Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-02, 11:28   #31081
baktung
cool bispes kung

baktungs avatar

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, jag fick 125 i IQ.

Alltså inte Mensas provtest på internet, där typ alla får högsta betyg. Mensa har uppenbarligen riggat det så för att folk ska gå och göra det riktiga provet, så de får pengar. De smarta jävlarna.
Kul att du gjorde det riktiga testet. Själv är jag övertygad om att man kan träna upp förmågan att lösa mensapussel, precis som man flitigt kan öva upp sig inför högskoleprovet. Och mellan två individer som inte övar inför endera prov kommer erfarenheterna att påverka resultaten så starkt att man inte kommer kunna hävda den ena smartare än den andra.

Jag är också övertygad om att motivationen att prestera på ett sådant test kommer att ge stort utslag för resultatet, kanske inte alltid till fördel för den som är mest motiverad. Bara tanken på tidspressen gör ju många svimfärdiga.

Sen tror jag absolut det är möjligt att utsätta samma individer för många typer av problemlösning och intelligenstester och sedan kunna sammanfatta testresultaten i någon form av normerad skala. Men det kräver många tester och utan större krav på tidspress.

Nä, bästa måttet är nog ändå magkänslan man får av en komplex individs agerande i olika situationer, som ni är inne på. För inte fan skulle jag låta mig övertygas av hur truckförarna i Mensas lapplandsklubb spekulerar kring omvärldsproblem. Så det där som Mensa avser att mäta ger jag faktiskt inte mycket för. Högskoleprovet å andra sidan fyller åtminstone ett syfte annat än att få okultiverade legobyggare att känna sig förmer.

För egen del hade jag inga problem att skriva bra på högskoleprovet. Förmodligen för att jag hade en jävla ambition att göra det och pluggade hårt till provet. Det enda jag däremot verkligen upplevt att jag är bättre än många på är sifferminne. Har inga större problem att minnas ett OCR-nummer jag sneglat på eller ett mobilnummer jag fått höra en gång. När jag sen är på stadsvandring med en vän på stan är det alltid han som har kartan i huvet för jag har antingen halvkasst lokalsinne eller lägger inte alls fokus på att minnas riktningar. Och även när jag försöker så gör han det snabbare. Men siffror och gatunamn lägger han aldrig på minnet, något som jag verkar registrera automatiskt.

Med det sagt beror den intelligens man upplever att andra har också mycket på vad en person prioriterar att låta sina minnesfack upptas av. Prioriterar man olika saker får man ju olika styrkor. Jag har aldrig träffat någon som briljerat inom alla typer av problemlösning och mästarna inom matematik kan ju t.ex. ha en tendens att vara socialt handikappade.

Det absolut svåraste jag utsatt mig för i fråga om problemlösning som kräver kreativitet och förmåga att hitta och värdera mönster bland mycket distraherande information är utan tvekan när jag skrev en uppsats om generativ grammatik på magisternivå. Ibland kunde det ta flera timmar att försöka avkoda vad världens mest opedagogiska lingvist Noam Chomsky försökte argumentera för. En av anledningarna till att jag valde att inte hålla med honom var principen att den enklaste av lösningarna oftast är den vettigaste, så jag föll för lokalkasusgrammatiken istället.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 13:36   #31082
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast intelligenstester är ju bara löjliga.
Jag har som bäst skrivit strax över medel på HP.
Provade precis att göra mensas onlinetest och fick "126, eller mer", vilket tydligen är maxresultatet.

Proven/testerna är ju extremt olika. Mensas test var bara att se mönster i olika figurer som ändras, HP lite förenklat är ju kunskap och förståelse inom svenska, engelska och matematik. HP känns mer som ett lämplighetstest för studier i just dem ämnena och Mensa känns som ett bajsnödigt påhitt med ryggdunksmentalitet för påstådda "högintelligenta" individer..
Du har rätt. Jag har varit besatt av intelligenstester efter att en oskön kille i gymnasiet sade till mig konstant att jag var dum i huvudet för löjliga småsaker i vardagen. Ska fokusera på att förbättra mig istället för att nojja om var jag är i nuläget i form av intelligenstester

Senast redigerad av smerk den 2017-04-02 klockan 13:38.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 13:54   #31083
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Du har rätt. Jag har varit besatt av intelligenstester efter att en oskön kille i gymnasiet sade till mig konstant att jag var dum i huvudet för löjliga småsaker i vardagen. Ska fokusera på att förbättra mig istället för att nojja om var jag är i nuläget i form av intelligenstester
Du kan ju fundera på att folk i 150+ kategorin ofta inte klarar sig själva, en majoritet bor hos sin föräldrar i 40 års åldern. Hittar du en beskrivning om någon sådan person på nätet dyker det oftast upp sidospår med tokigheter.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 19:56   #31084
Bob90
?

Bob90s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Att sträva efter att förbättra sig istället för att vara bekväm på sin nuvarande nivå (nästan oavsett vilken kunskap eller färdighet om man ligger högt/lågt) för en troligtvis längre framåt i både livet och på ett personligt plan.

Låter som en bra insikt
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 20:59   #31085
Minikubik
Kramgo tjockis

Minikubiks avatar

Reg.datum: Sep 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Menar du detta? http://test.mensa.no/

Det har jag själv 125 på. Borde vara en kombination av egenskaper eller djupa test för specifika förmågor.
Gjorde det nyss på 7 minuter, fick 124 poäng så ger inte så mycket för det testet
Gammal 2017-04-02, 21:08   #31086
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Det här är mensas provtest, generellt skriver man betydligt högre på det än det rätta sen.

https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/
Gammal 2017-04-02, 21:10   #31087
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag gjorde också det där mensa testet, fick relativt höga poäng, sen var det nån annan i en tidigare tråd som tipsade om en "riktig" sida med såna test, och jag var chanslös. Minns inte vad sidan hette tyvärr, men det var i tråden som diskuterade IQ test för nåt år sen eller så.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 21:21   #31088
baktung
cool bispes kung

baktungs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Jag gjorde också det där mensa testet, fick relativt höga poäng, sen var det nån annan i en tidigare tråd som tipsade om en "riktig" sida med såna test, och jag var chanslös. Minns inte vad sidan hette tyvärr, men det var i tråden som diskuterade IQ test för nåt år sen eller så.
Har faktiskt också provat ett par omöjliga test som tydligen ska vara i närheten av Giga Society-nivå men sket i det vid första uppgiften. Det hade liksom krävt papper, penna, miniräknare och x antal avancerade kurser inom matematik i bagaget för att vara lösbart. Löser man en sån uppgift i huvudet har man definitivt läst matte på hög högskolenivå eller varit insatt i den här typen av problemlösning sen tidigare. Och då mäter det väl knappast IQ längre.
Gammal 2017-04-02, 21:32   #31089
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Minikubik Visa inlägg
Gjorde det nyss på 7 minuter, fick 124 poäng så ger inte så mycket för det testet
Provade att göra mensas provtest för att ni snackat om det, fick också 126 eller nått sådant.

Av nyfikenhet, ni som gjort mensas test, prova att göra detta testet:
http://www.dn.se/nyheter/fragesport/...lligent-ar-du/
Står att 100000 pers har gjort det. Fick 118 där
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 05:55   #31090
upperkatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Om ni inte klarar detta så får ni inte skryta: https://www.matrix67.com/iqtest/
OBS: dela inte med er av svaren.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 06:10   #31091
baktung
cool bispes kung

baktungs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om ni inte klarar detta så får ni inte skryta: https://www.matrix67.com/iqtest/
OBS: dela inte med er av svaren.
Det var exakt det där jag testade en gång. Tror jag försökte seriöst på första uppgiften en kvart eller nåt när jag plötsligt frågar mig själv vad fan jag håller på med.
Gammal 2017-04-03, 06:51   #31092
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Kollar inte folk vad grejerna kostar nya just nu när de lägger ut sina begagnade till försäljning? Jag menar, vem köper en begagnad barnvagn för 5900:- när en exakt likadan kostar 5400 ny?
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 08:31   #31093
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Kollar inte folk vad grejerna kostar nya just nu när de lägger ut sina begagnade till försäljning? Jag menar, vem köper en begagnad barnvagn för 5900:- när en exakt likadan kostar 5400 ny?
Folk är nå jävulskt dumma i huvudet, så det skulle inte förvåna mig.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 19:43   #31094
micke81
något kärvare

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Det finns något talesätt om att den sista idioten inte är född ännu
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 19:46   #31095
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Folk är nå jävulskt dumma i huvudet, så det skulle inte förvåna mig.
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Det finns något talesätt om att den sista idioten inte är född ännu
Mja, people be stupid. Jag måste sluta förvånas nån gång.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.