Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Jag tycker det svider lika mycket oavsett om någon blir stenad eller torterad till döds på annat sätt. Det är inte så att jag hade blivit mer ledsen om en familjemedlem dött av stening än av att ha blivit levande begravd.
|
Det är ett sätt att avrätta folk som väcker tankarna till mycket hemska grupperingar. Särskilt en gravid, ung tjej mördad av en kille som inte klarar av att axla ansvaret som pappa och den förlust av heder det skulle innebära för honom.
Lite som att ett White Trash-gäng någonstans i en småstad i Sverige skulle hänga en svart man i ett träd. Det hade gjort mer "ont i hjärtat" än om han t ex skulle bli knivhuggen under en fest någonstans, med tanke på hur det såg ut förr i tiden för många svarta i USA. Om det skulle hända år 2010 i Sverige hade jag fått ont i hjärtat, ja.
Sen är det möjligt att hela symboliken i det här fallet överdrivs. Jag förstår dock inte varför du drar in familjemedlemmar här. Jag kände varken tjejen i fråga eller killen. Det är mest hur det gick till och varför som gör att jag blir nedstämd. Som jag hade blivit i det teoretiska fallet om den svarta mannen.