Hallå.
Disclaimer: Nej, det kommer inte slås några världsrekord här inne.
Syfte med journalen: Jag har tränat en del till och från tidigare, men det blir alltid någe vajsing; man blir sjuk, less, upptagen, vad som helst. Drog på mig en axelskada när jag var 20-21, och har inte tränat seriöst sedan dess - jag är nu 27. Men det har blivit bättre med axeln. Så jag bestämde mig för att starta en sån här journal, för att få till mer konsekvens/consistency, som är mitt stora problem. Regniga och snoriga dagar kanske det funkar som uppmuntran. Etc. Dessutom är det coolt att se om ett år, hur man har utvecklats.
Specs och mål: jag är 193cm, väger as of Juli-13 78kg, och satsar på en intellektuell och fysisk form á titan-från-antiken. Stor men inte stubbig eller grov, smart och bara badass. Skiter i vikt, så länge jag inte blir oproportionerlig. En inspirational bild på Aristoteles;
Yeah
Plan för de första ~två månaderna: Att hålla det enkelt med träning och kost, att bara göra tunga basövningar och inte flaxa runt så dant. Jag har inte rört en vikt på ett år eller så, och vad som helst ger mig rejäl träningsvärk. Så min plan tills 25/8 (då jag flyttar för att börja höstterminen) är att bara ha ett tvådagarsschema. Idén är att Dag 1 köra Bröst-rygg-biceps, och Dag 2 köra ben och triceps. Mellan dagarna kanske en eller två vilodagar, beroende på hur mitt övriga schema ser ut (jag har rätt mycket att göra). Mage faller utanför schemat, jag river då och då loss p90x ab-ripper program, som jag gillar, och som är enkelt, effektivt och snabbt att köra (mage är inte prioritet). Jag kommer att se till att få i mig 3k kcal per dag, och ~100g vassleprotein (jag får inte i mig så mycket annat animaliskt protein då jag inte orkar laga kött, och inte äter mycket mejeriprodukter, etc) och käka kreatin monohydrat. Så kostbiten är ganska strömlinjeformad och träningen också, allt för att optimera för consistency (tidseffektivt, enkelt, no frills. Häftigt, sexigt. Etc.).
Om två månader, i början av September, ska jag se över det här och köra över tre dagar istället, för att hinna ge alla muskelgrupper mera tid. Nu är det waste of time, då de ändå kommer att få jobba så de spricker.
Tar gärna emot synpunkter och så gällande kost eller upplägg, speciellt nu i början. Dagarna är inte helt satta i sten än, jag luskar spec. på en till bröstövning och vad jag ska göra av axlarna (vill inte köra eg. militärpress, då den sägs vara slitsam för axlarna).
Yo.