Du använder benen så oerhört lite att jag skulle klassa det som raka mark. Vill du koppla in benen mer och kunna lyfta tyngre så börja med röven lite längre ner och se till att den inte sticker iväg innan du fått stången från marken. Det ska vara en rörelse, du ska sträva efter att vinkeln i knät och höften ska rätas ut proportionellt. Som det är nu rätar du först på knäna, sedan i höften.
Med andra ord. Höften och axlarna ska röra sig uppåt samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Du använder benen så oerhört lite att jag skulle klassa det som raka mark. Vill du koppla in benen mer och kunna lyfta tyngre så börja med röven lite längre ner och se till att den inte sticker iväg innan du fått stången från marken. Det ska vara en rörelse, du ska sträva efter att vinkeln i knät och höften ska rätas ut proportionellt. Som det är nu rätar du först på knäna, sedan i höften.
Ok ok, ska tänka på till nästa gång. Iofs så ser jag det själv nu när jag tittar Tack för kritiken
Gah Damir! det är ju just det han gör! Han drar för mycket med benen! För mycket med baksida lår och röv. Han kör ju raka marklyft och dn övningen är framförallt en baksida lår/röv övning. Han behöver dock koppla in framsida lår mer rörelsen så att det blir bättre vinklar och lyftväg.
Men jag förstår var du menar. Benen är raka och rygen rör sig.
verkar som om jag har hittat min tråd=) här kommer iaf lite armhävningar på en arm!
Du är ju ett freak
Nej men seriöst. Du är en enorm talang och du borde genast söka upp en Styrkelyftarklubb och be dem hjälpa dig med att lägga upp träningen. Om du vill och har orken så kan du bli hur stark som helst. Om du skulle klara 140kg i bänkpress med stopp på bröstet så har du redan nu svenskt rekord.
Månne inte Rosisbägarens marklyft (hette han så, förresten?) tar en hel del på ryggen också. Men han borde lära sig göra övningen helt och hållet från början.