2011-04-13, 14:39
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Äh, nu får du nog ta o kamma dig micke. Mma har ingen finess? Bah humbug. Visst kan sporten vara våldsam, jag menar det är ju ändå KAMP vi snackar om, men det finns enormt mycket finess och taktik vad gäller både stående och marken. Att jämföra mma med gatuslagsmål känns väldigt 2001, och bör särskilt inte göras av någon insatt i kampsport. Jag förstår om Agda, 62, gör det.
|
Jag är alltid välkammad. Mycket tack vare att jag regelbundet klipper mig med en hårtrimmer på andra snäppet. Det ger en lättskött frisyr och ett propert utseende. Jag förstår att ni som ägnar er åt att titta på slagsmål hela dagarna uppvisar agressioner som det här utbrottet, men ni måste försöka tygla er ibland. Det är inte bra för hälsan att jaga upp sig sådär.
I tävlingsjutsu får du, som du ser, fortfarande kramas, sparkas & slåss. Skillnaden är att teknikerna blir renare och generellt mindre grötigt än i MMA. Mycket tack vare att det finns ett poängsystem där det inte ger extra mycket poäng att ta i mer. Det är den aspekten jag uppskattar. Inte att banka på någon allt jag orkar. Vi har redan från de som tycker om MMA etablerat att JJ är "light-MMA", eftersom de inte slår lika hårt. Någon som tycker om just biten att de slåss, t ex du, uppskattar säkerligen MMA mer än JJ. Det får du göra.
Men det betyder inte att jag behöver uppskatta den mer uttalade kamp-delen som finns i MMA jämfört med JJ. Därför är min liknelse både rimlig och riktig.
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Vad sägs om att besöka Lindome på lördag för lite grillat & tårta?
Du måste ju äta ordentligt med kött så inte dina underarmar krymper 
|
Hurra!
*pekar på kommunikationsmedium annorstädes*
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk
Kanske dags att byta namn på journalen till "Starkare, snabbare, uthålligare & mer välkoordinerad"?
|
Hmm... Om du hittar ett verb som böjs på samma komparativa form, så!
Simning, maskindans och kampsport är just sånt som är roligt att göra som omväxling. Det är fortfarande något som kräver en del uthållighet, snabbhet och styrka, samtidigt som fokus är specifikt på koordination.
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Fan vad du har vägt lite.
Dansmattan ja. Episkt. Jag hörde att du knäckte den där mattan i Malmö 
|
Den knäckte jag sannerligen!
Det var en finfin deff inför tävlingen innan den här, för övrigt - 74 kg till 67,5 kg på tre veckor. 11E% fett, massa kondition och ingen styrketräning. Min kroppskomposition var säkerligen helt fantastisk efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av dazeds
En bättre HÄLSA. Jag vet att du med bryr dig om att bygga, men jag försöker få dig att inse att du måste tänka på din kost också! All denna feta skräpmat du trycker i dig gör ditt liv kortare. Bacon motsvarar ungefär en minut. Ta till dig tipset om FIBRER nu.
|
Är gnåmer fiberrika? För jag har en här i min journal:
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
|
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2011-04-13 klockan 14:43.
|
|
|
2011-04-13, 14:55
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Jag ser inte hur tips om hårvård kan ses som aggressivt.
Sedan så var det inte något tal om att man inte får gilla det man gillar, utan om beskrivningen av mma som finesslöst är inkorrekt, vilket du inte lyckades backa upp.
Vad jag däremot håller med om är att poängteringskriterierna är fn i mma ganska diffusa och dåliga. Men det är en annan fråga.
Tycker f.ö. att det är intressant att man kan gilla kampsport, men inte när den används till vad dess ursprunliga syfte var till för.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-04-13 klockan 14:57.
|
|
|
2011-04-13, 16:01
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Har du några tips på vad man ska prioritera i styrketräningen för att bli bättre på att simma bröstsim?
Konditionen är hyffsad och kommer bli bättre genom all cykel/löpträning så det är självklart tekniken som är mitt största hinder. Men där är jag så trögfattad och ganska ointresserad så jag hoppas att kroppen inte ska vara ytterligare en bromsande faktor.
|
|
|
2011-04-13, 18:53
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Har du några tips på vad man ska prioritera i styrketräningen för att bli bättre på att simma bröstsim?
Konditionen är hyffsad och kommer bli bättre genom all cykel/löpträning så det är självklart tekniken som är mitt största hinder. Men där är jag så trögfattad och ganska ointresserad så jag hoppas att kroppen inte ska vara ytterligare en bromsande faktor.
|
Det finns andra som säkerligen kan svara bättre på den här frågan. Mina egna erfarenheter är dock att det är bra att töja ut bröstet ordentligt och stärka upp musklerna i bröstryggen. En bra töjövning för mig var att göra ryckböj med kvastskaft med successivt minskande avstånd mellan händerna. För att stärka är det rodd med ett utförande som låter latsen vila.
Annars tycker jag verkligen att du skall lära dig frisim. Det är verkligen värt varenda stund jag lagt på det.
Onsdag 13 april 2011: Simning
18.35-18.55, Valhalla.
Idag har sömnen inte varit helt fantastisk, varit nästintill död hela dagen. Satte tonen.
Flöt omkring lite i kortbanan. Tog ett helt varv utan stopp i långbanan för att se om jag kunde simma lite längre än jag brukar. 100 meter gick bra. Mer hade säkert gått bra också, om de inte vore för den nästintill krampartade träningsvärken i utsida axlar jag får. En längd till innan jag kilade därifrån.
Att hålla armarna någorlunda raka under vattenytan blir lite som att hålla i en hantel i vinkel ovanför huvudet: väldigt ansträngande. Utöver konditionen (som är hyfsad nu) är det just i axeln det tar slut först numera.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-04-14, 08:07
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Torsdag 14 april 2011: Frisimkurs +1
Valhalla, 07.15-08.05. Anders.
Fantastiskt väder och cykeltur dit. Bra mycket snabbare än att ta vagnen.
Jag och en dam från kursen dök upp.
Anders plan var först att låta mig simma ett pass, 20 längder lugnt och 20 längder vanligt. Efter 14 längder tyckte han att vi skulle fokusera på lite annat. Några längder av vardera:
* Glida längre på dragen, hand-på-hand
* Hålla bakre armen rakare så att det blir mer av en halvcirkel
* Fortfarande konstigt tyckte han och vi försökte med polosim där man håller uppe armbågarna. Det blev jättekonstigt varpå han fällde följande kommentar:
"Det är så märkligt med dig, för om jag ändrar bara en liten detalj i simstilen du behärskar låser du dig totalt och spänner dig som om det vore ett helt anat simsätt."
:-)
Nöta nöta nöta, sedan kan jag en sak. Ändra något och lära om från nytt (nöta nöta nöta), sedan kan jag det också. Det tar alltså oftast en stund innan jag får koll på nya saker jag lär mig. Å andra sidan brukar jag har rätt bra koll på det när jag väl kan det! Fördelar och nackdelar.
OK, vidare med övningarna:
* Knytnävssim och direkt över till att ha öppna händer fast ändå ganska "små" handflator för att undvika att spreta.
* Fortsätta tänka på att ha ett drag hela tiden och särskilt under tiden jag väntar på nästa hand.
Här blev det intressant: istället för att låta handen ligga helt lealös där fram var det bättre, tyckte Anders, att låta handen söka åt sidorna för att hela tiden ha ett drag. När sedan den bakre armen kom fram kunde jag då direkt dra ned den med drag och på så vis få ut mer av rörelsen. I en av längderna jag simmade fick jag till ett par oerhört snabba drag, desvärre minns jag inte vad jag gjorde och Anders såg det inte heller...
Vi fokuserade på att hitta vad det var jag hade gjort. Jag tänkte först att det berodde på att jag längst bak drog handen ut från kroppen snarare än mot kroppen. Det verkade inte göra någon skillnad. Tänkte mer på att hela tiden ha ett tag om vattnet med främre handen medans jag väntade och klurade på olika riktningar att dra handen i. Något jag tror på är att dra handen rakt utåt medans jag väntade och för att få grepp, för att sedan dra den bakåt. (Anders hade tidigare påpekat att jag har handen lite för långt inne i mitten, så det låter rimligt). Lite svårt att få till, men kanske lite bättre.
En sista synpunkt Anders hade var att jag ofta får tummen uppåt med främre armen. Därifrån får man inget drag. Vred handen så att tummen kom mer nedåt (och därmed bättre drag) i några längder. Det kändes bättre, men vid det här laget var jag lite för trött i axlarna/triceps och började slarva med vad jag gjorde.
En hel del att tänka på tills nästa gång. Jag vill hitta tillbaka till de väldigt snabba dragen jag fick till.
|
|
|
2011-04-14, 09:25
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Hmm... Om du hittar ett verb som böjs på samma komparativa form, så!
|
Smidigare.
|
|
|
2011-04-14, 09:38
|
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Kul att du fortsätter med simmandet!
Om några månader är det dags för eldprov med ett varv runt öarna i Delsjön!
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2011-04-14, 09:46
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Tycker f.ö. att det är intressant att man kan gilla kampsport, men inte när den används till vad dess ursprunliga syfte var till för. 
|
Du säger att MMA är den mest traditionella av kampsporter?
Det var en intressant vinkel. Annars brukar folk notera hur modern den är.
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk
Smidigare. 
|
Är man välkoordinerad om man är smidig?
Senast redigerad av Nitrometan den 2011-04-14 klockan 09:47.
Anledning: Snyggare
|
|
|
2011-04-14, 09:50
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Är man välkoordinerad om man är smidig?
|
Ja, det tycker jag. Smidig är för mig ett samlingsnamn för välkoordinerad, vig, snabb, välbalanserad och (i viss mån) stark.
|
|
|
2011-04-14, 09:52
|
|
|
Mjäll & SL
|
OK. Jag ser smidig som en synonym till mjuk eller rörlig.
|
|
|
2011-04-14, 10:32
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Det var en intressant vinkel. Annars brukar folk notera hur modern den är.
|
Pancration är en gammal fin olympisk gren, borde återinföras tycker jag.
|
|
2011-04-14, 12:06
|
|
|
Mjäll & SL
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Pancration är en gammal fin olympisk gren, borde återinföras tycker jag.
|
Japp. Men det var länge sen den ströks ur programmet. Tydligen var den inte med på alla av de "ursprungliga spelen".
Kanske tyckte de att det räckte med boxning och brottning?
Eller också spårade boxningen ur när romarna tog över...
|
|
|
2011-04-14, 12:58
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Det var en intressant vinkel. Annars brukar folk notera hur modern den
|
mma var inte EN kampsport sist jag kollade. Sen var det inte det jag sade ,nej.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-04-14 klockan 13:00.
|
|
|
2011-04-14, 13:10
|
|
|
Stark
|
Citat:
|
Jag med.
|
|
|
2011-04-14, 13:26
|
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Jag med.
|
Well, jag är ingen ordauktoritet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.
|

|