Citat:
Ursprungligen postat av 14K
Jag har alltid fått för mig att efter en träning på gym så har man tömt sig på massa energi, och efter träning så kunde man ta en lång promenad eller springa/cykla, vad man nu gillar. För ha en ökad förbränning.
Sen är frågan. Om man promenerar/springer eller cardio på morgonen och sedan senare, 6-7 timmar senare tränar gym är det dåligt?
Ibland kan man ju komma hem från träning ganska sent, säger 8-9 på kvällen och sedan kanske ta en promenad 11 tiden. Påverkas det på nåt sätt?
|
En promenad efter styrketräningen skulle inte skada. Bara du äter något efter passet. Det är inte promenaden som bryter ner musklerna, utan det är att man inte äter något efter passet. Väldigt viktigt för återhämtning.
Så det är inga problem, speciellt inte om man tar det på morgonen och styketränar 6-7 timmar efter. Men däremot är det dåligt med t.ex HIIT eller löpning efter styrkepasset. Där har vi en risk när det gäller o bryta ner musklerna.
Och det där med att förbränna mer eller mindre beror ju på hur många KM du springer, går, kryper, rullar spelar ingen roll hur långt tid det tar. Men tar du en promenad på morgonen så förbränner du mer fett, ja. MEN i slutändan räknas kalorierna du har bränt, ätit resten av dagen. Jag tar mina promenader på morgonen eftersom det är då jag har allt energi.