2008-09-09, 08:57
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Sitter nu på prao'n och det är sjuuuuuukt trist. skönt dock att sluta kl. 14
|
|
|
2008-09-09, 08:59
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Hm, ursäkta men det låter som ett väldigt egoistiskt och korkat resonemang? Är du själv helt utan ansvar när du ignorerar lagar som kommit till av en anledning, och ingen kommer tacka dig om du får hälsoproblem eller missbedömer din förmåga och råkar schabbla till något på jobbet..
Notera: säger inte att DU är ego el korkad, bara att resonemanget är det. Men du är nog för trött å sliten för att höra det, och lite för kåt på bil kanske.  Iaf, ha det bra på jobbet!
(har själv tänkt som du i min gröna ungdom)
|
Men som jag sa. Jag jobbar 4 dagar den här veckan och kommer inte att jobba så här mycket särskilt mycket. Inte ens varannan vecka när jag väl har sent skift.
Jag sover tills jag vaknar självmant. Jag är inte trött öht, inte än iaf.
Sedan är det Norge vi snackar om, här jobbar man knappt på jobbet. Men vilar mer än vad man jobbar.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2008-09-09, 09:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Dels måste du inte jobba och dels verkar de ha lustiga arbetsmiljöregler i Norge?
|
Jag hade inga problem att göra 180-200+ h i månaden inom vården. Har gjort det inom andra brancher också.
|
|
|
2008-09-09, 09:09
|
|
#curl4lajf
|
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Jag hade inga problem att göra 180-200+ h i månaden inom vården. Har gjort det inom andra brancher också.
|
Tack. Jag är inte ensam.
Har 155h/månad normalt. Så. typ 20h övertid per månad är ikke så mye da.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-09-09, 09:11
|
|
#curl4lajf
|
Heei Amy 
Yes. Kom i söndagskväll  Leka på fredag?
|
Citat:
|
|
|
|
2008-09-09, 09:11
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av mela
Men som jag sa. Jag jobbar 4 dagar den här veckan och kommer inte att jobba så här mycket särskilt mycket. Inte ens varannan vecka när jag väl har sent skift.
Jag sover tills jag vaknar självmant. Jag är inte trött öht, inte än iaf.
Sedan är det Norge vi snackar om, här jobbar man knappt på jobbet. Men vilar mer än vad man jobbar.
|
Aha, såg inte det, var lite sent "på"... agera väldans norskt idag då..!
Citat:
|
Jag har gjort 250 h i månaden inom vården, funkade skitfint tills det blev tuffare arbetsuppgifter och min överträning (joorå, jag hann träna trots de tiderna, sprang varje morgon å så 3-4 gympass i veckan) sa ifrån. Började vakna av att jag spydde på natten, äckligt som fan...tog ett tag (och att jag sa upp mig) att bli kvitt från. Min diafragma krampade pga stress.
Jaja, ska inte va bitterfittig - kortare perioder kan man såklart köra järnet, men man urholkar ju en arbetslagstiftning som är där för att skydda oss från oss själva..
|
|
|
2008-09-09, 09:13
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
|
Nej varför skulle du ha problem med det?
|
|
2008-09-09, 09:14
|
|
#curl4lajf
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Jag har gjort 250 h i månaden inom vården, funkade skitfint tills det blev tuffare arbetsuppgifter och min överträning (joorå, jag hann träna trots de tiderna, sprang varje morgon å så 3-4 gympass i veckan) sa ifrån. Började vakna av att jag spydde på natten, äckligt som fan...tog ett tag (och att jag sa upp mig) att bli kvitt från. Min diafragma krampade pga stress.
Jaja, ska inte va bitterfittig - kortare perioder kan man såklart köra järnet, men man urholkar ju en arbetslagstiftning som är där för att skydda oss från oss själva.. 
|
Där hade jag också kollapsat. Flera gånger om.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-09-09, 09:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej varför skulle du ha problem med det?
|
Min chefer sa inget heller...
Lellan: Jag tror att olika människor tål olika mkt jobb, varför ska vi inte få jobba som vi klarar av? Min träning har aldrig gått så bra som dessa perioder. Äta jobba, äta träna äta, spela dator, sova några timmar, äta...
|
|
|
2008-09-09, 09:21
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Där hade jag också kollapsat. Flera gånger om. 
|
Vilket jag ju gjorde..  Fii fan, känslan av att inte få luft och inse att man spyr genom mun å näsa.... bläääääää uuuurlkk...
Jag trodde jag var duracellkaning fast mitt normala tillstånd är snarare Ior (fast glad). Lite sävlig sådär.
Ska säga att ett av vårdjobben jag hade gick ut på dödsvak i princip, vid andningssvårigheter skulle jag använda som en stor pump (minns inte vad den hette, men oroa sig inte, jag var ordentlig instruerad) så att lungorna kom igång igen. Satt ju bara på rumpan tyckte jag. Men det ansvaret och den psykiska press det innebär (som jag inte tyckte mig vara berörd av) tar ju.
Idag kan jag fråga mig om det ens var vettigt jobb, utgången för personen i fråga var solklar, förlängde man inte bara lidandet? Nåja, då var jag emot passiv dödshjälp och absolut emot aktiv - idag är jag för det första och funderar på om jag inte är för det sista med.
Ni då - aktiv dödshjälp, för el emot?
|
|
|
2008-09-09, 09:23
|
|
#curl4lajf
|
Citat:
Lellan: Jag tror att olika människor tål olika mkt jobb, varför ska vi inte få jobba som vi klarar av? Min träning har aldrig gått så bra som dessa perioder. Äta jobba, äta träna äta, spela dator, sova några timmar, äta...
|
Olika personer tål olika typer av jobb också.
Ett jobb som är psykist krävande är sjukt mycket jobbigare att jobba längre dagar på än ett jobb som bara är fysiskt krävande.
Tycker jag iaf.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-09-09, 09:24
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
|
Av solidaritet? Pga att vi ibland överskattar vår egen förmåga? Finns flera skäl. Men visst, absolut att alla har olika trösklar.
Men man kan bli hemmablind. Nu vet jag inte hur du är som person, men de flesta människor mår bra av socialt sammanhang även utanför jobbet.
|
|
|
2008-09-09, 09:27
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Tack. Jag är inte ensam.
Har 155h/månad normalt. Så. typ 20h övertid per månad är ikke så mye da.
|
Det är ju inte frågan om hur mycket övertid det är på en månad utan hur den är fördelat under en kortare period och vilka arbetsuppgifter var och en har. Båda varianterna av övertid/brist på vila kan självklart ha inverkan på arbetsförmågan men med den ena blir troligen snarare en ackumalation av trötthet över en längre tid men den andra kan bli akut.
Att jobba som vårdbiträde under en kortare period och ha några timmar övertid varje dag/jobba 6 dagar i veckan innebär inga större problem. Att brumma runt i en truck på några ton med alldeles för kort vila mellan arbetspassen är lite annorlunda. Det bör funnits några exempel på reaktionsförmåga etc vid trötthet i truckutbildningen?
|
|
2008-09-09, 09:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är ju inte frågan om hur mycket övertid det är på en månad utan hur den är fördelat under en kortare period och vilka arbetsuppgifter var och en har. Båda varianterna av övertid/brist på vila kan självklart ha inverkan på arbetsförmågan men med den ena blir troligen snarare en ackumalation av trötthet över en längre tid men den andra kan bli akut.
Att jobba som vårdbiträde under en kortare period och ha några timmar övertid varje dag/jobba 6 dagar i veckan innebär inga större problem. Att brumma runt i en truck på några ton med alldeles för kort vila mellan arbetspassen är lite annorlunda. Det bör funnits några exempel på reaktionsförmåga etc vid trötthet i truckutbildningen?
|
Fast vården har ju piller och mediciner. För att inte tala om dessa liftar osv.
|
|
|
2008-09-09, 09:31
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Fast vården har ju piller och mediciner. För att inte tala om dessa liftar osv.
|
Varför står det "trött" som avatartext på dig?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.
|

|