2011-03-23, 20:26
|
|
|
Registered ulcer
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris
Weightlifters headache.
Med tanke på att problemen uppstår även vid sexuell upphetsning bör du åka akut till närmast vårdcentral för att utesluta hjärnblödning.
|
Citat:
Ja. Finns ingen anledning att bli orolig, men du måste kolla upp det direkt. Har haft samma och de gjorde skitröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen.
|
Citat:
Man fann inga problem iaf. Problemet försvann efter någon (frustrerad) månad.
|
+1 Har haft samma sak själv när jag gick i gymnasiet. Styrketräning plus sex gav mig helt sjuk huvudvärk (inte alltid). PANG! så ont att jag nästan svimmade.
Dom gjorde ryggmärgsprov (ont som fan) men hittade ingenting.
Det gick över. Jag funderar såhär i efterhand (15 år senare) på om det hade att göra med att jag höll andan under tunga lyft.
|
2011-03-23, 20:27
|
|
|
Foshizzle squad
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_
När jag talade med sjukvårdsupplysningen så hade tanten jag pratade med inte en aning om vad det kunde vara, men hon tyckte att jag skulle avvakta. Och ja, det är minst sagt knutet till blodtrycket. Men jag vet inte om det är det som är problemet?
Jag har aldrig haft problem med huvudvärk förut, så jag vet inte varför det skulle komma nu?
|
hade inte jag heller, det bara dök upp av sig själv
|
|
|
2011-03-23, 20:27
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen iaf. Har du haft några synrubbningar eller yrsel?
|
Så jag borde ringa dom igen? Nej och nej!
|
|
|
2011-03-23, 20:28
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Jag har haft slängar av något liknande. Den värken kom vid ansträngning snarare än höjd puls. I 98% av fallen är det säkert helt ofarligt, men vill man vara på den säkra sidan så borde man kanske kolla upp det som Morris säger. Symptomen är förmodligen såpass snarlika att det är svårt att utesluta det ena eller det andra.
|
|
|
|
2011-03-23, 20:28
|
|
|
Dat dere celltech
Reg.datum: Nov 2009
|
Ansträngningshuvudvärk! Jag hade det i vintras och det tog ca 2 veckor innan jag kunde köra maximalt utan huvudvärken.
Förövrigt så gör det fruktansvärt ont vid ansträngning, speciellt i bakhuvudet för mig. Men jag gick aldrig till någon vårdcentral/sjukhus då det är så pass många som får det vi tung träning.
|
|
|
2011-03-23, 20:29
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig
+1 Har haft samma sak själv när jag gick i gymnasiet. Styrketräning plus sex gav mig helt sjuk huvudvärk (inte alltid). PANG! så ont att jag nästan svimmade.
Dom gjorde ryggmärgsprov (ont som fan) men hittade ingenting.
Det gick över. Jag funderar såhär i efterhand (15 år senare) på om det hade att göra med att jag höll andan under tunga lyft.
|
Håller inte alla andan under tunga lyft?
|
|
|
2011-03-23, 20:30
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Jag har haft slängar av något liknande. Den värken kom vid ansträngning snarare än höjd puls. I 98% av fallen är det säkert helt ofarligt, men vill man vara på den säkra sidan så borde man kanske kolla upp det som Morris säger. Symptomen är förmodligen såpass snarlika att det är svårt att utesluta det ena eller det andra.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doggeh
Ansträngningshuvudvärk! Jag hade det i vintras och det tog ca 2 veckor innan jag kunde köra maximalt utan huvudvärken.
Förövrigt så gör det fruktansvärt ont vid ansträngning, speciellt i bakhuvudet för mig. Men jag gick aldrig till någon vårdcentral/sjukhus då det är så pass många som får det vi tung träning.
|
Jag blir förvånad av att det verkar vara en hel del som råkat ut för detta!
|
|
|
2011-03-23, 20:43
|
|
|
Registered ulcer
|
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_
Håller inte alla andan under tunga lyft?
|
Jag försöker att "pysa" ut luft istället för att helt hålla andan.
När jag var yngre så höll jag andan helt->tokhögt blodtryck->huvudvärk.
Vet inte om andningen är det som gjort skillnad eller om det är nått som växt bort.
|
2011-03-23, 20:52
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Min kompis fick det efter ett 40-reps dropset i benpressen. Dunkande smärta i huvudet som försvinner rätt fort när pulsen går ner. Det tog en vecka av vila från träning för honom innan det försvann.
|
|
|
2011-03-23, 20:53
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G
Min kompis fick det efter ett 40-reps dropset i benpressen. Dunkande smärta i huvudet som försvinner rätt fort när pulsen går ner. Det tog en vecka av vila från träning för honom innan det försvann.
|
Jag undrar verkligen vad det beror på. Det får nog bli en veckas vila från träningen.
|
|
|
2011-03-23, 20:54
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ja. Finns ingen anledning att bli orolig, men du måste kolla upp det direkt. Har haft samma och de gjorde skitröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen.
|
Har också haft precis det du beskriver. Fick magnetröntgas, ryggmärgsprov osv för att utesluta hjärnblödningen.
Kunde inte göra något pulshöjande, tog cirka 1 månad innan det var helt borta.
Det konstiga va dock att läkarna inte hade en aning om detta symptom (Linköpings Universitetssjukhus), men efteråt när jag bara läst på detta forum, så har en 5-6 pers råkat ut för det (finns gamla trådar om du söker). Alla har i princip exakt samma symptom, får spräng huvudvärk vid allt pulshöjande, som sexuell upphetsning osv. Blir lite förbannad på läkarnas kompetens ibland, verkar ju trots alls hyfsat vanligt.
Sen verkar ganska många fått en lättare släng av något liknande.
|
2011-03-23, 20:57
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Har också haft precis det du beskriver. Fick magnetröntgas, ryggmärgsprov osv för att utesluta hjärnblödningen.
Det konstiga va dock att läkarna inte hade en aning om detta symptom (Linköpings Universitetssjukhus), men efteråt när jag bara läst på detta forum, så har en 5-6 pers råkat ut för det (finns gamla trådar om du söker). Alla har i princip exakt samma symptom, får spräng huvudvärk vid allt pulshöjande, som sexuell upphetsning osv. Blir lite förbannad på läkarnas kompetens ibland, verkar ju trots alls hyfsat vanligt.
|
Är det en månad utan pulshöjande så vet jag inte vad jag tar mig till! Jag förstår inte heller varför inte någon läkare/sköterska vet vad detta är. Eftersom att det verkar så pass "vanligt" borde det i alla fall vara någorlunda känt. Hur längesedan var detta och har det hänt igen? Kan du träna för fullt?
|
|
|
2011-03-23, 21:22
|
|
|
Registered ulcer
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
|
Det var samma för mig. Jag hade hört talas om "weightlifters headache" och sa det till läkaren men han hade ingen aning om vad jag pratade om...
|
2011-03-23, 22:09
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Detta skrev jag i en annan tråd för länge sen (har inte kollat upp om det kommit någon ny info):
The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.
Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.
En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp. Det här var nytt för mig men jag själv är ett litet bevis för denna tes. Jag själv har nämligen fått exakt samma typ av symtom av sex för länge sen.
Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.
Hoppas det här lugnade dig ännu mer. Som sagt, jag är ingen läkare utan har läst mig till denna information på olika medicinska websidor. Använd ditt sunda förnuft och sök upp din läkare vid osäkerhet!
|
|
|
2011-03-23, 22:15
|
|
|
I ♥ Eddie Vedder
|
Tack chief, det känns lite bättre. "Försvinner efterhand för att aldrig dyka upp igen", betyder det att blodkärlen anpassar sig bättre till den ansträngning man utsätts för, eller varför kommer den aldrig tillbaka?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.
|

|