Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-11, 12:43   #16
14K
Registered User

14Ks avatar

Reg.datum: Dec 2008
Jag har alltid fått för mig att efter en träning på gym så har man tömt sig på massa energi, och efter träning så kunde man ta en lång promenad eller springa/cykla, vad man nu gillar. För ha en ökad förbränning.

Sen är frågan. Om man promenerar/springer eller cardio på morgonen och sedan senare, 6-7 timmar senare tränar gym är det dåligt?

Ibland kan man ju komma hem från träning ganska sent, säger 8-9 på kvällen och sedan kanske ta en promenad 11 tiden. Påverkas det på nåt sätt?
14K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 16:01   #17
Betsson1
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 14K Visa inlägg
Jag har alltid fått för mig att efter en träning på gym så har man tömt sig på massa energi, och efter träning så kunde man ta en lång promenad eller springa/cykla, vad man nu gillar. För ha en ökad förbränning.

Sen är frågan. Om man promenerar/springer eller cardio på morgonen och sedan senare, 6-7 timmar senare tränar gym är det dåligt?

Ibland kan man ju komma hem från träning ganska sent, säger 8-9 på kvällen och sedan kanske ta en promenad 11 tiden. Påverkas det på nåt sätt?
En promenad efter styrketräningen skulle inte skada. Bara du äter något efter passet. Det är inte promenaden som bryter ner musklerna, utan det är att man inte äter något efter passet. Väldigt viktigt för återhämtning.
Så det är inga problem, speciellt inte om man tar det på morgonen och styketränar 6-7 timmar efter. Men däremot är det dåligt med t.ex HIIT eller löpning efter styrkepasset. Där har vi en risk när det gäller o bryta ner musklerna.

Och det där med att förbränna mer eller mindre beror ju på hur många KM du springer, går, kryper, rullar spelar ingen roll hur långt tid det tar. Men tar du en promenad på morgonen så förbränner du mer fett, ja. MEN i slutändan räknas kalorierna du har bränt, ätit resten av dagen. Jag tar mina promenader på morgonen eftersom det är då jag har allt energi.
Betsson1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 16:05   #18
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Betsson1 Visa inlägg
Och det där med att förbränna mer eller mindre beror ju på hur många KM du springer, går, kryper, rullar spelar ingen roll hur långt tid det tar.
Olika aktivitetet förbrukar olika mängd energi vid samma distans. Löpning en mil "kostar" mer kcal än promenad en mil.

Angående det där med intensitet och att bibehålla muskelmassa har du inte svarat i en annan tråd där du påstod att jag hade läst fel fastän jag svarade exakt på det du skrivit.

EDIT: Och här är den:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127532
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 17:03   #19
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Tackar för förklaringen Finns det någon sida man kan läsa om detta? Du brukar ha en hel del intressanta forskningar
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 17:48   #20
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
google://calorie+calculator?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 19:27   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PS87 Visa inlägg
Om man nu verkligen vill konditions- och styrketräna under samma pass och har som mål att gå ner i fett men försöka bibehålla muskelmassa är det då bättre att köra konditionsdelen innan eller efter styrkepasset?
Om han säger att det är ännu värre att konditionsträna innan, så är det väl inte så svårt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.