån den arbetskraft som LO tillhandahåller (jag är bara "the messenger" här och vågar inte spekulera i siffrornas korrekthet). Sen har vi ju sossarnas fina lotteriverksamhet som drar in över 100 miljoner och samtidigt skyddas av spelmonopolet :-/
|
Låt oss för guds skull inte förlora oss i siffror eftersom de inte har med saken att göra.
Men, bara för att förtydliga; så som beskrivs med siffran 800 miljoner räknas aldrig en reklambudget i något ekonomisk redovisning (och det skulle den ju vara?).
Att firmans anställda arbetar med kampanjen ingår inte i reklambudgeten utan vad man vanligtvis talar om är media- och produktionskostnader.
Om P&G lägger 12 miljoner på att få oss att använda Heads&Shoulders så är det naturligtvis bara toppen på isberget. Under det finns administration, produktutveckling, förpackningskostnad, lager, transport, kvalitetskontroll etc som alla bidrar till den totala kostnaden. Det visste du redan, det vet jag.
Men om inte P&G gör något av ovanstående så är P&G inte ett fungerande företag - det finns de facto inte.
Samma sak med ett politiskt parti; kampanjar det inte finns det inte och det är bara partier som ständigt kampanjar som lyckas fånga väljarnas intresse. Personligen tycker jag svenska partier kampanjar för lite.
Borgerliga partier får också pengar. Ofta genom bidrag och fonder. Fast från näringslivet.
En tidigare länk, i en annan tråd, handlade om en artikel som var helt iscensatt av Timbro. Det betyder att svenska företag har betalat Timbro för att göra en artikel som ska tryckas i Observer som säger att Sverige bör ändra politik för att stödja *trumvirvel* svenska företag. Det ingår i valstrategin men ingår inte i kampanjbudgeten.
Ingen har, helt ut, koll på alla aktiviteter utan mycket grova uppskattningar kan göras. Eftersom jag själv suttit med kampanjbudgetar för flera riksdagsval och ett EU-val så vet jag hur mycket som spenderas på öppen media. Dold kan jag bara gissa. (Alla riksdagspartier har fö partistöd från stadsbudgeten).
Just to be clear.
Lizard