Har skummat igenom texterna lite. Kan bidra med ett enkelt empiriskt exempel:
Jag är klart starkare vid 90 kg (speciellt i tunga pressar) än vid 85, o enda skillnaden är bf % och fettvikten. M.a.o. Min lean weight/muskelmassa är fortfarande densamma - vilket jag också mätt vid flera tillfällen. Sen kanske jag gör mer chins etc, men jag hänvisar till maxstyrkan i detta exempel.
Så ni som jämför, givetvis är det viktigt att titta på muskelvikten i en kropp. Det är ju svårt att jämföra en väldigt tjock person (som kan ha betydligt lägre muskelmassa) med en person som är lättare, men kan ha högre lean weight.
Men det är individuellt, och det bästa är nog också att jämföra på just det sättet (med sig själv dvs).
__________________ Journalen här på forumet sedan september 2012 Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)
Senast redigerad av str den 2013-02-19 klockan 18:51.
Bänkpress:
50 x 15
80 x 12
100 x 8
120 x 3 - men snälla...
100 x 6
Plan hantelpress:
42.5 x 8
42.5 x 9
37.5 x 12
Sned bänkpress: - mild lutning
80 x 10
80 x 10
100 x 5 -> 80 x 8
Avslutade med 3 set incline cableflyes (halvliggande på bänk alltså).
Sittande smithpress bakom nacke utan ryggstöd:
60 x 8
60 x 8
60 x 8
Avslutade med 4 superset av sittande sidolyft och skruvpress utan ryggstöd.
Citat:
Ursprungligen postat av mrbomp
De är ingen raketforskning direkt säger ni. Men de är väldigt stora ord här inne // gillar att lyfta grejer och ställa ner dom igen
Bra läsning
Den som vet mest - vinner mest!
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
Lustig diskussion. Ska bli kul att höra Olas blogg. Av efarenhet blir man starkare av att bulka upp lite extra fett, men frågan är varför. Har fettet någon direkt betydelse i ett maxlyft? Det tror jag knappast. Indirekt däremot..
Det här är jag också väldigt intresserad av. Att fett ger styrka - det vet vi - men exakt varför?
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet
Men det är ju arbetet som är av intresse. Du vill inte bara ha maximal kraft för starkast möjliga hypertrofisignal; då hade du hoppat tresteg. Du vill ju ha största möjliga kraft under så lång tid som möjligt - arbetskapacitet - och då blir lyftvägen väldigt relevant.
Mycket riktigt, men vi talade inte om hypertrofi-signaler. Kan säga att jag idag har förflyttat massvis med vikt över en väldigt lång sträcka! Arbetskapacitet är en väldigt stor faktor gällande hypertrofi.
Citat:
Ursprungligen postat av str
Har skummat igenom texterna lite. Kan bidra med ett enkelt empiriskt exempel:
Jag är klart starkare vid 90 kg än vid 85, o enda skillnaden är bf % och fettvikten. M.a.o. Min lean weight/muskelmassa är fortfarande densamma - vilket jag också mätt vid flera tillfällen.
Så ni som jämför, givetvis är det viktigt att titta på muskelvikten i en kropp. Det är ju svårt att jämföra en väldigt tjock person (som kan ha betydligt lägre muskelmassa) med en person som är lättare, men kan ha högre lean weight.
Men det är individuellt, och det bästa är nog också att jämföra på just det sättet (med sig själv dvs).
Väldigt vist inlägg! Håller helt med, jag räknar med att tappa säkert 10% i press-styrka bara av att gå ner 2-3 kilo.
"Golgis senorgan, är en känselreceptor som sitter i övergången mellan muskel och sena, och skickar information till centrala nervsystemet om senans belastning.
När belastningen i muskeln ökar kommer receptorerna att klämmas åt. Om belastningen blir för hög kommer afferenta signaler gå till ryggmärgen där de via inhibitoriska interneuron skickar signaler tillbaka till muskeln vilket får den att slappna av. Ju mer den nervtrådarna pressas ihop desto starkare blir signalen."
Fettet runt armarna fungerar som en sorts dämpning för Golgis och hindrar muskeln från att stänga av/inte arbeta i full kapacitet. Lyckas tyvärr inte hitta studien som i stora drag visar på att små förändringar i fett runt om exempelvis armbågsleden bidrar till ett relativt stort styrketapp. Jag vet att T-Nation har publicerat en artikel gällande detta 2012 eller 2013. Det kan vara en del av förklaringen till att fett eller brist på detsamma påverkar i synnerhet presstyrkan. Tycker det var en intressant "förklaring" iaf
Senast redigerad av Niwah den 2013-02-19 klockan 19:24.
^mycket. Följdfrågan är ju naturligtvis om det finns ett "tak" för hur mkt fett som är optimalt ha, dvs nivån där de inte ger att ha mer fett mellan muskel och sena? Detta bör ju vara olika från individ till individ beroende på muskelstorlek och hur utvecklat nervsystem denne har? Jag försöker se det lite som en säng eller isoleringsmaterial, att hitta den optimala sängen/mängden isolering, och då bör det ju finnas en nivå där det är helt meningslöst packa på sig mer fett?
Ja, det gick ju sådär med att vila benen lite extra. Gick bra trots att benen inte har fått vila särskilt mycket egentligen. Trött i baksidan efter alla marklyft.
Höll igen lite i böjen, kändes dumt att gå på för hårt när jag inte direkt är van vid att göra reps på 200. Men det kändes absolut så lätt att jag nu kan gå upp och reppa på dom vikterna.
Knäböj: - lite smalare stans och högre stångplacering, nästan OL-böj
60 x 10
100 x 8
140 x 5
180 x 3 200 x 3 - hade absolut kunnat göra en 5:a
140 x 10
Benpress:
20, 16, 14 reps
Benspark:
4 set
Stående enbenscurl:
20, 15, 12 reps
Raka marklyft: - stod på en pall, djupa som fasen
40 x 20
70 x 15
100 x 20
Citat:
Ursprungligen postat av Niwah
"Golgis senorgan, är en känselreceptor som sitter i övergången mellan muskel och sena, och skickar information till centrala nervsystemet om senans belastning.
När belastningen i muskeln ökar kommer receptorerna att klämmas åt. Om belastningen blir för hög kommer afferenta signaler gå till ryggmärgen där de via inhibitoriska interneuron skickar signaler tillbaka till muskeln vilket får den att slappna av. Ju mer den nervtrådarna pressas ihop desto starkare blir signalen."
Fettet runt armarna fungerar som en sorts dämpning för Golgis och hindrar muskeln från att stänga av/inte arbeta i full kapacitet. Lyckas tyvärr inte hitta studien som i stora drag visar på att små förändringar i fett runt om exempelvis armbågsleden bidrar till ett relativt stort styrketapp. Jag vet att T-Nation har publicerat en artikel gällande detta 2012 eller 2013. Det kan vara en del av förklaringen till att fett eller brist på detsamma påverkar i synnerhet presstyrkan. Tycker det var en intressant "förklaring" iaf
Väldigt intressant, men lär knappast vara hela förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av toalettmysaren
^mycket. Följdfrågan är ju naturligtvis om det finns ett "tak" för hur mkt fett som är optimalt ha, dvs nivån där de inte ger att ha mer fett mellan muskel och sena? Detta bör ju vara olika från individ till individ beroende på muskelstorlek och hur utvecklat nervsystem denne har? Jag försöker se det lite som en säng eller isoleringsmaterial, att hitta den optimala sängen/mängden isolering, och då bör det ju finnas en nivå där det är helt meningslöst packa på sig mer fett?
Som sagt, det där lär inte vara hela förklaringen. Men sett till just "Golgis-effekten" så är det säkert rimligt att det finns någon form av tak.
Att press upp med en tyngre kropp ner tkr jag är rent logiskt inom fysikens lagar. Proxy opti lär lyfta mer vikt om han/du lägger på dig 10kg fett men det är ju rätt korkat. Man vill ju inte vara kinderäggblöt!
Bra pass! Hade varit kul se dig leverera 30 reps på 140 i böjen, tror du fixar det tveklöst! Ös på nu pojk! // Guru med armar i kors
Skönt pass idag. Tog Squamata's råd lite, men kunde inte förmå mig att bara köra 3 arbetsset per muskel. Men körde en hel del RPT, men lite samma repsintervall-tänk. Riktigt kul sätt att träna faktiskt! Man behöver inte oroa sig över att inte gå för långt innan ens tyngsta set, utan kan värma upp lugnt och vara på topp i det setet. Sen matar man helt enkelt på nästa och nästa också.
Undvek failure i smalbänken, men gick nära eller hela vägen i resten. I smalbänken slutade jag en eller ett par reps innan fail.
Smalbänk:
50 x 10
80 x 5
100 x 2
120 x 5
100 x 10
80 x 15
Frenchpress i cable: - rak stång
50 x 15
70 x 12
80 x 10
Pushdowns med rak stång:
90 x 10
80 x 12
70 x 15
Scottcurl med hantel:
20 x 6
17.5 x 8
15 x 12
Scottcurl i cable: - rak stång
60 x 6
50 x 8
40 x 12
21's: - gammal goding!
3 set på 30kg
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.J
Att press upp med en tyngre kropp ner tkr jag är rent logiskt inom fysikens lagar. Proxy opti lär lyfta mer vikt om han/du lägger på dig 10kg fett men det är ju rätt korkat. Man vill ju inte vara kinderäggblöt!
Bra pass! Hade varit kul se dig leverera 30 reps på 140 i böjen, tror du fixar det tveklöst! Ös på nu pojk! // Guru med armar i kors
Inte är du blöt gubben, du är bara stor och gosig!
30 reps vore nog självmord, men 20 borde gå fint! // Luke Skywalker
Citat:
Ursprungligen postat av jagärensnnällman
Sluta vara så sexig..
Det är inte lätt! =( Såg i din journal att du var förbannat stark! Vilken viktklass kör du, och hur gammal är du?
Citat:
Ursprungligen postat av ameiner
Vill också kunna böja som guden proxy! starkt jobbat!
Thank you mang! // Böjguru
Citat:
Ursprungligen postat av PatJack
+1 Kan bara hålla med!
Ang diskussionen att med mer fett så pressar man mer så stämmer det på mig. Knäböj är tom värre än pressar för mig under deff... hej då vikter.
Usch! Min böj klarar sig någorlunda, men bänken....
Citat:
Ursprungligen postat av Blanca
Kul att du kör lite lugnt på mitt PB i knäböjen... Ska jaga som en oxe!!
Haha, lugnt och lugnt. Att du ens har ett PB på 200 är grymt imponerande tycker jag, skitbra jobbat! Du kan jaga mig i böjen, så jagar jag dina triceps.