Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-19, 08:45   #286
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Läs/lyssna på finding ultra! Grym för långa pass Där pratas det som hastigast om att "go slow to go fast" när Rick Roll förbereder sig för Ultraman.
Tack!! Den ska jag hålla utkik efter

Jag har förstått att det finns fler löpare som fungerar som jag; som springer kopiösa mängder distans och blir snabbare av det så jag gör nog inte så fel ändå som jag trodde först. Rune Larsson berättade att det var så han blev bra på ultra och sämre förebilder kan man ju ha
Gammal 2014-09-19, 08:51   #287
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Menar! Det är egentligen inte så konstigt, åka distanser över 800 är aeroba grenar och det som är viktigast är att maximera sin aeroba förmåga. Att träna på det sättet som en kan nå högst belastning på är ju uppenbart, kan jag tycka, men ändå är intervall-tänket så djupt rotat att många upplever det som att de måste köra intervaller. Själv svarar jag dock jävla bra på intervallet och får känningar av hög distans ;( synd, för distans är ju vad som är najs. Tur att jag har cykeln
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-19, 09:21   #288
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Menar! Det är egentligen inte så konstigt, åka distanser över 800 är aeroba grenar och det som är viktigast är att maximera sin aeroba förmåga. Att träna på det sättet som en kan nå högst belastning på är ju uppenbart, kan jag tycka, men ändå är intervall-tänket så djupt rotat att många upplever det som att de måste köra intervaller. Själv svarar jag dock jävla bra på intervallet och får känningar av hög distans ;( synd, för distans är ju vad som är najs. Tur att jag har cykeln
Men det var ju vad de sa i plugget på gympan, kontentan av varför man skulle springa var (i stort sett) fort och kort för att bli snabbt och långt och länge för att bygga uthålligheten. Sen blev man utjagad att köra 400m-intervaller på skolans rundbana...
Klart intervalltänket är djupt rotat när det lärs ut som dagens sanning i skolan, och kollar man i tidningarna (t ex RW) är det bara en massa om olika intervallformer för att få upp farten.

Jag svarar ganska bra på långa intervaller i och för sig, typ 12-15x1000 men de är väl inte så mycket för att bli snabbare man kör sådana pass? Jag vet inte riktigt varför jag gillar många tusingar, men det är ett av få intervallpass jag verkligen uppskattar.
Gammal 2014-09-20, 20:40   #289
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Topploppet 5km 29:31

För att förstå varför jag är nöjd med en tid som är så mycket långsammare än vad jag borde kunnat prestera på tävling får man sätta tävlingen i sitt rätta sammanhang. Först en tung vecka, följd av vilodag på måndagen, därefter:

tisdag: 11x1000m@5:24min/km
onsdag: 9,6km 65 min
torsdag: 20km 146 min
fredag: vila
lördag: tävling

Jag hade tunga ben när jag gav mig ut på torsdagspasset och jag var inte återhämtad idag, när startskottet gick. Jag fick värma upp i två omgånger, först en timma innan och sen en kvart innan, och jag kände mig fortfarande seg och tung när startskottet gick.

Tänk ändå att jag kan få upp den farten med trötta ben. Då borde det kunna gå undan när jag är utvilad! Det gör det roligare att ta i och slita lite när man får kvitto på att det händer grejer, och det känns det som att det gör
Bifogade bilder
Filtyp: jpg topploppet1.jpg (183.4 KB, 21 visningar)
Filtyp: jpg topploppet2.jpg (362.9 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg topploppet5.jpg (331.3 KB, 8 visningar)
Filtyp: jpg topploppet6.jpg (408.7 KB, 11 visningar)
Gammal 2014-09-21, 07:04   #290
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ser ut som ni hade underbart väder!

Jag hoppas det är liknande nästa helg när jag kommer upp till Stockholm på besök.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 19:35   #291
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ser ut som ni hade underbart väder!

Jag hoppas det är liknande nästa helg när jag kommer upp till Stockholm på besök.
Man kan ju hoppas men det har blivit höst på riktigt nu...
Gammal 2014-09-23, 19:36   #292
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

10xkortbacke

Det är väl kort backe när det tar ungefär 30 sekunder att springa upp? Det var i alla fall det jag ägnade mig åt idag, att springa full patte upp för en brant backe och sen jogga ner. Trampade runt och gåvilade lite, men så kallt som det var blev jag inte stående så länge.

Det var lite väl svalt att springa i kortärmat och korta tights. I backen tänkte jag inte på det men dit och hem hade jag nog velat ha en jacka. Nåja, jag kan ju inte klaga på att jag blev för varm i alla fall. Jag kan ju inte säga att jag inte förstår de som tittade konstigt på mig och verkade skeptiska. +5 grader är faktiskt ganska svalt.

Undrar just hur lång en lång backe ska vara och hur mycket lutning det ska vara för att vara bra? Jag behöver nog hitta en som är mindre brant om den ska vara längre, för dagens backe hade jag inte velat springa mycket längre i. Den var ganska brant tyckte jag.
Gammal 2014-09-24, 17:33   #293
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

9,67km 1:02:03

En så gott som perfekt återhämtningsjogg, helt perfekt höstväder att springa i. Underbart!!! Snittpuls 77% av max, 84% som mest. Lagom kallt, lagom blött. Hösten är fan bästa årstiden att springa!
Gammal 2014-09-27, 14:35   #294
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

9,67km 1:02:50

Sol, lite svalt och helt underbart höstväder. Perfekt löparväder. Lekte gissa pulsen men det gick ju så där. Gissade tokfel hela tiden, hade högre puls varenda gång. Nästa helg är det Spånga 6-timmars, då ska jag försöka komma upp i 5 mil på 6 timmar. Om det går.

Sen ska jag väl vara redo för SUM.
Gammal 2014-10-05, 12:12   #295
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Får boka in en tid hos Access Rehab igen, jag kände av vaden igår och känner av den idag fortfarande. Exakt samma ställe som nöp till på Lidingö fast det nöp aldrig till. Det bara gör ont i största allmänhet. Jag har med andra ord sprungit och kompenserat för något igen, men är det någon som kan hitta orsaken till smärtan är det David Felhendler på Access. Jag kanske borde skrinlägga den här säsongen, som bara varit skadefylld ändå, och börja om på en ny. Börja om från början, sänka kraven och ambitionerna ett hack. Får se vad David säger först, men det kanske är dags att fatta vinken, den här säsongen var bara skit.
I så fall kanske jag byter distans på PRT, från 24-timmars till något kortare, det får besöket hos Access avgöra.
Gammal 2014-10-10, 12:03   #296
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Givetvis hade jag fått tillbaka låsningen i ryggen, jag kände skillnaden själv efter behandlingen. Plötsligt kunde jag rotera överkroppen normalt igen, jag kunde lyfta armarna över huvudet (rakt upp alltså) utan att det gjorde ont och jag kan ta djupa andetag igen.

Jag är så less på att ryggen bråkar, jag måste börja styrketräna nu!
Gammal 2014-10-24, 10:42   #297
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Nu har jag slarvat med uppdateringarna, kattungarna är delvis skyldiga

I måndags joggade jag till gymmet, knappt 2,5km, och körde överkropp. Eftersom det var länge sedan tog jag det väldigt försiktigt men lyckades ändå dra på mig rejäl träningsvärk. Det var länge sedan jag körde bänkpress, så de 15 och 20kg jag körde på var alldeles nog. Det känns väldigt långt borta att någonsin orka de där 40kg jag grejade när jag körde kampsport. Då vägde jag betydligt mer och körde armhävningar som en dåre, och jag tränade fys 3 gånger i veckan. Nu har jag kört två pass och är ledbruten.

På tisdagen hamnade jag på crosstrainern istället, jag ville inte gå ut i ovädret. Avslutade med lite bulgarisk split, knäböj med kroppsvikten, vadhävningar i ett gäng olika varianter och lite höftlyft på den där taggiga kudden jag sitter på. Det visste vart det tog eftersom crosstrainern tröttat ut benen en hel del, givetvis fick jag träningsvärk i underkroppen också.

Vilade onsdag, för mycket träningsvärk helt enkelt men igår gav jag mig till gymmet igen. Ville ju testa min nya transportrygga! Den nya transportryggan fungerar alldeles utmärkt. Den rymmer 1 par skor storlek 39, en 0,5L vattenflaska, en handduk, en plånbok, en telefon modell större (Lumia 920), nycklar, passerkort och ett paket smör, och hade ändå haft plats för fler prylar om jag hade behövt. Den skumpade inte, men det berodde ju på att jag ställt in den bra med alla remmarna. Den är inte svår att hantera. En smart konstruktion, men något annat hade jag inte väntat mig av Osprey heller. Färgen är fräck dessutom, i verkligheten är den betydligt finare än på bilden hos Addnature där jag köpte min.

Väl på gymmet tänkte jag köra det jag var sugen på men försöka skona de muskler jag hade träningsvärk i. Lite blyga latsdrag på låga vikter fick bröstmusklerna att klaga, bicepscurl fick triceps att gnälla men knäböj i smithmaskinen var kul. Jag var dock försiktig med vikterna eftersom jag fortfarande hade träningsvärk kvar i benen. Efter det gick jag till stretchhörnan och fick syn på balansplattan... så det blev knäböj på balansplatta och utfall på balansplatta också, och nu började det brinna i musklerna av mjölksyra. Attans så det sved på slutet. Avslutade med russian twist med en 3kg's boll och sen skulle jag springa hem...

Jag måste sett ut som Big Birg i Sesame Street ungefär, benen ville knappt lyda mig! Det var mycket nära att jag stod på öronen i trappan utanför gymmet, eftersom benen knappt ville ta emot kroppsvikten när jag skulle ner. Läskigt! Och på de benen skulle jag alltså springa. Nåja, det gick, men det tog 18 minuter att springa 2,5km. Sloooooow

Idag rör jag mig inte mer än nödvändigt.
Gammal 2014-10-28, 09:41   #298
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Igår körde jag exakt samma sorts pass som förra veckan, dvs jag joggade till gymmet och körde överkropp innan jag joggade hem. Det blev exakt samma, förutom att jag testade 30kg i bänkpressen. Lyckades göra 2 repetitioner första gången, men de två andra setten blev det bara 1 vardera. Jogga dit går bra, hem däremot går alltid supersakta. Märkligt med tanke på att jag inte involverar benen i bänkpress, lyft åt sidan, hantelrodd eller triceps extensions? Att det går segt när jag kört ben är jag inte förvånad över, men att samma sak gäller om än i mindre omfattning när man kört överkropp förvånar mig.
Gammal 2014-10-28, 16:11   #299
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

9,7km 1:04:30

Körde utan pulsband för att inte börja tävla, utan verkligen ta det lugnt och lyssna på kroppen istället. Det går faktiskt att springa utan att mäta allt. Det är till och med ganska skönt.
Gammal 2014-11-04, 10:14   #300
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Nu har jag varit igång med styrketräningen så pass länge, två av tre uppstartsveckor, att jag vågar säga att jag nog grejar det här, jag kanske lyckas hålla igång styrketräningen den här gången.

Just nu kör jag två olika kom-igång-pass som jag satt ihop med övningar jag gillar. Det har varit det viktigaste, det enskilt viktigaste, i valet av övningar. Det är bättre att jag har roligt och det blir av än att schemat är perfekt balanserat och aldrig genomförs.

Kom-gång-pass 1

Tricepspress

Hantelrodd

Bänkpress

Axellyft åt sidan

Jag har valt att börja lugnt, 8-15 repetitioner per set och 3 set på varje vikt. Modesta ökningar och sluta innan musklerna blir helt utmattade. Veckans andra pass tar hand om de muskler jag inte redan tränat i förra passet, lite överlappning och redundans blir det eftersom vissa övningar inte bara tränar en specifik muskel utan en hel serie muskler. Jag har helt sonika utgått ifrån träningsvärken, och valt övningar jag kunnat göra obehindrat utifrån var jag haft träningsvärk och inte.

Kom-igång-pass 2

Bicepscurl

Latsdrag

Knäböj

Utfall på balansplatta

Benböj på balansplatta

Russian twist

Så småningom lägger jag in marklyft (klurar på vart bara, två tuffa benövningar samma pass är jag inte sugen på faktiskt) men jag vet att jag får väldigt mycket träningsvärk av den övningen, så jag avvaktar lite till med den. Jag vill vara helt igång och tillbaka igen innan jag ger mig på kungen av styrkeövningar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:05.