Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-29, 20:48   #16
blondyz
Registered User

blondyzs avatar

Reg.datum: Mar 2010
Som sagts tidigare är måttlighet en viktig punkt när det gäller att lägga om sin livsstil.

Visserligen har jag inte samma historia, men kan berätta den ändå.
Jag och en polare satt hemma och kände oss allmänt slöa, och funderade på vad andra ungdomar kan tänkas göra förutom att supa och kasta sten. Vi kom efter ett tag med samlad kraft fram till att gym lät som en relativt vettig sysselsättning, även om ingen av oss direkt hade någon aning om något vad gäller gymträning.

Tog två pass, sedan gjorde jag som jag alltid har en tendens att göra såfort något nytt gör entré i mitt liv, började läsa på om det. Tog nog inte mer än ett par veckor innan jag hade bränt x-hundralappar på i princip verkningslösa pulver och piller som jag stod fast vid skulle göra mig till hulken. Hade dessutom kollat upp scheman och strukturerat upp vår träning, min vän mest hängde med och tyckte väl det hela verkade något överdrivet.

Nåväl, till slut sa det smack, och jag inser att pulverna och pillerna inte ger mig något alls, förutom en avgrund i spargrisen. Därför skippade jag detta helt. Träningen kändes tråkig och jag var inte alls lika peppad längre. Men jag fortsatte läsa, läsa och läsa. Till sist hade jag läst mig till att kosten är mycket viktigare än några pulver alls och detta blev min nya "hobby" tillsammans med träningen. Varje gång jag kom hem och kände att jag hade ätit bra, tillräckligt och gjort mitt på träningen kändes det som en lyckad dag. Och så är det än idag, för detta fungerar!

Jag har fortfarande min kropp och kost som min största hobby, jag vet att jag sitter på kunskap och kännedom om min egen kropp som gör att jag kan styra hur den utvecklas i viss mån, och den känslan är oslagbar!

Mitt råd är att skippa datorspelet/tvn/whatever och försök göra din nya livsstil till något av en hobby, när du lär känna och kan laborera och styra din kropp kommer du vara nöjd, det kan jag faktiskt lova!

EDIT: För övrigt kan jag tillägga att min vän fortfarande hänger kvar och tränar med mig. Däremot tror jag inte att han hade gjort det utan mig (ja, ibland får man vara självgod ) eftersom han ser det endast som träning, jag ser det som en hobby och en livsstil. Jag känner mig manad att dra mig till gymmet hur trött jag än är, även om det innebär att jag får gå upp 1½ timme tidigare, eftersom att jag vet att det ger de resultat jag vill ha.

Senast redigerad av blondyz den 2010-09-29 klockan 20:53.
blondyz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 21:07   #17
Hedidude
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Tack alla! Jag ska fundera lite hur jag ska göra men känns som om jag ska utesluta kolhydrater för det mesta. Jag vet inte varför men jag blir så sjukt sugen på läsk om jag äter mycket pasta och så. Det kanske blir att man äter lite pasta 1 eller 2 gånger i veckan för att inte tröttna på keso-tonfisk-sallad till middag den närmsta tiden. Jag har knäppt lite bilder som jag kan lägga upp för dom som är intresserade. Tänkte lägga upp bilder 1 gång i månaden.
Hedidude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 21:16   #18
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Reg.datum: Sep 2010
Lägg gärna upp bilder. Starta en träningstråd i trångingsdagbokforumet. Där kan du samla dina träningar dagligen. Så en start bild är inte fel. Du kommer se mer skillnad än du tror. För det är väldigt lätt att känna att det händer ingenting fast du tränar och tränar. Det är där dina uppskrivna mått, vikter du tar på gymmet osv kommer in. Då kan du ju se att du faktiskt har ökat 5kg i någon övning osv. Små saker som tillsammans ger dig en helhetsbild som är klart mer uppmuntrande än om du inte skrivit ner något alls.
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 21:28   #19
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Nykropp Visa inlägg
Lägg gärna upp bilder. Starta en träningstråd i trångingsdagbokforumet. Där kan du samla dina träningar dagligen. Så en start bild är inte fel. Du kommer se mer skillnad än du tror. För det är väldigt lätt att känna att det händer ingenting fast du tränar och tränar. Det är där dina uppskrivna mått, vikter du tar på gymmet osv kommer in. Då kan du ju se att du faktiskt har ökat 5kg i någon övning osv. Små saker som tillsammans ger dig en helhetsbild som är klart mer uppmuntrande än om du inte skrivit ner något alls.
Absolut det ska jag göra!

En annan fråga. Angående styrketräningen. Jag slutar tidigt på måndagar och tisdagar. Jag tränar gärna dom två dagarna på gymmet! Är det bättre att tex köra varannan dag styrkepass/kondition eller spelar det absolut ingen roll? För isf hade jag tänkt att köra på följande:

Måndag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan

Tisdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan

Onsdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen

Torsdag:Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen

Fredag: Gå 30 minuter innan frukosten - Om jag har tid och "det händer" inget i förorten.

Lördag: Vilodag

Söndag: Konditionsträning.

Vad tror ni? För hårt? Jag har tränat mycket som sagt tidigare i mitt liv. Ska jag ta en till vilodag mitt i veckan?
Gammal 2010-09-29, 21:31   #20
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Hedidude Visa inlägg
Det där med lightläsk. Jag tycker iofs att Coca-Cola Zero är gott men lurar man inte kroppen? Även om det inte innehåller kalorier i sig så luras väl kroppen? Har något med insulin att göra om jag har rätt. Men om det är ok att dricka Cola zero/Sprite Zero osv så är ju det godare än mineralvatten!
Nej, du lurar inte kroppen genom att dricka lightläsk, eller andra produkter som är sötade med sötningsmedel, för den delen.

Sötningsmedel innehåller ingen energi och påverkar därför inte insulinnivåer (och därmed heller inte blodsocker). Det är populärt bland bl.a. diabetiker just för detta faktum.
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 21:34   #21
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Absolut det ska jag göra!

En annan fråga. Angående styrketräningen. Jag slutar tidigt på måndagar och tisdagar. Jag tränar gärna dom två dagarna på gymmet! Är det bättre att tex köra varannan dag styrkepass/kondition eller spelar det absolut ingen roll? För isf hade jag tänkt att köra på följande:

Måndag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan

Tisdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Styrketräning efter skolan

Onsdag: Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen

Torsdag:Gå 30 minuter innan frukosten - Kondition efter skolan/kvällen

Fredag: Gå 30 minuter innan frukosten - Om jag har tid och "det händer" inget i förorten.

Lördag: Vilodag

Söndag: Konditionsträning.

Vad tror ni? För hårt? Jag har tränat mycket som sagt tidigare i mitt liv. Ska jag ta en till vilodag mitt i veckan?
Träna som det passar dig och tycker är tillfredsställande. Det är viktigare att du kommer igång än optimerar ett träningsprogram.

Om det är mycket eller ej beror på hur du tränar kondition och hur du styrketränar. På frågan om det är det hänvisar jag till mitt svar ovan.
Konventionell styrketräning

Senast redigerad av regus den 2010-09-29 klockan 21:35.
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 21:34   #22
Hedidude
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Nej, du lurar inte kroppen genom att dricka lightläsk, eller andra produkter som är sötade med sötningsmedel, för den delen.

Sötningsmedel innehåller ingen energi och påverkar därför inte insulinnivåer (och därmed heller inte blodsocker). Det är populärt bland bl.a. diabetiker just för detta faktum.
Tack för ditt svar! Då vet jag det och jag är lite lyckligare! ;D
Gammal 2010-09-29, 22:24   #23
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det som kan vara ett problem med lightläsk/sötningsmedel är att vissa upplever att det gör dem mer sötsugna. Då handlar det inte om några magiska egenskaper hos sötningsmedel, utan om hur man själv associerar till den söta smaken. Vilken typ man är märker man ju.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-29, 22:27   #24
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Jag tycker du skall droppa läsken, light eller inte. Du behöver den ju inte för att leva. Nu handlar det ju om att bryta ett mönster.
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 04:27   #25
kniff
Registered User

Det är utan tvekan olika mellan personer, för mig var lightläsk det som fick mig att härda ut när jag slopade all vanlig läsk, godis och annat onyttigt (började på 95-96kg i mars, ligger på övre delen av 7xkg idag)

För mig fungerar Pepsi Max bättre då jag tycker den känns sötare i smaken.

Lycka till!

Senast redigerad av kniff den 2010-10-13 klockan 04:31.
kniff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 05:33   #26
Traash
Registered User

Traashs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Jag läste nånstans (Var det på det här forumet?) om att när man dricker light-dricka så förväntar sig kroppen socker, och börjar frisätta(?) insulin eller nånting (jag har absolut noll koll på hur det funkar...), men när sockret uteblir så blir man snarare hungrigare. Kan det finnas någon sanning i det?
Traash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 06:01   #27
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Traash Visa inlägg
Jag läste nånstans (Var det på det här forumet?) om att när man dricker light-dricka så förväntar sig kroppen socker, och börjar frisätta(?) insulin eller nånting (jag har absolut noll koll på hur det funkar...), men när sockret uteblir så blir man snarare hungrigare. Kan det finnas någon sanning i det?
Nej, för kroppen utsöndrar inget insulin när man dricker lightläsk. Däremot som Tolkia skriver kan vissa känna mer sötsug.

edit: kroppen "förväntar" sig inte heller något socker.
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.

Senast redigerad av Johan_P den 2010-10-13 klockan 06:02.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 13:15   #28
Nuthead
Vederhäftig

Nutheads avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Under en kväll/natt på fest har jag inga problem att häva i mig 12-14 33cl starköl alternativt 2 liter vin / 50cl vodka. Jag vill gå ner i vikt men samtidigt leva.
Varför dricker du så mycket?

Att leva är en sak, att dricka 14 starköl på en kväll är en annan. Jag tycker du borde se över vad som är viktigt i ditt liv och vad som ger dig lycka. Men ja, du är 17 år och får göra dina egna misstag om du så gärna behagar.

Förövrigt tycker jag du är inne på rätt spår och får många fina tips här. Det viktigaste tycker jag är att du faktiskt bestämt dig för att gå ner i vikt och komma i form.

Det jag tycker man bör komma i håg i slutändan är att det är du själv som väljer hur din kropp ser ut/mår. Det går inte att skylla på något eller någon annan. Lycka till, be strong!
Nuthead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 22:24   #29
STB
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Jag vet inte varför men jag blir så sjukt sugen på läsk om jag äter mycket pasta och så. Det kanske blir att man äter lite pasta 1 eller 2 gånger i veckan för att inte tröttna på keso-tonfisk-sallad till middag den närmsta tiden.
Jag är en av de få privilegierade som har varit med på ett FAA-möte (Food Addicts Anonymous) utan att vara beroende. Det är en systerorganisation till AA och NA (Narcotics Anonymous). Det som behandlas i FAA är sockerberoende. En tjej som var där hade också haft problem med narkotika i flera år, mest amfetamin. Hon tyckte att det var betydligt lättare att sluta med drogerna än med sockret.

Sockerberoende kan man vara i en steglös skala mellan ett svagt sug ibland till att desperat sätta sig i bilen och köra 10 mil för att komma till en nattöppen mack för att köpa godis. Av ditt citat och alkoholkonsumtion kan jag gissa att du ligger i riskzonen för problem.

På sockerberoende personer triggar socker i stort sätt samma belöningsmekanismer i hjärnan som alkohol. Därför är det vanligt att sockerberoende har alkoholproblem.
Många har också problem med light-drycker. Jag har inte sett någon medicinsk förklaring men många har använt light-drycker som "metadon" under omställningen till en helt kolhydratfri kost. Efter en tid har de även kunnat sluta med light-drycker. Kolsyran i drycker ställer till det men i ganska liten grad.

Det finns inga medicinska behandlingar för sockerberoende (vad jag vet). Det enda som hjälper är strikt LCHF. Om man kör fakirvarianten med nästan inga kolhydrater alls så släpper till slut suget nästan helt. Vissa är så känsliga att de inte ens kan ta grädde i kaffet utan att suget triggas. (Just mejeriprodukter är luriga eftersom de inte bara innehåller socker, utan dessutom för att mjölkprotein frisätter insulin.) Min fru har just vant sig vid att inte hata kaffe utan grädde.

Läs allt om LCHF på t.ex. www.kostdoktorn.se. Det är nog den mest seriösa siten i Sverige. Det största forumet är kolhydrater.ifokus.se.

Jag håller med om allt vad tidigare talare sagt om träningen. Se bara till att starta mjukt. Det är lätt att gå i väggen i början. Lägg gärna om kosten först och börja träna en eller två veckor senare. Det är svårt nog ändå.

Lycka till
STB är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.