Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-08, 10:36   #16
ingster
Registered User

ingsters avatar

Reg.datum: Nov 2008
Vill öka i LBM (lean body mass), muslker så bör man ju äta mer än bara chips med mkt fett o kolhydrater men inga proteiner! Men klart att om man har fått i sig den dagliga "dosen" proteiner så e de ju inge fel o äta lite chips om du ska boosta dagens kcal-intag
ingster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 10:39   #17
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Det där stämmer i teorin men inte i praktiken då 400 kcal godis inte mättar, snarare att man blir hungrig av det, i alla fall jag.
Det stämmer alldeles riktigt då 400 kcal är 400 kcal och inte mer eller mindre. Sen kanske "riktig" mat mättar bättre men du blir fortfarande inte tjockare om du äter 400 kcal godis än om du istället äter 400 kcal potatis.

Förstår du nu?
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 11:03   #18
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Så om man äter lika mycket kcal så blir man fetare av godis, eftersom det mättar mindre? Naturlagar eat your heart out
Men vem har sagt att man äter lika mycket kcal? Hur kan du tolka min post på det sättet? Jag skrev att i praktiken så blir man mer hungrig av godis än av riktig mat och då äter mer så man får i sig mer kalorier. Sen att man blir lika fet av 400 kalorier mat som 400 kalorier godis är väl självklart. Men i praktiken så styrs näringsintaget av hunger/mättnad.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 11:04   #19
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Det stämmer alldeles riktigt då 400 kcal är 400 kcal och inte mer eller mindre. Sen kanske "riktig" mat mättar bättre men du blir fortfarande inte tjockare om du äter 400 kcal godis än om du istället äter 400 kcal potatis.

Förstår du nu?
Jag har inte sagt nåt annat, det är din trångsynta tolkning och vägran att förstå vad jag menar som ställer till det.
Gammal 2009-04-08, 11:12   #20
Tabbe
James Bond

Tabbes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Mina muskler är wiener-bröd och cola!

Living is an art.

Grub om kost
Tabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 11:31   #21
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Jag har inte sagt nåt annat, det är din trångsynta tolkning och vägran att förstå vad jag menar som ställer till det.
Läs grubbs inlägg igen och sedan ditt svar.

"Inte tjockare av 400 kcal godis än av 400 kcal broccoli, potatis och torsk. "

"Det där stämmer i teorin men inte i praktiken då 400 kcal godis inte mättar, snarare att man blir hungrig av det, i alla fall jag."

Det ända han sa var att man blir lika "tjock" av samma mängd kcal, vilket du sedan säger emot. Äter man 400 kcal av vad som helst så är det 400 kcal. Sedan hur det mättar spelar ingen roll då han bara säger att 400 kcal är 400 kcal.

Hur har jag tolkat ditt svar fel? Jag förstår var du vill komma med att man äter lätt mer godis då det inte mättar lika bra men det har ingenting med svaret att göra. Så NEJ jag tolkar inte ditt inlägg fel.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 11:52   #22
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe Visa inlägg
Mina muskler är wiener-bröd och cola!
haha. Det var en riktigt bra tråd det.
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:07   #23
bollio
Registered User

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ingster Visa inlägg
Vill öka i LBM (lean body mass), muslker så bör man ju äta mer än bara chips med mkt fett o kolhydrater men inga proteiner! Men klart att om man har fått i sig den dagliga "dosen" proteiner så e de ju inge fel o äta lite chips om du ska boosta dagens kcal-intag
Ja få se. Friterad i hälsovådlig solrosolja, tillsatser som glutamat och annat skoj, mycket salt, energitätt. Finns nog inget sämre man kan äta. 1 chips = 1 cigarett.
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:12   #24
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Det stämmer alldeles riktigt då 400 kcal är 400 kcal och inte mer eller mindre.
Där håller jag inte med. Kroppen kommer inte hantera 400kcal från colanappar på samma sätt som 400 kcal från smörstekt lax, råris och broccoli.

Är kosten adekvat från början och man därefter adderar extra 400kcal från godis gör man ett ohälsosamt val och viktuppgången kanske blir densamma. Men tveksamt om det ur ett längre perspektiv ger samma ökning av FFM kontra FM.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:22   #25
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:

Hur har jag tolkat ditt svar fel? Jag förstår var du vill komma med att man äter lätt mer godis då det inte mättar lika bra men det har ingenting med svaret att göra.
Du förstår var jag vill komma, bra! Varför diskuterar vi detta då? Jag vet att man blir lika tjock av 400 kcal godis som av 400 kcal chips, det är inte det jag försöker säga. Det finns två sätt att se på problemet, jag tar bara fram det andra också.

I teorin så finns det bara kalori in kalori ut men i praktiken finns det också hunger vilket inte spelar någon roll för dig men för 99% av befolkningen så styr den hur mycket vi äter. Tyckte bara att det var en faktor som behövde nämnas, OK.
Gammal 2009-04-08, 12:27   #26
gorillan11
Registered User

gorillan11s avatar

Reg.datum: Apr 2008
Bara kolla på Michael Phelps hur han äter.
Han adderar något onyttigt till varje måltid för att få i sig så mycket kcal som möjligt, då han förbrukar sjukt med kcal varje dag.
Tydligen fungerar det på hans kropp.
gorillan11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:30   #27
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gorillan11 Visa inlägg
Bara kolla på Michael Phelps hur han äter.
Han adderar något onyttigt till varje måltid för att få i sig så mycket kcal som möjligt, då han förbrukar sjukt med kcal varje dag.
Tydligen fungerar det på hans kropp.
Problemet är att folk är väldigt iviriga på att dela in saker i onyttigt och nyttigt. Precis som alla unga tjejer som verkar leva på frukt och vatten och tro att de lever jättenyttigt.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:38   #28
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Problemet är att folk är väldigt iviriga på att dela in saker i onyttigt och nyttigt.
Håller med. Om man kollar på du är vad du äter så utesluts en massa grejer såsom potatis och ris o.s.v. men det som jag personligen tror är nyttigt är en varierad kost d.v.s käka måttligt av allt.
Gammal 2009-04-08, 12:49   #29
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av bollio Visa inlägg
Ja få se. Friterad i hälsovådlig solrosolja, tillsatser som glutamat och annat skoj, mycket salt, energitätt. Finns nog inget sämre man kan äta. 1 chips = 1 cigarett.
Jag förstår verkligen inte denna besatthet med natriumglutamat. Vad anser man vara problemet med det och vad baserar man detta på?

Citat:
Håller med. Om man kollar på du är vad du äter så utesluts en massa grejer såsom potatis och ris o.s.v. men det som jag personligen tror är nyttigt är en varierad kost d.v.s käka måttligt av allt.
Att inte kolla på "du är vad du äter" är en bra början på ett hälsosammare liv.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:50   #30
linus92
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
men det är väl bättre att få i sig kalorier från fisk än godis, chips m.m...
Det finns väl inga NYTTIGA eller ONYTTIGA kalorier men det är ju massa annar i fisk som är MYCKET bättre och så man håller sig mätt osv...
linus92 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:35.