Har tränat med en lärling idag. Hon har inte stått tidigare men vill lära sig så jag kan ju åtminståne lära henne det som jag kommit fram till hittils.
Det var kul och hon var duktig. Mycket kvar att lära vilket blir lite som ett kvitto på att jag faktiskt har lärt mig en hel del:-)
Vi köttade loss i ca 1.5 timme och jag fokuserade mest på styrka. Mina 5 min samt stretch är såklart avklarade så nu är jag uppe i tot 35 min sen förra måndagen.
Kommer hem till en dator som hade brunnit upp och för 2 minuter sen lyckades jag spräcka brallan a la Samantha Fox style.
I Tisdags tränade jag nada. Unnade mig en vil och svulldag utan dess like.
Min kära sambo gav mig dessutom en startplats i Midnattsloppet så det kommer nog smyga sig in ett och annat löpsteg i denhär journalen framgent.
Igår bankade jag lite trummor. Håller på lite med ett projekt som börjar ta sig rätt bra nu. Min plan var att stå lite mellan tagningarna men det blev helt enkelt inte så.
Det blev mer till att sitta och häcka.
För den som är nyfiken på hur det låter så kan man lyssna lite här
Just nu håller vi på att skriva klart låtarna i en studio. När det är klart så ska vi lira in det på riktigt. Det ovan är alltså bara en slask.
Idag blir det andra bullar däremot. Har redan betat av min första minut. 4 kvar.
Idag har jag gjort jobbet. Funderar på om jag kanske ska försöka ta igen det som jag har sumpat tidigare i veckan. Typ pressa in 10 min om dan nu på slutet.
Ja det har vart lite klent med uppdateringar här nu.
Slutet på min två veckors period var rätt bedrövlig. Jag fick inte in all tid jag hade hoppats på. Istället för 70 min totalt så blev det 50 min. Men det är ju bättre än inget alls!
I Måndags körde jag ett litet snabbpass för mig själv på ca en timme och jag kände faktiskt att jag hade blivit starkare så mina styrkeövningar börjar bära frukt. Det gick rätt bra att stå och jag kände mig stabil som bara den i köttbullen.
Igår körde jag ett lite längre pass på ca 2 timmar med min sparringpartner.
Vi började köra lite förberedande övningar till en brytning och det gick väl helt ok.
Fick en del filmat vilket är jäklarns nyttigt. Självklar så är ju kameran inte på när det går bra, men det gör ju egentligen inte nåt. Jag lär mig mer på att kolla på hur det ser ut när det går dåligt än när det går bra.
Efter som jag håller på att byta dator så får klippen bida sin tid ett tag till. Tog även lite bilder på hur ovig jag är. Kan vara nice att jämföra sen:-)
Coolt!
Jag drog min första L-seat till handstand igår, men det är inte direkt så att jag kan göra den kontinuerligt. Vad är ditt mål, ska du kunna reppa den eller sätta ett visst antal i rad eller när anser du att du klarar det?
Coolt!
Jag drog min första L-seat till handstand igår, men det är inte direkt så att jag kan göra den kontinuerligt. Vad är ditt mål, ska du kunna reppa den eller sätta ett visst antal i rad eller när anser du att du klarar det?
Fan va ballt! L-seat till handstand är ju en riktig panty dropper. Skulle vara kul att sätta en sån riktigt långsamt en vacker dag.
Mitt mål är väl egentligen bara att sätta i händerna i golvet och bryta mig upp utan att hoppa liksom, för att sen få kroppen spikrak utan stödsteg osv. Stå där och hänga ett tag tills jag känner för att gå ner lika kontrollerat.
Det är väl mål 1.
Sen är det ju som du säger att man kanske inte sätter det varje gång man försöker. Men säg att jag skulle sätta det 7 ggr av 10 så är jag i mål så det heter duga.
Få lite kläm på kroppskontrollen helt enkelt!
Jadu, stå på händer mycket? Jag gör ingen kontrollerad träning av det utan står på händer så mycket jag pallar under freerunningträningarna och en del hemma i köket. Står nästan aldrig mot vägg eller liknande utan försöker lära mig att hålla balansen men också knata runt och fånga upp när jag är på väg att falla.
Det största felet jag gjorde när jag började var att jag stod väldigt mycket på handhälen. Då har man ingen möjlighet att fånga när man börjar luta mot magen. Det gäller att ha en hel del tyngd på fingrarna så att man har lite marginal åt båda hållen.
Men du verkar göra det här under ganska ordnade former så du kanske har någon med koll på tekniken som hjälper dig?
Annars skulle jag väl bara rekommendera dig att försöka ofta så du märker vad som skiter sig varje gång. Jag tänkte försöka lära mig den ordentligt under mars och min plan är att bara göra 5-10 försök om dagen och stå lite på händer då och då.
...Det största felet jag gjorde när jag började var att jag stod väldigt mycket på handhälen. Då har man ingen möjlighet att fånga när man börjar luta mot magen. Det gäller att ha en hel del tyngd på fingrarna så att man har lite marginal åt båda hållen.
Men du verkar göra det här under ganska ordnade former så du kanske har någon med koll på tekniken som hjälper dig?
Annars skulle jag väl bara rekommendera dig att försöka ofta så du märker vad som skiter sig varje gång. Jag tänkte försöka lära mig den ordentligt under mars och min plan är att bara göra 5-10 försök om dagen och stå lite på händer då och då.
Tyvärr så kan jag inte stå på handen efter som har har lite problem med höger handled. Därför kör jag på bars istället men jag förstår vad du menar med vikten.
Jag står också helst fritt när men styrkeövningarna kör jag mot vägg efter som jag vill fokusera mer på styrka då än ballans.
Oftast så kör jag med en kompis. Bra som fan med feedback även om vi båda är amatörer. Vi har börjat passa varandra rätt mycket också så man kan få lite kontakt med de muskler som man kanske har svårt att hitta när man bara vurpar runt:-)
Lycka till och kör hårt med ditt handstående.
Citat:
Ursprungligen postat av JJOHANSSON
Helt offtopic men låten där uppe va grym
lycka till med handståendet.
Tack tack. Kul att du gillar det trots att det bara är en liten del av låten:-)
Finns inget som heter off topic i denna tråd. Musik tar upp en hel del av min fritid så det kommer flikas in en del sånt här.
Igår fick jag tex veta att vi ska göra 3 gig i Tyskland i sommar med mitt andra band:-) Sånt är alltid kul.
Idag har jag bouldrat lite.
Gick helt ok. Dammade av några röda och ett par svarta problem. Sen stod jag lite på händerna också men det gick inge vidare efter som jag var rätt slut av klättringen.
Innan all jumpa så hann jag mecka lite med motorcykeln också. Det är lite pill kvar innan den är körklar men det ska inte vara några problem. Snart är det våååår!
Första löppasset på väldigt många år, men ska man beta av Midnattsloppet under timmen så är det väl bara att sätta igång.
Fick order av min sambo att springa 1 min och gå 1 min efter som jag inte har sprungit på så länge.
Den ordern trotsades efter exakt 60 sekunder då jag valde att kuta 2 min och gå 1 istället.
Det kändes helt ok faktiskt. Blir i vanlig ordning jävligt irriterad på att jag får så hög puls, men jag vet ju att det beror på att jag har kass kondis och att mina lungor är ca 30% för små (enligt Lifegene)
Nåväl. Här har vi första rundan på väldigt länge:
3,1km
20min
Snitt 165 bpm
Max 188 bpm
Nu ska jag dra och mecka lite mer med bågen. Jävligt nyfiken på en ny detalj som skall provmonteras idag. Ska även dra om lite mer el och justera nya fjädringen.
Söndag:
Körde lite handstående i tre timmar. Övade nästan bara på uppgångar och inte så mycket på ballanserande. Testade även på lite brytningar med hjälp. Gick ganska bra
Måndag:
Dunkade på i 2 timmar med uppgångar, brytningar och styrkeövningar. Gick riktigt bra. Känns som att jag börjar hitta kontakten med de muskler som ska hjälpa mig upp.
Ska försöka filma några rätt sköna övningar på statisk uppgång. Måste dock bli bra mycket vigare.
När man väl ska börja ballansera sen så är det väldigt svårt när man börjar bli trött i axlarna. Måste erkänna att jag har lite träningsvärk idag. Det är ju skönt.
Drygt bara att det går så långsamt att tvinga bort stelhet...
Lite klent på träningsfronten denhär veckan. Igår var jag däremot och klämde lite på den sista låten till plattan vi ska börja lira in snart. (Om tre veckor tror jag)
Det lät väl typ exakt såhär:
Lite otight och vissa småprylar passar inte alls hör jag. Perfekt att man kan lyssna och rätta till det när det ska sitta på riktigt sen också.
Lyckades även jacka ihop mina Digitala trummor med nya datorn och Superiour Drummer 2.0 så nu låter det godis här hemma när jag ska öva.
Kommer bli mycket hemmabankande nu inför inspelningen och kanske lite mindre träning men jag lär säkert uppdatera här vad det än rör sig om:-)