Ska jag lägga stången högre upp på trapsen också, om jag ska stå mer upprätt?
Prova att inte göra det. Så ser du direkt att du måste göra det.
Sänk vikten 20 kg eller så också. Du böjer för tungt mot din styrka.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Ohfan, jag som tycker att jag står smalt, fast då har jag mest jämfört med bilder jag sett av styrkelyftare.
Du menar att jag ska byta ut min nuvarande böj mot övningen du föreskrev, eller kan jag köra lite av varje?
Glömde säga: Det gör inget för egen del om mitt sätt att böja bara tränar, säg, 40 % ben, 30 % bål och 30 % röv; jag kör just nu helkroppspass med få övningar, och är mest intresserad av att lyfta med så många muskler som möjligt.
Vanlig hederlig stretching har jag testat, men får alltid ont i knäna av det, så det brukar jag undvika. För några år sedan gav jag mig på ett schema av lätta rörelser man kunde göra hemma dagligen, i syfte att få bättre böj, men jag gav upp efter några veckor. Har för mig att jag blev less för jag inte märkte någon skillnad.
Du ska iaf lära dig övningen jag föreskrev. När du gjort det får du göra hur du vill. Väldigt få, utom möjligtvis typ amerikanska utrustningslyftare, kommer då gå tillbaka till något som liknar tekniken som du kör nu. Jag tycker att väldigt utpräglade strykelyftsböjar är en avart på knäböj, oavsett vad Rippetoe och hans gelikar säger, och jag skulle inte börja i den änden även om jag tränade någon specifikt för styrkelyft. Men jag tror att även i dessa kretsar står du brett.
Stelhet är inte ditt huvudsakliga problem(*), det handlar lika mycket om att du inte vet hur det känns i kroppen när man gör en fin knäböj. Jag kör alltid goblet squats där man använder armbågarna för att trycka ut knäna så mycket eller till och med mer än tyngdlyftaren på bilden. Bålen ska in mellan låren, bara att trycka ut knäna och dippa ner med rumpan tills det händer. Stretchar det i den positionen så kan man sitta där och chilla en stund, göra några knäböjar till och sen sitta ner där lite mer. Det ska vara svårt och jobbigt, det är det som är träning
Att man hamnar på utsidan av foten är ett problem för vissa som jag inte lyckats riktigt pinpointa vad det det beror på... Men jag är rätt säker på att det är en motorisk effekt av att man inte riktigt klarar att få ut knäna. Förekommer ofta när folk försöker böja för brett för övrigt. Eventuellt är man så dålig på att använda gluteus att man liksom försöker använda vadmuskulaturen för att få ut knäna. Ofta brukar det lösa sig om man sätter sig ner i en goblet squat, håller in bålen mellan låren, trycker ut knän med armbågar och i övrigt försöker slappna av. När positionen är fin försöker man fälla in armbågarna igen och ändå stanna kvar i samma position.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Ska jag lägga stången högre upp på trapsen också, om jag ska stå mer upprätt?
Den ligger fint som den ligger. Viktigaste är att det känns bevkämt för dig i det här läget.
* och detta är för övrigt något jag brukar få kritik för när jag säger. Oh well, så tycker jag det är ändå. Jag har en tvärsäker ton när jag förklarar sånt här för att ge dig trygghet, det är inte samma sak som att jag tror mig vet allt. Men jag har märkt att stretch allena knappast hjälper alls när någon har svårt att få till hyffsade böjar.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Ingen expert men det är ju iaf uppenbart att 100kg är på tok för tungt. Sänk vikten och gör om gör rätt.
En övning som fungerat riktigt bra för min rörlighet är att stå med skuldror och röv mot en vägg. Sen gör jag en knäböj med fötter en bra bit från väggen. Går så djupt jag kan utan att röv och skuldror lämnar väggen. Sen flyttar jag hälarna närmare och närmare väggen tills det är omöjligt att genomföra en böj utan att röv/rygg och även hälar lyfter från golv/vägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Ingen expert men det är ju iaf uppenbart att 100kg är på tok för tungt. Sänk vikten och gör om gör rätt.
En övning som fungerat riktigt bra för min rörlighet är att stå med skuldror och röv mot en vägg. Sen gör jag en knäböj med fötter en bra bit från väggen. Går så djupt jag kan utan att röv och skuldror lämnar väggen. Sen flyttar jag hälarna närmare och närmare väggen tills det är omöjligt att genomföra en böj utan att röv/rygg och även hälar lyfter från golv/vägg.
Vet inte om min förklaring går att tyda
Jag förstod förklaringen!
Anser ni, liksom övriga, att jag bör stå smalare med fötterna och mer upprätt?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det enklaste sättet att göra en snygg böj är att helt enkelt göra den och analysera var det stramar eller är orimligt tungt när den slutar vara snygg.
Vet iaf att jag rundar ryggen och/eller går in med knäna om jag går för djupt.
Från enklaste till svåraste, vad gäller krav på rörlighet:
1. Knäböj med en vikt i famnen
2. Knäböj med stång fram
3. Knäböj stång bak högt
4. Knäböj stång bak lågt
Ju bredare du står med fötterna, desto svårare är det att hålla knäna utåt.
Ju lägre ned du har stängen, desto svårare är det att undvika att runda ryggen i en djup knäböj.
Citat:
Om du håller emot allt du orkar för att hålla ryggen rak samt håller emot allt du orkar för att knäna inte skall gå in.
Känner du något någonstans då?
Senast redigerad av mikaelj den 2015-09-22 klockan 12:36.
Från enklaste till svåraste, vad gäller krav på rörlighet:
1. Knäböj med en vikt i famnen
2. Knäböj med stång fram
3. Knäböj stång bak högt
4. Knäböj stång bak lågt
Ju bredare du står med fötterna, desto svårare är det att hålla knäna utåt.
Ju lägre ned du har stängen, desto svårare är det att undvika att runda ryggen i en djup knäböj.
Om du håller emot allt du orkar för att hålla ryggen rak samt håller emot allt du orkar för att knäna inte skall gå in.
Känner du något någonstans då?
Okej, men vilken av de där fyra varianterna tycker du jag ska köra?
Ska testa var det tar emot nästa gång jag får tillfälle!
Okej, men vilken av de där fyra varianterna tycker du jag ska köra?
Du får en längre rörelse med stången högt (eller fram) och tränar mer bål och framsida, jämfört med om du har den längre bak.
Citat:
Ska testa var det tar emot nästa gång jag får tillfälle!
Det borde räcka för dig att hålla i ett kvastskaft eller nå'n annan valfri liten pinne som du har i samma position som stången i en knäböj för att avgöra det.
Anser ni, liksom övriga, att jag bör stå smalare med fötterna och mer upprätt?
Brukar normalt sett inte kommentera hur andra tränar, eller hur "tekniken" ser ut. Dels för att jag inte anser mig vara någon expert eller av ren "whatever floats your boat"...
Jag håller med det som redan sagts. Utifrån videon så tycker jag att du står väldigt brett, och fäller ryggen väldigt mycket (speciellt rep2), och det känns mer som ett "2RM Max" försök än ett "arbetsset" i mina ögon. OM alla dina "arbetsset" ser ut som dessa två reps (oavsett vikt på stången) då skulle jag omedelbart börja fundera på de tips du fått.
Ett annat tips kan vara stångfattning. Känns lite som att du inte har så stor anspänning i överkroppen, samt att dina armbågar "fladdrar" som tidigare sagts. Ett test kan vara att fatta stången lite smalare - ger bättre anspänning, få in armbågarna, få upp kroppen lite. Men som sagt jag är ingen expert.
Andra ovetenskapliga observationer som jag tycker du bör överväga, som också redan nämnts. Vikten ser för tung ut (!), tror också att du skulle tjäna på att backa av rejält i vikt på stången och "börja om från början". Högst ovetenskapligt så skulle jag säga att 50kg skulle räcka för att börja jobba med "teknikfrågor" (eller kalla det för test om du vill - fotplacering, ryggen, stångfattning, vinklar rent generellt etc).
En bred fotisättning innebär inte per automatik att man har/får knäna "utåt".
Djup kan diskuteras i evigheter, själv är jag varken någon ass-to-the-grass fanatiker eller styrkelyfts-godkänt-djup-absolutist. Men eftersom du verkar ta inspiration från styrkelyftare så skulle jag gissa på att ditt djup i videon inte klassas som "godkänt". OM du nu vill ha någon from av egen måttstock. Personligen, det som hindrar ditt djup i videon är vikten på stången... Återigen, som tidigare sagts, testa dig fram, plocka av vikt, testa, höj vikt, testa, höj lite mer, testa...
För att avsluta on a positive note. Kudos att du lägger ut din video. Skulle säkerligen behöva en hel del pointers själv i vissa övningar...
Du får en längre rörelse med stången högt (eller fram) och tränar mer bål och framsida, jämfört med om du har den längre bak.
Så jag "får" välja vilken jag vill, i princip? Jag är ute efter att bli större och starkare i hela kroppen överlag, och kör helkroppspass, så känner inte att jag behöver koppla bort någon muskel, eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Det borde räcka för dig att hålla i ett kvastskaft eller nå'n annan valfri liten pinne som du har i samma position som stången i en knäböj för att avgöra det.
Körde med den där stela delen längst fram på en dammsugarslang...
Det var svårt att hitta något ställe där det stramade (det tog mest stopp), men jag tror det kändes i ljumskarna.
Citat:
Ursprungligen postat av 62ragtop
Jag håller med det som redan sagts. Utifrån videon så tycker jag att du står väldigt brett, och fäller ryggen väldigt mycket (speciellt rep2), och det känns mer som ett "2RM Max" försök än ett "arbetsset" i mina ögon. OM alla dina "arbetsset" ser ut som dessa två reps (oavsett vikt på stången) då skulle jag omedelbart börja fundera på de tips du fått.
Man kan nog säga att de flesta av mina arbetsset ser ut såhär. Jag kör just nu med hög intensitet och försöker köra så jag inte kan göra en rep till. Så 2RM max är samma sak för mig som 2 rep i ett arbetsset. Just det passet körde jag fyra tvåor följt av en trea (kände mig lite starkare i fjärde setet).
Citat:
Ursprungligen postat av 62ragtop
Kudos att du lägger ut din video. Skulle säkerligen behöva en hel del pointers själv i vissa övningar...
Efter många år av träning där man inte är nöjd med resultaten börjar man ta till desperata knep. :P
Här kommer en till video hemma i min lägenhet där jag försöker göra en Loke-m.fl-böj med dammsugarslangen. Jag var tvungen att använda selfiekameran, ursäkta grynig kvalitet. Bry er inte om den första lilla nigningen:
Här kommer en till video hemma i min lägenhet där jag försöker göra en Loke-m.fl-böj med dammsugarslangen. Jag var tvungen att använda selfiekameran, ursäkta grynig kvalitet. Bry er inte om den första lilla nigningen:
Ser ju skitbra ut!
Bra att du tog åt dig tipset att vika in armbågarna mot kroppen, därav kommer du kunna ha stången mer bekvämt på ryggen. Samt motverkar att överkroppen fälls.
Bra att du tog åt dig tipset att vika in armbågarna mot kroppen, därav kommer du kunna ha stången mer bekvämt på ryggen. Samt motverkar att överkroppen fälls.
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking
Ser mycket bättre ut på den sista videon.
Gött!
Det kändes ganska naturligt också, så jag tror inte jag behöver traggla teknik så mycket.