|
Visa resultat för omröstning: Åldersindelat - bra el dåligt?
|
|
Bra - jag uppskattar de åldersindelningar som finns. Yngre/äldre träffar jag i andra sammanhang.
|

|
43 |
31.62% |
|
Dåligt - jag vill umgås mer med andra åldersgrupper än vad jag i och med åldersindelningar kommer i kontakt med.
|

|
93 |
68.38% |
2007-06-25, 23:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Varför skulle inte de äldre kunna bidra med riktigt bra diskussioner? De flesta har mer kunskap och erfarenhet än alla yngre, varför? Jo för tid ger det. Dessutom har de haft mycket mer tid i livet att själva fundera kring värderingar, lösningar, synpunkter kring kunskapen de samlat. Därför tycker jag att det är självklart att de äldre kan bidra med väldigt eftertänkta synpunkter och fakta som de samlat genom livserfarenhet. Därför tycker jag att diskutera med äldre som är klara i skallen är en väldigt bra källa på information, åsikter och synpunkter.
|
|
|
2007-06-25, 23:59
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Det är ok att känna sig gammal Lellan 
|
Jag vet. Men vill folk ha åldersindelning eller vill folk umgås mer med andra åldersgrupper var min undring.
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Vilka dåliga alternativ i pollen. Snacka om ledande. Man kan ju tycka att det är trevligt att träffa yngre och äldre - även om man tycker att det är bra att i en del fall ha åldersindelning.
|
Ok, hur hade du formulerat dem? Fritt fram för någon mod att ändra om du har bättre förslag.  (Det jag undrar är enl svaret till jwzrd)
|
|
|
2007-06-26, 00:07
|
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Ok, hur hade du formulerat dem? Fritt fram för någon mod att ändra om du har bättre förslag.  (Det jag undrar är enl svaret till jwzrd)
|
Bra - i mångt och mycket, även om jag uppskattar yngre/äldre, och gärna träffar dom i andra sammanhang.
Dåligt - jag vill att alla ska få tillträde överallt, oavsett ålder.
Typ nåt sånt. Inte bara hårddra det så där.
|
|
|
2007-06-26, 00:17
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Bra - i mångt och mycket, även om jag uppskattar yngre/äldre, och gärna träffar dom i andra sammanhang.
Dåligt - jag vill att alla ska få tillträde överallt, oavsett ålder.
Typ nåt sånt. Inte bara hårddra det så där.
|
Ok, jag har på senare tid försökt att bli mer kortfattad och just att hårddra - men jag förstår vad du menar.
Kanske:
Bra - jag uppskattar de åldersindelningar som finns. Yngre/äldre träffar jag i andra sammanhang.
Dåligt - jag vill umgås mer med andra åldersgrupper än vad jag i och med åldersindelningar kommer i kontakt med.
Om någon mod inte har nåt bättre för sig är det fritt fram att ändra?
|
|
|
2007-06-26, 00:23
|
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
Reg.datum: Nov 2005
|
Ingen aning. Jag umgås varken spontant eller under ordnade former med folk.
|
|
|
2007-06-26, 01:10
|
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Nä, så röstade jag fel.
Kan vara kul att träffa folk utan för sitt eget åldersintervall, helt klart.
På gymmet pratar jag t ex aldrig med folk i min egen ålder (vet inte varför riktigt, många går väl i par), förutom ett undantag för länge sen men har han slutat nu. Han lärde mig mycket, men jag vet inte om han förstod hur tacksam jag var för hans hjälp.
Nåja, många jag snackar med är i 30-årsåldern och dit är det inte så långt egentligen, är 22. Men sen finns det några äldre rävar på +50 och den ena är helt klart min bästa "gympolare".
Tror helt klart man kan vidga sina vyer lite genom att umgås mer åldersblandat, på en del plan kan man vara lika oavsett hur gammal man är, på andra skiljer det lite, man kan tänka på olika sätt. Fast åldern spelar nog inte så jättestor roll, vissa är lite tramsiga livet igenom t ex. Andra lugna och skötsamma redan som sjuåringar. Har ju inte med åldern att göra.
|
|
|
2007-06-26, 02:52
|
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Jag umgas lika mycket med larare som e 15-25 ar aldre som med elever i min egen alder.
Jag tycker helt enkelt aldre manniskor e smartare och roligare.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2007-06-26, 04:53
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
En faktor för vad då?
Jag gillar att umgås med folk som berikar mig på något vis. Är det någon man umgås mycket med är det oftast en fördel om man gillar att göra ungefär samma saker, har ungefär samma referensramar och är jämnbördiga. Det är lättare att hitta inom ungefär samma åldersspann, men det är inte nödvändigtvis så.
Att man låter barn träffa andra barn i samma ålder är inte så konstigt. Utvecklingen går så snabbt, att vara i ungefär samma stadie är positivt. Sedan inte sagt att treåringar BARA ska träffa treåringar, men jag undrar vilket utbyte femåringen har av att leka med en 18-månaders?
|
|
|
2007-06-26, 05:05
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
men jag undrar vilket utbyte femåringen har av att leka med en 18-månaders?
|
Kul, kanske? Har 5 åringar många andra krav när de ska leka?
|
|
|
2007-06-26, 06:27
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Kul, kanske? Har 5 åringar många andra krav när de ska leka?
|
En femårings fantasivärld ser lite annorlunda ut än en artonmånaders vilket femåringen inte förstår. Jag säger inte att det inte kan fungera stundtals, men jag tror att en femåring behöver andra femåringar. Leken är förutom kul också barnets sätt att lära sig om livet och världen.
|
|
|
2007-06-26, 06:38
|
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Jag är snart 30 men ser ut som jag är runt 20. Det kan i viss mån vara rätt jobbigt mycket pga "visuella" fördommar. Många förväntar sig att jag ska bete mig mycket mindre moget än vad jag gör.
Jag känner även av att jag bemöts annorlunda pga att jag ser ut som ett blåbär inom mitt yrkesområde, även om jag har ett antal års erfarenhet. Samt det börjar bli gammalt att förklara för tjejer att jag är x antal år äldre än jag ser ut, eftersom de tror jag skämtar när jag säger hur gammal jag är.
Så visst behandlas folk ofta olika beroende på sin ålder, eller hur gammla de ser ut att vara.
|
|
|
2007-06-26, 07:35
|
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
I vissa fall kan det vara bra med åldersindelningar.
Som på krogen t.ex. tycker jag att det är skitjobbigt när 15åringar kommer drängfulla och lyckas komma in. Och jag förstår att folk på 25+ kanske inte vill ha in oss drängfulla 19åringar heller.
Sedan finns det mindre lyckade ställen. Inom MUF har vi åldersfördelningar vilket är skittråkigt. Antingen är man MSUare eller 20+are och det är något man liksom tvingas in i och man får inte vara med på vissa aktiviteter som är för de olika grupperna. Enligt stadgarna kan du vara fyllda 20 men inte 20+are och får därför inte vara med på typ ost&vinprovning ect som kan anordnas. Fukkin stadgar.
Annars har inte jag något problem alls med åldrar, jag kan festa med mina föräldrar och deras kompisar (som är runt 50) och ha hur roligt som helst. Dock är det lite svårt att göra mycket med 13-14 åringar eftersom det händer sjukt mycket i mognadsprocessen mellan 13-19 år, även om en av mina närmsta vänner bara är 15.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
Jag älskar henne, så jag vinner 
|
|
|
|
2007-06-26, 07:55
|
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
13-åringar brukar inte ha så mycket intressant att säga. Från en mental ålder på 25 upp till en mental ålder på 50 så är allt opti. Tolka hur fan ni vill.
|
+1
20-60 för min del. Allt emellan funkar. Utanför det intervallet finns bara lallande hjärndvärgar.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-06-26, 08:23
|
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Nja. På sätt och vis. Jag har svårt att se mig bli ihop med en yngre tjej (mer än 1-2 år). Men min nuvarande är 8 år äldre än mig, men det är ingenting som jag tänker på så när man är med henne.
Annars så har jag inget problem att umgås med äldre folk oavsett, jag är hyffsat pratglad så. Yngre än 17 år verkar folk ha en tendens att .. vara jobbiga.
|
|
|
2007-06-26, 08:26
|
|
|
Not so innocent
Reg.datum: Nov 2005
|
mellan 17-70 för mig. Jag har umgåts med 50 åringar som beter sig och tänker som 20 åringar och 20 åringar som beter sig som 50 åringar.
Så länge man kan föra en intelligent samtal med människan så spelar åldern ingen roll. Men chansen att hitta en sån människa i gruppen under 17 minskar drastiskt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.
|

|