Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-18, 18:35   #16
FinnPower
Världsmästare

FinnPowers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av nordland
Om någon undrar hur fan jag kan vara polare med en kille som torskat ett test och samtidigt vara dopingmotståndare, så är svaret: Jag tycker alla förtjänar en andra chans....
Jag har också kompisar som testat positivt i IPF men visst kan man vara polare för den skull, men om jag sen måste tävla mot personen i samma viktklass så skulle det nog smaka sk*t när jag VET att han varit avstängd. Medvetet eller omedvetet dopad, tanken finns där ändå i mitt bakhuvud.

Ryssen Bondarenko åkte dit på SL-VM -01 och kom tillbaka, starkare än nånsin. Han vann enkelt EM och VM förra året men vem fasen ser äran i hans guld och unnar honom dem? Inte jag i alla fall.
Förresten, jag och han är inte polare om någon undrade, jag tog bara honom som exempel.
Gammal 2006-08-18, 20:13   #17
nordland
Registered User

nordlands avatar

Reg.datum: Aug 2002
Men hur kommer det sig att personer blir olika behandlade när de vill tävla under IPF igen?
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 20:31   #18
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Men hur kommer det sig att personer blir olika behandlade när de vill tävla under IPF igen?
Kan vara så enkelt att Finland & Sverige har olika regler ang. vad som gäller ifall en ex.wpclyftare vill tävla i IPF igen?

Inom SSF gäller följande:

AVSTÄNGDA FÖR DELTAGANDE I ANNAT SL/BP FÖRBUND
Deltagare i icke tillåten tävling som ej haft licens i SSF är automatiskt avstängda då samma regler gäller för dessa som WADAs dopingavstängning inom SSF
Vid första förseelsen 2 års avstängning
Vid andra förseelsen 4 års avstängning
Vid tredje förseelsen Livstidsavstängning

Detta gäller för licensierade SSF.are som deltagit i tävling i annat förbund. Vad jag kan tänka mig är att det måste ha gått minimum 2 år sedan senaste tävlingen i WPC gjordes, för att han ska kunna kvittera ut en ny licens. Huruvida det är på det viset låter jag vara osagt då jag inte har svart på vitt vad som hänt.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 21:52   #19
nordland
Registered User

nordlands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Kan vara så enkelt att Finland & Sverige har olika regler ang. vad som gäller ifall en ex.wpclyftare vill tävla i IPF igen?
Ja, men nu var det ju så att Unto först hade tankarna på att tävla för Sverige. Men när det var dags för honom att lösa IPF licensen så hördes det röster som sa att han inte skulle vara välkommen att tävla på olika platser runt om i landet. En gång dopad, alltid dopad, kommer minsann torska igen, etc...

Vad gäller de olika länderna så har de samma regler.. 24 månader sedan sista tävligen i annat förbund.
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 23:15   #20
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Ja, men nu var det ju så att Unto först hade tankarna på att tävla för Sverige. Men när det var dags för honom att lösa IPF licensen så hördes det röster som sa att han inte skulle vara välkommen att tävla på olika platser runt om i landet. En gång dopad, alltid dopad, kommer minsann torska igen, etc...

Vad gäller de olika länderna så har de samma regler.. 24 månader sedan sista tävligen i annat förbund.

En styrkelyftare som testat positivt på DP ( dopingprov) är med automatik livstidsavstängd från svenska landslaget. Däremot finns det vad jag vet några fall där tidigare avstängda lýftare återkommit till tävlingsarenan, nationellt i sverige, efter avtjänat straff.

Senast redigerad av Lillgrabben den 2006-08-19 klockan 00:14.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 00:15   #21
A.Pahkamaa
Registered User

A.Pahkamaas avatar

Reg.datum: Oct 2005
nordland

Ja hur kommer det sig?
Personligen känns det som att en dopingavstängning+tävlan inom WPO väger liiiite tyngre än att enbart ha tävlat i WPO. Och Hirvonen fick väl ta en hel del skit han också?

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
så man får inte ångra beslut man tagit tidigare, säg att en 18åring som tränar på en klubb med enbart "proffsförbundstävlande" vill börja tävla i styrkelyft, risken är ju stor att han tävlar för proffsförbundet då, ska han inte få ångra sitt beslut sen och börja tävla för IPF senare?
¨
Nu handlar det om idrott, det är ingen mänsklig rättighet att få tävla inom ett visst förbund. Har man valt att dopa sig, eller att tävla för ett förbund som inte testar sina utövare, så har man gjort sitt val. När det gäller doping så tycker jag det är helt sjukt att lyftare som åkt dit får komma tillbaka och tävla...
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 09:39   #22
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa
nordland
¨
Nu handlar det om idrott, det är ingen mänsklig rättighet att få tävla inom ett visst förbund. Har man valt att dopa sig, eller att tävla för ett förbund som inte testar sina utövare, så har man gjort sitt val. När det gäller doping så tycker jag det är helt sjukt att lyftare som åkt dit får komma tillbaka och tävla...
du missförstod nog mig, som ung kille faller man lätt för "grupptrycket" och är man intresserad av att tävla och alla andra i gymmet tävlar för ett "dopingsförbund" som ni kallar det så är det ju väldigt lätt hänt att man tävlar där,för att alla andra gör det. sen kanske man inser va det handlar om och vill byta men tydligen är det inte ok för er. fast man gjort ett misstag som ung. nu menar jag folk som inte dopat sig
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 15:13   #23
A.Pahkamaa
Registered User

A.Pahkamaas avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
du missförstod nog mig, som ung kille faller man lätt för "grupptrycket" och är man intresserad av att tävla och alla andra i gymmet tävlar för ett "dopingsförbund" som ni kallar det så är det ju väldigt lätt hänt att man tävlar där,för att alla andra gör det. sen kanske man inser va det handlar om och vill byta men tydligen är det inte ok för er. fast man gjort ett misstag som ung. nu menar jag folk som inte dopat sig
Du har en poäng, har man vart ren och inte vetat vad man gett sig in i så är det en helt annan grej. Men hur ofta händer det?
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-20, 10:17   #24
FinnPower
Världsmästare

FinnPowers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Du har en poäng, har man vart ren och inte vetat vad man gett sig in i så är det en helt annan grej. Men hur ofta händer det?
Det kan inte hända ofta. Jag har en kompis som gjorde det i Storbritannien som ung. De har ju ett virrvarr med förbund där också och han hade ingen aning vad som gällde. Trodde att det bara fanns ett förbund så han gjorde några tävlingar innan han förstod skillnaden och bytte.
Visst är det skillnad då, tycker jag. Jag var lite oklar i mitt första inlägg när jag drog alla över samma kam. Det är ju de som bytt till eller tävlat i "proffsförbund" för att undvika dopingtester som jag sågar.

Marcus Schick sade till mig på SL-EM ifjol att han ville komma tillbaka till IPF. Han sade att alla visste vad han "hade hållit på med" men nu ville han visa att han kunde lyfta dopingfri också.
Gammal 2006-08-20, 10:39   #25
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Stahlbergs adept, (ursäkta stavningen) antti nånting hade väl tävlat i ngt annat förbund mest för att alla andra på hans gym tävla i det?
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 07:38   #26
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Det kan ju så att de enda man känner på gymet tävlar för ett icke-IPF förbund. Och närmaste klubb som har ngn form av större verksamhet och dessutom är IPF aktiva är 50 mil bort. Dessutom så är det ju lite krångligt för en nybörjare att sätta sig in i skillnaderna. Speciellt om man inte har ett dugg aning om att det förekommer några! Jag minns då när jag började lyfta -02 att jag hade inte den minsta lilla aning att det skulle finnas olika alternativa förbund. Jag hörde mig för med de som tävlade på gymet och fixade sedan licensen. Att det råkade vara i Umeå var ju inget jag reflekterade över då.
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 10:49   #27
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Erik : Antti Nevalainen hade tävlat för finska FPO, därför att de flesta i Metal Gym tävlar där. Ano Turtiainen rekommenderade dock Nevalainen att börja tävla för IPF, bl.a för att Nevalainen inte ville dopa sig. (Dessutom hade Turtiainen sagt till Nevalainen att SVNL (finska IPF-förbundet) är det enda ordentligt skötta SL-förbundet i Finland. Tur att Kapteeni (FPO:s ordförande Kari Kalliola, som är en trevlig och sympatisk man) inte kan läsa svenska.

Eftersom jag har en uungdomsadept som är ganska frispråkig kan det uppstå alla möjliga situationer. En ungefärlig sitauation på Metal Gym i Helsingfors för några månader sedan :

....(Kalliola berättar om FPO)
KALLIOLA : Så egentligen har FPO samma regler som IPF (Kalliola har alltid hävdat att FPO har samma regler, utom förstås beträffande lyftutrustningen och monoliften. Att de TOLKAR reglerna helt annorlunda har han dock inte berättat).
ADEPT88 : Nå, utför ni några dopingtester på era lyftare då? (stahlberg kan inte undgå att le en smula).
Kapteeni ser lite besvärad ut, men finner sig.
KALLIOLA : Visst utför vi tester. Vi meddelar på förhand vilka lyftare som ska testas och när, t.ex på vilken tävling (detta kan iof vara sant, även om jag aldrig hört om ett dopingtest utfört av FPO).
ADEPT88 : Så era lyftare vet veckor eller månader på förhand om de ska testas?
På detta kan nu Kalliola inte svara så mycket annat än ja, och stahlberg försöker undvika ett hånleende, som är på väg att ta över ansiktet.

Iof var det inget speciellt med diskussionen. Men doping kan vara ett ganska ömtåligt diskussionsämne för många, i synnerhet för FPO:s lyftare. Så själv brukar jag undvika det för att kunna träna "sida vid sida" med FPO-arna.

Däremot har FPO numera en regel som går ut på att en lyftare som avgett positivt dopingtest i IPF inte får tävla nationellt i FPO på två år. Däremot kan man tävla internationellt i FPO:s "moderförund", eftersom lyftarna där tävlar individuellt och inte som representanter för FPO.
Gammal 2006-09-06, 01:18   #28
Hirvis
My warm-up>your 1RM

Reg.datum: Sep 2006
En gång för alla...

Ja vad säger man. Är inte medlem på Kolozzeum ( fast nu blev jag ju iofs det... ), men eftersom det fortfarande tycks finnas ett visst intresse kring mitt deltagande i WPC så får jag väl en gång för alla dra hela historien en gång till.

Jag började tävla i SSF/IPF 1993 och tävlade sedan varje år fram till och med december 2001. I juni 2002 deltog jag på finska mästerskapen i Vasa i organisationen FPO/WPC. Detta var INNAN SSF hade tagit beslutet att deltagande i annan organisation ledde till avstängning. Ovan nämnda tävling är också den enda tävling jag någonsin gjort i FPO/WPC.

Nordland skriver följande: " Hirvonen har också tävlat i WPC, för att sedan tävla i IPF. Han blev välkommnad med öppna armar... Hur kommer det sig? "

Ja du Nordland, var i allsin dar har du fått det ifrån? Jag kan ju helt ärligt säga att jag knappast blev välkomnad med öppna armar. Uppenbarligen är du inte insatt i ärendet då du skriver ett sådant påstående. Det fanns, och finns tydligen fortfarande, de som tycker att jag inte hör hemma i SSF/IPF. Om detta får man självklart tycka som man vill, men man ska då också ha klart för sig att min " förseelse " gjordes innan SSF beslutade om avstängning.

Nordland, du skriver också : " vad säger att Hirvonen inte var dopad när han tävlade för WPC? Han har ju inte gjort några tester under den tiden så ingen vet ju... "

Hur kan du veta om jag gjorde några tester under tiden jag tävlade för WPC? För informations skull kan jag meddela att jag arbetar inom ett säkerhetsklassat område och min arbetsgivare genomför oannonserade dopingtester så på den punkten har du också fel. Dock kan jag medge att jag inte blev testad i direkt anslutning till den tävling jag gjorde i WPC.

För ytterligare informations skull kan jag ju meddela att jag som junior gjorde 265 kilo i bänk vägandes 120 i slutet av 1999, det året blev jag för övrigt dopingtestad 5 gånger. På WPC tävlingen 2002 gjorde jag samma resultat, dvs 265 kilo. Man kan ju tycka att jag då rimligen borde ha gjort betydligt mer än så om jag hade varit full med steroider, speciellt som jag dessutom använde en " proffströja " som ger fler kilo än vad en IPF tröja gör, i alla fall på den tiden.

Att spekulera är ju som bekant något som många gör med stor förtjusning, men då kan ju lika gärna jag ställa frågan till dig Nordland: vad är det som säger att du inte har dopat dig nu när du förbereder dig inför din första tävling? För du har väl knappast blivit dopingtestad, eller har du det? Du säger att du är emot doping, men det sa ju även Jörgen Ljungberg med flera...

Vidare tycker du att det är konstigt att din kompis Unto inte blir behandlad på samma sätt som jag blev. Nu är jag inte sådär jätteinsatt i hans ärende och dessutom känner jag honom lite grann så jag tänker inte klanka ner på honom, men nog är det ändå vissa stora skillnader mellan honom och mig. Han har ju trots allt befunnits dopad och deesutom har han tävlat i WPC efter att SSF beslutat att detta skulle leda till avstängning.

En annan lustig grej är att det av någon underlig anledning bara är mig som folk pratar om när det gäller de som tävlat i båda förbunden, trots att jag bara gjorde en enda tävling. Det finns åtminstone 4 andra svenska lyftare som tävlat i WPC och sedan tävlat i SSF, men det är kanske så att jag är en så intressant person så det är mig man vill åt. Jag tror att det totalt är 17 eller 18 svenskar som tävlat i WPC vid ett eller flera tillfällen.

Sannolikt lär det bli diskussioner kring detta inlägg, jag vill därför meddela att min tillgång till internet är klart begränsad, varför jag inte alltid kan svara på inlägg särskilt snabbt.
Hirvis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 06:17   #29
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Välkommen till brädan Hirvis (hoppas att du vill och kan ge oss vanliga dödliga lite tips i den ädla konsten att bänkpressa)!

Ditt något spekatakulära "avskedsbrev" på JSK:s forum vid den tiden med en beskrivning av hur mycket grönare gräset verkade i det andra förbundet (möjlighet till sponsorer etc) kan ju ha bidragit till att du hamnat i skottgluggen.

Du höll inte direkt en låg profil....

mvh

the_PL_man

Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis
En annan lustig grej är att det av någon underlig anledning bara är mig som folk pratar om när det gäller de som tävlat i båda förbunden, trots att jag bara gjorde en enda tävling. Det finns åtminstone 4 andra svenska lyftare som tävlat i WPC och sedan tävlat i SSF, men det är kanske så att jag är en så intressant person så det är mig man vill åt. Jag tror att det totalt är 17 eller 18 svenskar som tävlat i WPC vid ett eller flera tillfällen.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 09:49   #30
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Välkommen Hirvis!

Det kanske har att göra med att du var landslagslyftare? Eller bara att du syns och hörs mycket?

Jag har ingen aning.

Kul att du har hittat hit iaf.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.