2007-02-23, 22:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
23/2 - Styrka
Knäböj, bencurl, vadpress
Kort pass idag också, men tunga vikter och det kändes bra. Efter att ha tränat ett tag och undrat varför dom spelade så förbannat högt kom jag på att vi lyckats träffa sista fredagen i månaden, dvs då spelar en DJ på gymmet. Wow discogym, precis min stil!
|
|
|
2007-02-23, 23:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jax
23/2 - Styrka
Knäböj, bencurl, vadpress
Kort pass idag också, men tunga vikter och det kändes bra. Efter att ha tränat ett tag och undrat varför dom spelade så förbannat högt kom jag på att vi lyckats träffa sista fredagen i månaden, dvs då spelar en DJ på gymmet. Wow discogym, precis min stil!
|
Måste varit en syn att se dig böja i takt med Stayin' alive.
|
|
|
2007-02-23, 23:39
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
|
Böja? Nä jag stod och drack vatten vid borden och tittade på de andra som låtsades träna. Vikade lite på höfterna i takt till musiken också.
|
|
|
2007-02-23, 23:55
|
|
|
Vägnötare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Böja? Nä jag stod och drack vatten vid borden och tittade på de andra som låtsades träna. Vikade lite på höfterna i takt till musiken också.
|
Låter galet anabolt, men frågan är om du ändå inte har lite störda testovärden, om du gjorde sådär med höften som du beskrev... Konstig kombo!
|
|
2007-02-24, 00:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av floppix
Låter galet anabolt, men frågan är om du ändå inte har lite störda testovärden, om du gjorde sådär med höften som du beskrev... Konstig kombo!
|
Nej nej, alltså jag tränar på F&S där är det fullt normalt och gå runt i moderiktiga linnen och göra lite schysta moves till schlagermusik.
|
|
|
2007-02-24, 14:04
|
|
|
Registered User
|
24/2 - Styrka
Lutande hantelpress 6:or på 32kg
Militärpress 5:or på 45kg
Triceps i CC
Dips 3*15
Crunches
Sida mage på pilatesboll
Det var antagligen veckans sista pass. Lite surt att jag inte har sprungit ett pass till, men två mil är ändå helt okej. Eftersom jag inte har känt av benen på länge så tror jag inte att det kommer vara några problem att öka. Satsar på att ligga på ca fyra mil i veckan till sommaren.
|
|
|
2007-02-25, 20:01
|
|
|
Vägnötare
|
Spännande att du vill testa att gå från gymträning till kroppsviktsträning. Varför?
Tror på ett sätt att det kan kännas lite magert i början, du har ju ingen möjlighet att laborera med snabba viktökningar (i maskinerna alltså) när du "bara" har kroppen som redskap.
Vill du använda dig av boll kan du kolla www.balansboll.nu
Finns även lite tyngre och mer avancerade övningar och tips där.
Och fråga: du har pysslat med löpning cykling och styrketräning några år mer än jag. Hur tycker du att styrketräningen har påverkat din löpning? Själv vill jag gärna ha en dos med rejält styrketräning, men samtidigt inte låta onödig kroppsmassa påverka mina löpresultat. Lite motsägelsefullt blir det där, vet inte riktigt hur jag ska både äta kakan och behålla den... Tips, erfarenheter, antaganden från din sida?
|
|
2007-02-25, 20:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
|
Jax kör ju mycket Body Pump på F&S, så det är bara att kika in på ett pass så får de se hela repertoaren av rörelser.
|
|
|
|
2007-02-25, 20:23
|
|
|
Registered User
|
Skaparn: Jag är instruktör nu. Kom hit så bjuder jag på ett pass som det verkligen svänger om. Givetvis så får du en röd F&S-dräkt också.
Floppix: Jag vill prova något nytt. Har inget speciellt mål med min styrketräning mer än att det är kul och att jag vill vara både stark och ha bra kondition. Därför vill jag prova att försöka få bättre kontroll över kroppen. Är sjuk imponerad av gymnaster och deras styrka. Nu ska jag inte bli gymnast men det vore ändå kul att kunna vara tillräckligt stark för exempelvis göra armhävningar utan fötter i marken.
Men jag ska inte gå ifrån gymträningen (gillar tunga basövningar), bara lägga till ytterligare ett pass styrka där jag bara använder kroppen. Funderar även på att lägga in smidighetsträning under det passet också.
Angående löpning och styrketräning så tycker jag att det går utmärkt att kombinera. Cyklat har jag inte gjort tillräckligt för ha någon uppfattning. Skaparn har kanske? Det jag märkte när jag börjat med styrketräningen var att jag blev explosivare och starkare. Tidigare tappade jag mycket tempo i uppförsbackar men det blev bättre med styrketräningen. Efter att ha tränat lite mer och gått upp ca 10 kg blev backlöpningen jobbigare igen, men det är ganska självklart med tanke viktskillnaden.
Sen hade jag problem med underbenen under en längre tid och det kan kanske skyllas på viktökningen. Nu har jag blivit av med skadan och samtidigt gått ner 5 kg (ofrivilligt) och jobbar för fullt med att få tillbaka konditionen. Går bra än så länge och då har jag ca tre konditionspass och tre styrkepass i veckan. Lite låg träningsdos, men det ska till två konditionspass.
Mitt tips till dig är att prova att köra styrketräning och se vad som händer. Du behöver knappast vara orolig för att det bara ploppar upp en massa extra kilon (mina 10 kg tog ca 3 år med 2-4 styrkepass i veckan). Tror också att det kan vara idé att köra få reps eftersom det tydligen ska ge mer styrka men inte så mycket volym (jag brukar köra 3-6 reps). I början bör du dock köra med fler reps tills du blir van vid träningen och har lärt dig övningarna ordentligt.
|
|
|
2007-02-25, 20:52
|
|
|
Vägnötare
|
Citat:
Floppix: Jag vill prova något nytt. Har inget speciellt mål med min styrketräning mer än att det är kul och att jag vill vara både stark och ha bra kondition. Därför vill jag prova att försöka få bättre kontroll över kroppen. Är sjuk imponerad av gymnaster och deras styrka. Nu ska jag inte bli gymnast men det vore ändå kul att kunna vara tillräckligt stark för exempelvis göra armhävningar utan fötter i marken.
Men jag ska inte gå ifrån gymträningen (gillar tunga basövningar), bara lägga till ytterligare ett pass styrka där jag bara använder kroppen. Funderar även på att lägga in smidighetsträning under det passet också.
Angående löpning och styrketräning så tycker jag att det går utmärkt att kombinera. Cyklat har jag inte gjort tillräckligt för ha någon uppfattning. Skaparn har kanske? Det jag märkte när jag börjat med styrketräningen var att jag blev explosivare och starkare. Tidigare tappade jag mycket tempo i uppförsbackar men det blev bättre med styrketräningen. Efter att ha tränat lite mer och gått upp ca 10 kg blev backlöpningen jobbigare igen, men det är ganska självklart med tanke viktskillnaden.
Sen hade jag problem med underbenen under en längre tid och det kan kanske skyllas på viktökningen. Nu har jag blivit av med skadan och samtidigt gått ner 5 kg (ofrivilligt) och jobbar för fullt med att få tillbaka konditionen. Går bra än så länge och då har jag ca tre konditionspass och tre styrkepass i veckan. Lite låg träningsdos, men det ska till två konditionspass.
Mitt tips till dig är att prova att köra styrketräning och se vad som händer. Du behöver knappast vara orolig för att det bara ploppar upp en massa extra kilon (mina 10 kg tog ca 3 år med 2-4 styrkepass i veckan). Tror också att det kan vara idé att köra få reps eftersom det tydligen ska ge mer styrka men inte så mycket volym (jag brukar köra 3-6 reps). I början bör du dock köra med fler reps tills du blir van vid träningen och har lärt dig övningarna ordentligt.
|
Bara  på de där kommentarerna. Inget nytt men ändå trevligt att få det bekräftat. Stämmer väl överrens med vetenskaperna jag lyckats pumpa ut ur GIH, Pepz, och andra som tränat läge och varierat. Lågreps will be the shit, haha, och jag är inte rädd för att vakna som BB över en natt! Dessutom är jag ju tjej, lite mindre testo och genetik att bygga på
Om du bjuder på F&S-träning så serverar jag ett gymnaststyrkepass, har lite sån bakgrund så det kan jag ordna! Släng in lite armhäv med klapp, brutalbänk, hängande benlyft, repklättring, krabbgång, shrugs upp och ner i handstående mot vägg, ah finns mycket roligt!
|
|
2007-02-25, 20:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Om du bjuder på F&S-träning så serverar jag ett gymnaststyrkepass, har lite sån bakgrund så det kan jag ordna! Släng in lite armhäv med klapp, brutalbänk, hängande benlyft, repklättring, krabbgång, shrugs upp och ner i handstående mot vägg, ah finns mycket roligt!
|
Låter utmärkt. Sådan träning jag tänkte prova, känns som att första steget får bli att lära mig stå på händer Det lär bli en syn för gudarna.
Får erkänna att jag inte är någon F&S-instruktör men ett hårt gympass kan jag bjussa på.
|
|
|
2007-02-25, 21:18
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Det där låter som ett otroligt bra upplägg. Är själv stel som frusen torsk.
Jag blev faktiskt lite inspirerad till att köra fler OL-övningar efter att ha sett Yankee trycka ner handflatan i backen. Det är en lyftargren som man verkligen inte förlorar smidigheten av att idka. Och att sätta sig och stretcha ett pass är otroligt trist tycker jag, så det blir aldrig gjort.
|
|
|
|
2007-02-25, 21:22
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Och fråga: du har pysslat med löpning cykling och styrketräning några år mer än jag. Hur tycker du att styrketräningen har påverkat din löpning? Själv vill jag gärna ha en dos med rejält styrketräning, men samtidigt inte låta onödig kroppsmassa påverka mina löpresultat. Lite motsägelsefullt blir det där, vet inte riktigt hur jag ska både äta kakan och behålla den... Tips, erfarenheter, antaganden från din sida?
|
Du förlorar inte så mycket på att lägga på dig ett, eller ett par, extra kilon, om man ser till den allmänhälsoförbättrande åtgärd lite vettig styrketräning innebär. Håller du dig skadefri tack vare denna så bli nettot tvivelsutan positivt.
De flesta backar i Sverige är så korta att det är viktigare att vara explosiv månadens kolo-ord?) än att vara lätt, om den låga vikten åstadkommit genom att minska viktig muskelmassa.
|
|
|
|
2007-02-25, 21:24
|
|
|
Registered User
|
Tänkte också försöka få lite mer OL-liknande träning. Börjar nästa vecka med att lägga in frivändningar igen och sen kanske stöt. Skulle vara kul att prova ryck också, men det verkar inte speciellt lätt
Handflatorna i backen? Jag som är nöjt att jag äntligen kan nudda med fingertopparna. Skyller på att jag har spelat alldeles för mycket fotboll i mina dar.
|
|
|
2007-02-25, 22:06
|
|
|
Vägnötare
|
Tack till er båda för svar och visdomsord. Skall jag ta med mig i träningen...
Och så vet jag att jag har bra gympass på G om jag drar förbi L-köping nån dag
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.
|

|