2005-11-04, 13:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av HerrArne
Jo. Men hur ska du hindra dem från att betala med en telefon som låtsas vara din?
Lösbart som sagt, men inte löst än.
|
Din oro över kapning är besynnerlig. Det är lika lätt som det är att ringa genom någon annans mobil, och hur ofta har du hört talas om det? Systemet med SIM-kort är ganska säkert. Och det är definitivt säkrare än att folk alldeles för ofta lämnar ifrån sig VISA-kortet till någon skum anställd på resturang.
Citat:
|
Ursprungligen postat av HerrArne
Antag istället att operatörerna snyltar till sig runt 50% och tycker detta är fullt rimligt...
|
Verkligen ett fånigt antagande. Varför inte hålla oss till vad som är realistiskt?
|
|
|
|
2005-11-04, 13:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av JJ
Det som verkligen behövs är antagligen större konkurrans mellan befintliga betalningssätt/banker?
|
Eller kanske konkurrens från ett alternativt betalningssytem?
|
|
|
|
2005-11-04, 13:37
|
|
|
Grand Dreadlord Extraordinaire
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av skaparn
Din oro över kapning är besynnerlig. Det är lika lätt som det är att ringa genom någon annans mobil, och hur ofta har du hört talas om det? Systemet med SIM-kort är ganska säkert. Och det är definitivt säkrare än att folk alldeles för ofta lämnar ifrån sig VISA-kortet till någon skum anställd på resturang.
|
Det handlar om incitament. Idag kan man snylta till sig fria samtal (med ganska avsevärt besvär). Kan man köpa kapitalvaror, däremot... Ja, då behövs bättre skydd. Detta oavsett hur dåliga de magnetkort vi har idag är i säkerhetshänseende, och i synnerhet om man som du skissar på ett system med lägre transaktionskostnad.
Citat:
|
Verkligen ett fånigt antagande. Varför inte hålla oss till vad som är realistiskt?
|
Det är inte bara realistiskt, det är en realitet. Då med de betallösningar (premiumSMS) som finns på marknaden idag. Gör en inventering av marknaden om du inte tror mig. Är man tillräckligt stor kan man förhandla ner priset, men inte ens då blir det realistiskt.
|
2005-11-04, 13:42
|
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
Eller kanske konkurrens från ett alternativt betalningssytem?
|
Jovisst, men en handlare vill inte ha 2 system (inte så många kunder heller), det blir svårt att slå sig in. Men blir det tillräckligt billigt så kanske det går. Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del. Ungefär som cashkorten.
|
|
|
2005-11-04, 13:59
|
|
|
.....
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Jovisst, men en handlare vill inte ha 2 system (inte så många kunder heller), det blir svårt att slå sig in. Men blir det tillräckligt billigt så kanske det går. Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del. Ungefär som cashkorten.
|
Det har vi ju sett hur det gick med cashkorten. Som sagt så krävs det väldigt stort kapital för att kunna konkurrera med betalkorten. Eftersom om tekniken ska kunna överleva på sikt måste den etableras globalt, vilket inte är det lättaste.
|
|
|
2005-11-04, 14:17
|
|
|
Deffa suger fett!
Reg.datum: Jul 2003
|
Det är ju inte egentligen frågan om att det ena skall utesluta det andra, tycker jag.
Varför fungerar inte Cashkort? Jo, för att det är så krångligt. Vem orkar ladda ett kort med cash?
Ett nytt system behöver inte vara mycket billigare än kreditkorten. Naturligtvis ska det inte vara dyrare heller, men det viktigaste är ju att det blir enklare. Att betala med telefon tror jag skulle vara smidigt, på ett säkert sätt.
|
|
|
2005-11-04, 14:21
|
|
|
Deffa suger fett!
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Larsson
Det har vi ju sett hur det gick med cashkorten. Som sagt så krävs det väldigt stort kapital för att kunna konkurrera med betalkorten. Eftersom om tekniken ska kunna överleva på sikt måste den etableras globalt, vilket inte är det lättaste.
|
Naturligtvis måste tekniken etableras globalt, men man kan ju inte stanna upp utvecklingen bara för det heller?
Bakom alla saker som används idag finns ju flera misslyckade försök. Jfr. VHS/Betamax. Vad som väljs till standard är ibland frågan om en slump, ibland väljs det som är bäst, ibland spelar företagets tillgångar roll då det kommer till marknadsföring. o.s.v., Jfr. MS/Linux
|
2005-11-04, 14:32
|
|
|
.....
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av kharon
Naturligtvis måste tekniken etableras globalt, men man kan ju inte stanna upp utvecklingen bara för det heller?
Bakom alla saker som används idag finns ju flera misslyckade försök. Jfr. VHS/Betamax. Vad som väljs till standard är ibland frågan om en slump, ibland väljs det som är bäst, ibland spelar företagets tillgångar roll då det kommer till marknadsföring. o.s.v., Jfr. MS/Linux
|
Jag säger absolut inte att utvecklingen ska stanna upp, men på vissa inlägg i tråden låter det som att det är enkel sak att etablera en ny standard. Vilket det inte är.
|
|
|
2005-11-05, 09:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Jag tror säkert det kommer, men för små summor vilket gör det rätt ointressant för min del.
|
För du tycker inte ens det är lönt mödan att köpa något om det inte är riktigt riktigt dyrt?
|
|
|
|
2005-11-05, 14:10
|
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
För du tycker inte ens det är lönt mödan att köpa något om det inte är riktigt riktigt dyrt?
|
För att jag inte orkar ta upp min mobil, vänta på att den börjar kommunicera med kassan, ringer upp min bank, kommunicerar med kassan igen (denna bit verkar du glömt) för att köpa ett tuggummi. Då är det lättare att samtidigt som man betalar sin mat på ICA ta ut några hundringar.
|
|
|
2005-11-05, 14:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
För att jag inte orkar ta upp min mobil, vänta på att den börjar kommunicera med kassan, ringer upp min bank, kommunicerar med kassan igen (denna bit verkar du glömt) för att köpa ett tuggummi. Då är det lättare att samtidigt som man betalar sin mat på ICA ta ut några hundringar.
|
Av säkerhetsskäl är det inte din mobil som ger kassan en bekräftelse, men däremot operatören. Men resultatet blir detsamma så jag förstår din poäng. Sen är kanske matinköp den minsta transaktionen. Bussbiljett, tuggummi innan du ska på krogen eftersom du ätit gorgonzola etc.
Dessutom så kommer det införas hårda straff såsom garrotering för kontantanvändande i framtiden.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00.
|

|