Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-27, 00:39   #3031
Saft und Kraft
Hoch die Hämmer

Saft und Krafts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Men alltså; detta SM är en utmärkt möjlighet för dig att komma igen och göra en riktigt bra tävling. Detta utifrån rådande omständigheter naturligtvis, men ja, så är det alltid. Det är väl (närmst) omöjligt att bortse från eventuella svagheter en rådande form kan dras med, men ju närmre tävling du kommer, desto mer hoppas jag att dylika tankar bleknar i jämförelse mot ett riktigt fokus. Senare tävlingar är senare tävlingar även om sådana småningom visar sig mer intressanta.

Kom igen nu och ett stort lycka till!

These buns are made for walking and that's just what they'll do
Saft und Kraft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 08:05   #3032
O.W.
OLW ?

O.W.s avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Jag ska vara helt ärlig Olof. Formen var bättre tidigare i programmet, och vart enda set jag skrivit i min träningsdagbok är absolut sanningsenligt. Jag har inte mörkat något, försökt framstå som bättre eller sämre än vad jag verkligen är, utan bara redovisat passen exakt så som de har framskridit.

Jag blev ganska trött och nedtränad mot slutet av programmet vilket gjorde att jag inte fick till några bra tunga knäböjar. Ganska tidigt i programmet gjorde jag en tvåa på 375kg och en singel på 400kg med viss mersmak, och trodde då att det skulle bära av mot ca 420kg innan SM. Mot slutet har det dock gått klart tyngre och helt klart beror det på en kombination av stor total träningsvolym och tyngre träningsvikter i de tyngsta seten. Man ska inte heller sätta för stor tilltro till formen i knäböj eftersom jag faktiskt inte var djup i min 400kg böj som ligger ute på nätet. Det saknades en eller några cm till fullt djup och det är viss skillnad mot att göra det till godkänt djup. Jag är dessutom en väldigt osäker lyftare eftersom jag haft så stora besvär med att lära mig lyfta med den nya tävlingsutrustningen.

Med den gamla Marathondräkten som fanns när jag senast tävlade på elitnivå var det faktiskt så enkelt att man bara ökade hastigheten på nedvägen så blev lyftet i sig klart djupare. Så har jag inte upplevt det med dagens utrustning. När jag ökat hastigheten med 30% så blir det bara någon millimeter djupare eftersom dräkterna är så stumma och hårda i tyget. Det har helt ärligt varit klart svårare att lära sig lyfta igen än vad jag initialt trodde. Jag är därför inte helt säker på att jag får med mig några extrema vikter i böj även om jag har turen att vara i form för 400+ vikter.

Vad gäller bänkpressen så skulle ingen vara gladare än mig om jag var i form för 270-280kg, men jag kan helt ärligt säga att så är inte fallet. Jag är helt säkert brutalt övertränad i just bänkpress och har funderat en del över vad som gick fel där. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att en av faktorerna som bidrog till överträningen var att jag tränade tung excentrisk bänkpress dagen före SM-kvalet, och på tävlingsdagen drog jag på mig min absolut sämsta tröja och var dum nog att göra tre lyft för att kunna spara mig i marklyft.

Då jag redan flera veckor före programmets början var ganska sliten i just bänkpress så blev resultatet av denna dumma grej en enorm överträning. Jag tappade helt ärligt ca 50kg i raw-bänk efter detta och vet fortfarande inte om något annat döljer sig bakom det stora tappet än bara överträning. Bla så släpar vänster arm efter i precis varje lyft, även på ca 100kg och det känns som att mina triceps är helt satta ur spel, ffa vänster triceps. Jag upplever det dock inte som en skada och vet att jag inte gjort illa mig så jag hoppas att det bara är någon form av världsrekord i överträning. En teori jag har här, förutsatt att det inte är någon neurologisk skada, är att tröjdragningarna som Patrik och LAK-grabbarna använder sig av skiljer sig väldigt mycket från den typ av tröjdragning som jag är van. Pga denna började jag pressa i en något annorlunda vinkel än jag är van vid och då stressade jag helt andra muskler som inte var vana att arbeta, samtidigt som belastningen på triceps blev större än vanligt. Detta kan möjligen förklara den enorma överträning som det handlar om och jag har verkligen inte återhämtat mig ännu. Min ålder kanske kan förklara varför jag inte återhämtar mig från överträning lika snabbt som när jag var yngre. Hur som helst, jag kan lova dig att jag inte är i någon 280kg form i bänkpress. Jag skulle bli väldigt glad om jag kan närma mig mitt gamla pers på 255kg, men även detta känns för mig helt orealistiskt. Jag är nöjd för dagen om jag gör 240, väldigt lycklig om jag fixar 250, och nära till tårarna om jag mot all förmodan, som genom ett under, har återhämtat mig så pass att jag kan göra 255kg eller slå pers.

Jag ska inte sticka under stolen med att min plan för detta SM var att göra ca 1000kg sammanlagt i klass 125kg, men det är helt omöjligt med den bänkpressform jag nu besitter. Om jag har tur och klarar 400kg i böj (vilket det absolut inte är säkert att jag gör), och om jag har lyckats pricka in formen även i marklyft och kan göra 330kg där, så kan det i bästa fall bli ca 980kg sammanlagt. Kan du överträffa det resultatet så kan jag garantera dig att du vinner Olof, för mer än så kan jag inte göra i dagsläget.

Det krävs lite tur för att jag ska nå dit med tanke på den brist på tävlingsrutin som jag har. Det kan bli mycket mindre än så också och även om jag bara gör 930-940kg så är jag nöjd eftersom det är svårt att göra comeback efter tio års uppehåll.

Jag ser detta SM som en del i en större planering. Jag ska använda tävlingen till att under kontrollerade former ta reda på vad mina brister är så att jag kan utvecklas i framtiden. Nästa SM är jag förhoppningsvis bättre, även om jag inte blivit så mycket starkare. Då kanske jag har 5-6 tävlingar i kroppen och har hunnit träna bort mina svagheter och tekniska brister. Om allt går som jag önskar kommer du att tvingas lyfta mer än 1000kg för att vinna nästa år, men nu är sannolikheten stor för att du inte ens behöver nå ditt nuvarande pers sammanlagt på detta SM. Vore jag du så skulle jag sova gott Olof. Och även om jag mot all förmodan har turen att överträffa mig själv på precis alla sätt som möjligt är, och vinna årets SM, så siktar jag inte på någon landslagslyftning i framtiden. Det händer för mycket i mitt liv just nu vad gäller arbete/eventuell veckopendling, och jag har därför ingen aning om hur mina träningsmöjligheter kommer att se ut under resten av året. Troligtvis blir det så att jag måste träna flera av veckans pass helt själv. Det innebär ju att jag inte kan träna med utrusning utan bara grundträna. Pga detta kanske jag inte kommer att kunna utvecklas som jag önskar. Jag hoppas komma runt det på något smart sätt, men det kanske inte ens är möjligt?
Jag vill bara säga ta det lugnt David, jag bara retas lite med dig. Sover bra gör jag inte men det är helt oberoende av vad du gör för resultat. Jag hoppas ändå att om du vinner SM alt gör ett tillräckligt bra rersultat att du satsar på landslaget. Träningen löser sig säkert, det kanske bara är bra att du inte får optimala förutsättningar varje pass så du inte går för hårt och bränner dig.
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 14:16   #3033
Saft und Kraft
Hoch die Hämmer

Saft und Krafts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Jag ska inte sticka under stolen med att min plan för detta SM var att göra ca 1000kg sammanlagt i klass 125kg...

Jag ser detta SM som en del i en större planering.
Och enligt planen...

En bättre bänkpressform, mer i böjen (vilket naturligtvis kommer) och en hygglig utdelning i marken och det finns nog bra mer krut än för 80 kg till.

Bra jobbat!

These buns are made for walking and that's just what they'll do
Saft und Kraft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 19:21   #3034
110 kg Finne
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Fina böjar idag du gör 400 snart, synd att bänken inte gick så bra jag trodde du skulle göra 250, marken finns ett anatal kilon till.
Men som sagt tycker jag det är en fin comeback
110 kg Finne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 19:24   #3035
jebu
Registered User

jebus avatar

Reg.datum: Dec 2001
Grattis David! synd på bänken, men det har ordnat till sig tills nästa gång och nu har du rutin igen.

Du såg iaf söt ut då du lyfte, det är viktigt.

/Martin
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 20:45   #3036
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Bra förstatävling. Nu är det bara att öka härifrån och ta sikte på tonnet.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 22:09   #3037
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Japp. Mot tonnet!

Mycket bra comeback på SM-flaket!

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 22:42   #3038
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Grattis till bronsen. Ska bli kul att se när du får ut din riktiga potential.

Men synd att man ska behöva bli förbannad på en söndag. Stå på dig.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 22:51   #3039
Prisman
Registered User

Prismans avatar

Reg.datum: Jul 2008
Grattis till en väl genomförd tävling! Synd att det inte riktigt gick som du ville.
Nu är det nya tag som gäller!
Prisman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 00:21   #3040
SweLabs
Registered User

SweLabss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Grattis till bronset Nu har du gjort bort första stora tävlingen på ca 10 år så nu är det bara att blicka frammåt.

Umeå Power

Umeå Power nu på Facebook.
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 00:25   #3041
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Så, det var väl inte så farligt....
Förutom att din godkända bänk såg ut som mina brukade göra, en släpande arm.
Nya tag, och sen mot 1000!
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 00:39   #3042
Frogg Ball
Registered User

Frogg Balls avatar

Reg.datum: Feb 2007
Bra comeback, hoppas nu att du fortsätter.
Gammal 2009-03-02, 07:42   #3043
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Tack alla!

Det var en rolig tävling och jag fick smak för fler tävlingar måste jag säga. Knäböj och totalt är jag faktiskt ganska nöjd även om ffa det sammanlagda resultatet blev klart lägre än vad jag hade hoppats på. Det var många faktorer som påverkade detta och jag kommer med lite spontana reflektioner lite senare. Bäst av allt var i alla fall att jag genom att klara av alla tre delgrenar kan analysera svagheterna och göra justeringar som borde ge många fler kg sammanlagt ganska snabbt. Styrka för ca 400kg i ben hade jag igår och det kommer nog med fortsatt tävlande ganska snart gissar jag. I bänkpress var jag enormt svag och om jag bara presterat i trakterna av mitt gamla pers hade jag haft en närmast idiotsäker silverpeng med mig hem.

Allt kring arrangemanget var helt perfekt (stort tack till Sundsvall AK), men en viss idiot från ASK Eskilstuna ansträngde sig ganska mycket för att försöka störa mig. Att han trodde att det skulle vara möjligt med de många år av erfarenhet och rutin som jag trots allt har är konstigt tycker jag. Det är märkligt hur man kan aggera så illa och omoget vid 36 års ålder! Jag återkommer med mer information kring detta vid ett senare tillfälle.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 07:48   #3044
Dogge21
Registered User

Dogge21s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Tycker du gjorde en klart godkänd comeback David. Lite justeringar i programmet till nästa gång du planerar för en större tävling så kommer det många kilon ytterligare. Med ditt kunnade och din erfarenhet så hittar du säkert en väg till storresultaten som du har inom dig, Kör på!
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 10:50   #3045
110 kg Finne
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Tack alla!

Det var en rolig tävling och jag fick smak för fler tävlingar måste jag säga. Knäböj och totalt är jag faktiskt ganska nöjd även om ffa det sammanlagda resultatet blev klart lägre än vad jag hade hoppats på. Det var många faktorer som påverkade detta och jag kommer med lite spontana reflektioner lite senare. Bäst av allt var i alla fall att jag genom att klara av alla tre delgrenar kan analysera svagheterna och göra justeringar som borde ge många fler kg sammanlagt ganska snabbt. Styrka för ca 400kg i ben hade jag igår och det kommer nog med fortsatt tävlande ganska snart gissar jag. I bänkpress var jag enormt svag och om jag bara presterat i trakterna av mitt gamla pers hade jag haft en närmast idiotsäker silverpeng med mig hem.

Allt kring arrangemanget var helt perfekt (stort tack till Sundsvall AK), men en viss idiot från ASK Eskilstuna ansträngde sig ganska mycket för att försöka störa mig. Att han trodde att det skulle vara möjligt med de många år av erfarenhet och rutin som jag trots allt har är konstigt tycker jag. Det är märkligt hur man kan aggera så illa och omoget vid 36 års ålder! Jag återkommer med mer information kring detta vid ett senare tillfälle.
Den där idioten är inte speciellt mogen, det går knappast att prata med honom, man får oftast mer energi när en sån idiot försöker störa, hade jag tävlat och han hade kommit fram och stört hade jag klappat till honom synd att Johhnny Wahlqvist tävlar för den föreningen.
110 kg Finne är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.