Citat:
Ursprungligen postat av Squamata
Riktigt bra ökningar på så kort tid!
Har suttit o läst i journalen i hopp om ett fast schema där du skriver typ hur många ggr per vecka du kör igenom de olika muskelgrupperna och lite sånt.
Lust att knåpa ihop ett sådant här?
Gillar skarpt de enkla tankesättet där du helatiden pushar högre vikter/reps med relativt låg volym. Tidseffektivt och du får svart på vitt att träningen ger resultat.
Trevlig journal som jag lätt kommer hålla ett öga på😊
|
Tackar!
Känner igen dig från forum, jävla fysik du sitter på!
Kan absolut skriva ihop på ett ungefär vad jag gjort senaste tiden.
Brukar köra 4 dar i veckan med fokus på mark/bänk/militär/böj som första övning, nu på senaste tiden har jag kört en 5e dag med lite armar, extra rygg och vader, körde det på samma dag som militär/axlar men det blev lite för mycket så jag delade upp. Brukar se till att köra igenom alla muskler minst 2 ggr i veckan med hjälp av diverse assistansövnignar
På huvudövningen brukar jag värma upp till ett "topset" och köra så många reps jag klarar, sen räkna ut i 1rm kalkylator hur mycket det motsvarar bara för att ha ett humm om jag ökar. Brukar köra 8-15 veckor cyklar där jag börjar på höga reps och låg vikt, gillar att börja nånstans vid 15 reps om jag kör en lång träningscykel och kanske sätta som mål att ta mitt max när jag börjar för reps, försöker öka vikten 5-10kg per vecka. När jag maxade 150 i bänk körde jag så och tog 150 för 4 reps efter 10 veckor nånstans. Brukar va peakad inför ett max här också så antingen provar jag ett max eller startar om.
Assistans brukar jag köra 1 set högreps om det är en mer krävande övning såsom deadlift stance box squat eller raka marklyft. Höjer vikten här också eftersom men försöker stanna vid samma rep range, så mindre hopp. Tycker själv 15-20 reps är perfekt där. Mindre krävande övningar är det basic 3-6 sets 8-15 reps, försöker ökar vikten och volymen här också.
Assistans är ju individuellt efter vart man laggar efter och vill öka, är bara att lägga till vid behov, tex extra sida axlar nån dag eller liknande men jag kör:
dag1
Marklyft (som beskrivet)
deadlift stance box squat 1x15
Skivstångsrodd 3-5x8-15
Shrugs 5x20-30
Facepulls 5x10-20
Mage 5x10-20
dag2
Bänkpress
Spotopress (baseras 60-80% av 1rm på bänk den dagen, jag kör efter 60% och 12 reps) 3x8-12
Dips eller smalbänk 2-3x8-15
Flyes 2-3x10-20
Sidolyft 3-5x10-20
Pushdowns 5x15
Nån annan lätt tricep övning 5x15
dag3
Böj
Deadlift stance box squat 1x15
Raka marklyft 1x15
Bencurl 3-5x8-15
Benspark 3-5x8-15
Mage 3-6x10-20
dag4
Militär
Back off set av militär 3x10-12 60% av max
Snebänk/annan bänk variation 4x8-12
Sidolyft 5x10-20
Frontlyft 3x10-20
Extra rygg/armar dag (kör denna separat eller samma dag som militär supersettat mellan pressarna.
Kabelrodd/hantelrodd 3-4x8-15/1 set på hantelrodd all out för skojs skull.
pulldowns/pullups 4-6x8-15
Facepulls 5x10-15
Nån form av curls 4-6x10-20
Vader 5x10-20
+ extra övningar vid behov.
Hoppar dock på nytt program för marklyft där jag kör kronlyft istället för mark som huvudövning och börjar på en högre vikt än mitt max i marklyft och sänker istället range of motion eftersom, vet inte exakt hur det kommer se ut, det får jag se efter en tid in i programmet.
Hoppas det hjälper nåt